  • 1. Data: 2003-09-24 23:03:18
    Temat: Przekazanie komputera na potrzeby firmy
    Od: "mzb" <m...@w...pl>

    Czesc

    Mam pare pytan odnosnie przekazania prywatnego komputera
    na potrzeby firmy (DG, PKPiR, VAT). Mam nadzieje ze mi pomozecie.

    Pierwsze pytanie dotyczy wyceny komputera, a konkretnie
    jak uwzglednic elementy odliczone od podatku (ulga na przyrzady
    i pomoce naukowe). Odjac kwote ulgi od aktualnej wartosci
    zestawu, czy przyjac, ze wartosc spornych elementow komputera
    wynosi 0 zl. Art. 23 ust.1 pkt 45 updof jest tak sformuowany,
    ze najzwyczajniej w swiecie go nie rozumiem. Jak w tym wszystkim
    uwzglednic VAT (najzwyczajniej ? tzn robie wycene kompa bez vat-u
    i doliczam te 22% uwzgledniajac je w ewidencji zakupow vat ? ).

    Druga sprawa. Czy moge lacznie z komputerem przekazac na firme
    system Windows OEM (zwiazany z jednym z elementow tego kompa)
    i potraktowac go rozlacznie wpisujac w koszt. A jesli tak, to czy musze
    wowczas wpisac ten Windows w jakas specjalna ksiazeczke,
    czy wystarczy tylko sam dowod przekazania i poza nim nie musze juz
    nigdzie go ujmowac ?

    Ciekawi mnie jeszcze sprawa w jaki sposob w przypadku zakonczenia
    dzialalnosci gospodarczej, przekazuje sie z powrotem taki komputer
    z Windowsem OEM na uzytek prywatny. Jakie koszty sie z tym wiaza ?

    Dzieki za ewentualne konkretne odpowiedzi

    mzb

  • 2. Data: 2003-09-25 08:22:36
    Temat: Re: Przekazanie komputera na potrzeby firmy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Sep 2003, mzb wrote:

> [...]
    >+
    >+ Pierwsze pytanie dotyczy wyceny komputera, a konkretnie

    Pierwsza sugestia dotyczy pytania czy masz faktury/rachunki
    za elementy i czy czytałeś dyskusje (groups.google :))
    na temat art.22g.1.1 ? Zeznawałem że też wyceniałem :>,
    IMHO - wątpliwie.

> [...]
    >+ i pomoce naukowe). Odjac kwote ulgi od aktualnej wartosci
    >+ zestawu, czy przyjac, ze wartosc spornych elementow komputera

    Każdy odpowiada za siebie. Ja swojego czasu wpisując - po
    prostu nie ująłem drukarki która ewidentnie "była w uldze".

    >+ Art. 23 ust.1 pkt 45 updof jest tak sformuowany,
    >+ ze najzwyczajniej w swiecie go nie rozumiem.

    W którym miejscu zdania ? ;)
    Formalnie ten zapis oznacza tak:
    - możesz (powinieneś ?) policzyć całą wartość ŚT,
    dajmy na to 1000 zł "czystych" elementów oraz
    200 zł elementów "odliczanych"
    - wyznaczasz ratę amortyzacji, dajmy na to 60 zł
    - z tego 50 zł pójdzie w KUP, a 10 zł nie będzie KUP

    Nie wiem jak wielką nieprawidłowością będzie nie ujęcie
    owych 200 zł w wartości początkowych. Na pewno może to
    być problem, jeśli będzie chodziło o przekroczenie
    granicy 3500 zł *i* skorzystasz z amortyzacji 1-razowej.

    >+ Jak w tym wszystkim
    >+ uwzglednic VAT (najzwyczajniej ?

    Najzwyczajniej.

    >+ tzn robie wycene kompa bez vat-u
    >+ i doliczam te 22% uwzgledniajac je w ewidencji zakupow vat ? ).

    ...a co to za pomysł ?? Miałeś prawo *w momencie zakupu*
    odliczyć VAT ??? Bo jak nie miałeś (nie miałeś) - to
    wliczasz brutto.
    Znaczy: jakby nie spojrzeć, czeka cię jeszcze czytanie
    ustawy o VAT ;) !

    >+ Druga sprawa. Czy moge lacznie z komputerem przekazac na firme
    >+ system Windows OEM (zwiazany z jednym z elementow tego kompa)
    >+ i potraktowac go rozlacznie wpisujac w koszt.

    Była taka ciekawa dyskusja - spróbuj poszukać "wartości
    niematerialnych" w groups.google. Są wątpliwości, a ponieważ
    *w tym* przypadku (patrz niżej) "wpisanie w koszt" jako
    takie "leży i kwiczy" to bym się zastanowił ;)

    >+ A jesli tak, to czy musze
    >+ wowczas wpisac ten Windows w jakas specjalna ksiazeczke,
    >+ czy wystarczy tylko sam dowod przekazania i poza nim nie musze juz
    >+ nigdzie go ujmowac ?

    Cytat z Orki: "nie ma podstaw prawnych". Chodzi o brak
    podstaw prawnych do zaliczenia "po prostu w koszt" czegoś
    co było twoją prywatną własnością a nie staje się
    towarem handlowym ani środkiem trwałym.

    Nie podejmę się powiedzenia jak ma być: bo jak rzekłem
    sprawa czy OEM jest częścią komputera czy nie napotyka
    na sporne interpretacje.
    Jeśli uznasz że jest (i życzymy obrony przed US :))
    to "wejscie w amortyzację").
    Jeśli uznasz że nie jest - to są dwie dalsze drogi:
    - uznania za samodzielną wartość niematerialną; takie
    wartości wpisuje się również do ewidencji ŚTiWNiP :),
    niemniej... niedawno ktoś na grupie .prawo wyraził
    wątpliwość, zajrzałem :> - i rzeczywiście w ustawie
    "traktowanie ŚT" jest *inaczej ujęte* niż WNiP.
    Krótko mówiąc: są watpliwości czy "osobisty WNiP"
    można poddać amortyzacji.
    - uznania za koszt; wtedy już zupełnie wziął i spuchł,
    bo jak rzeczono - brak podstaw. Wyposażenie i inne
    koszty "osobiste" nie związane z DG nie chcą dać się
    przenieść do DG...

    >+ Ciekawi mnie jeszcze sprawa w jaki sposob w przypadku zakonczenia
    >+ dzialalnosci gospodarczej, przekazuje sie z powrotem taki komputer
    >+ z Windowsem OEM na uzytek prywatny. Jakie koszty sie z tym wiaza ?

    Przyjmuję do wiadomości że masz na myśli "komp będący ŚT" ?
    Bo zupełnie możliwe jest trzymanie komputera w wyposażeniu,
    jak stary to spokojnie poniżej 3,5 kzł się mieści i NIE MUSI
    wtedy być ŚT.
    Wtedy.... to zależy, czy go później "ulepszałeś" i o ile.
    Jak odliczyłeś VATu od ponad 30% ulepszeń (zdążyłeś przeczytać
    już ustawę o VAT ? ;)) to musisz zapłacić VAT (od CAŁEJ
    wartości, ale rynkowej !). Jak nie - nic nie robisz.
    Kwestia "obracania kosztem ŚT" wraz z przemyśleniami
    i dywagacjami też w googlu leży :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-09-28 21:46:38
    Od: "mzb" <m...@w...pl>

    Czesc

    Dzieki za szybka i wyczerpujaca odpowiedz.

> [...]
    > być problem, jeśli będzie chodziło o przekroczenie
    > granicy 3500 zł *i* skorzystasz z amortyzacji 1-razowej.

    Mysle oczywiscie o wprowadzeniu na ewidencje srodkow trwalych.
    Do granicy 3500 bede mial daleko. Mysle oczywiscie o amortyzacji
    jednorazowej. Gdybym nie czytal zadnych ustaw zrobil bym
    dokladnie tak jak sugerujesz czyli wycenilbym sprzet, po czym
    zamortyzowalbym tylko jego czesc. Moje watpliwosci zrodzily sie
    po przeczytaniu artykulu z Rzeczpospolitej z 18 marca 2003,
    gdzie zacytowano artykul art. 23 ust.1 pkt 45 updof po czym
    skomentowano to zdaniem: "Wartosc poczatkowa takiego komputera
    musimy wiec pomniejszyc o kwote wykorzystanej ulgi podatkowej",
    co ja z kolei zrozumialem jako: wyceniam moj komputer po czym
    od jego aktualnej wartosci odejmuje kwote ktora kiedys tam odliczylem
    od podatku, co jest dla mnie znacznie mniej korzystne
    niz nieuwzglednienie w kwocie do kosztu uzyskania przychodu
    elementow juz kiedys prze ze mnie odliczanych "prywatnie"

> [...]
    > podstaw prawnych do zaliczenia "po prostu w koszt" czegoś
    > co było twoją prywatną własnością a nie staje się

    Znaczy sie najwygodniej/najbezpieczniej jest uzytkowac
    tego Windowsa w firmie nie przepisujac go na nia.
    Jest to chyba w pelni legalne ?
    (Niektorzy dowcipni pewnie by odpisali, ze najbezpieczniej jest
    nie prowadzic dzialalnosci gospodarczej, ale wlasnie uprzedzilem
    ich ewentualny komentarz :) )

    mzb