  • 1. Data: 2005-08-10 11:12:51
    Temat: Sprzedaż darowanego mieszkania a kupno domu
    Od: "Tomek" <t...@p...onet.pl>

    Witam grupowiczów.

    Mam pytanie dotyczące sprzedaży darowanego mieszkania i kupna domu:

    1) trzy lata temu rodzice mojej narzeczonej kupili sobie mieszkanie
    (własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu),

    2) następnego dnia darowali w/w mieszkanie swojej córce (mojej narzeczonej)
    sporządzając odpowiedni akt notarialny;
    należy podkreślić, iż:
    - w akcie notarialnym powołano się na art.9, 13 i 16 ustawy o podatku od
    spadków i darowizn z dnia 28 lipca 1983 roku co pozwoliło na uniknięcie
    płacenia podatku od darowizny,
    - w akcie notarialnym obdarowana ustanowiła na rzecz swoich rodziców bezpłatne
    prawo użytkowania przedmiotu darowizny (mieszkania) na okres 40 lat;

    3) dwa lata temu pobraliśmy się z obdarowaną :) (wspólnota majątkowa)

    4) za miesiąc sprzedajemy w/w mieszkanie
    - sporządziliśmy już odpowiednią umowę przedwstępną (notarialnie)
    - przy okazji wizyty u notariusza rodzice mojej żony zrzekli się bezpłatnego
    prawa użytkowania mieszkania &#8211; zrzeczenie się zrealizowano w formie odrębnego
    oświadczenia, podpisy na oświadczeniu zostały potwierdzone przez notariusza
    (poświadczenie podpisów &#8211; nie akt notarialny, z tego co wiem dokument ten "nie
    wędruje" do US)

    5) jesteśmy w trakcie kupna nowego domu (rynek pierwotny), na jego zakup
    przeznaczamy środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania + kredyt hipoteczny;

    I teraz pytania:

    1) czy w tej sytuacji w związku ze sprzedażą mieszkania jesteśmy zobowiązani do
    odprowadzenia jakiegoś podatku (dochodowy / inny) ? przede wszystkim mam na
    myśli:
    - fakt, że sprzedajemy mieszkanie przed upływem 5 lat od momentu jego zakupu,
    - fakt, że mieszkanie to było darowane,
    - fakt, że teściowie przy okazji darowizny uzyskali bezpłatne prawo użytkowania
    mieszkania

    2) czy w opisanej sytuacji zasadne jest pisanie oświadczenia do US o
    wykorzystaniu środków uzyskanych podczas sprzedaży mieszkania na kupno nowego
    domu (i w konsekwencji poprawę warunków życiowych) lub spłatę kredytu
    hipotecznego ?
    moje wątpliwości to przede wszystkim:
    - mieszkanie było własnością mojej żony, nowy dom będzie własnością nas obojga,
    - moja żona otrzymała mieszkanie w formie darowizny, dodatkowo ustanowiła na
    rzecz swoich rodziców bezpłatne prawo użytkowania w/w;

    3) w przypadku konieczności składania oświadczeń w US &#8211; który dział US jest
    właściwy do załatwiania tego typu formalności ?

    Podsumowując : czy uda nam się uniknąć płacenia podatku ? (lub w jaki sposób
    maksymalnie zmniejszyć jego wymiar).

    Z góry dziękuję za informacje.
    Tomek.

  • 2. Data: 2005-08-16 12:11:07
    Temat: Re: Sprzedaż darowanego mieszkania a kupno domu
    Od: "Tomek" <t...@p...onet.pl>

    czy naprawdę nikt z grupowiczów nie zna odpowiedzi na przynajmniej jedno z
    pytań ?

  • 3. Data: 2005-08-16 13:00:12
    Od: "urzednik skarbowy" <u...@g...pl>

    Tomek <t...@p...onet.pl> napisał(a):

    > 3) dwa lata temu pobraliśmy się z obdarowaną :) (wspólnota majątkowa)

    niedobrze ;-)
> [...]
    > (poświadczenie podpisów &#8211; nie akt notarialny, z tego co wiem dokument ten

    tak

> [...]
    > myśli:
    > - fakt, że sprzedajemy mieszkanie przed upływem 5 lat od momentu jego

    tak, należy zapłacić podatek od darowizny mieszkania który był zawieszony na
    okres tych własnie 5 lat...

    > - fakt, że mieszkanie to było darowane,

    w związku z tym nie płaci się podatku dochodowego od sprzedaży przed upływem
    5 lat ;-P

    > - fakt, że teściowie przy okazji darowizny uzyskali bezpłatne prawo
    użytkowania

    wartośc dożywocia US odejmie przy obliczaniu należnego podatku od darowizny...

> [...]
    nowego
    > domu (i w konsekwencji poprawę warunków życiowych) lub spłatę kredytu

    podatku od darowizny nie byłoby gdyby nie małżeństwo...

    > moje wątpliwości to przede wszystkim:
    > - mieszkanie było własnością mojej żony, nowy dom będzie własnością nas
    obojga,

    dokładnie czyli nabędzie każdy z was udział wynoszący 1/2 całości, jeżeli
    małżeństwa by nie było a żona nabyła do 0,5 roku od daty sprzedaży darowanego
    mieszkania inne mieszkanie itd(w ustawie wymienione art. 16) to nie byłoby
    utraty ulgi w podatku od darowizny

    > 3) w przypadku konieczności składania oświadczeń w US &#8211; który dział US je
    > st
    > właściwy do załatwiania tego typu formalności ?

    w sprawie podatku od darowizny właściwy jest US ze względu na miejsce
    położenia darowanego mieszkania

    > Podsumowując : czy uda nam się uniknąć płacenia podatku ? (lub w jaki
    sposób
    > maksymalnie zmniejszyć jego wymiar).

    niestety nie, chyba że .... umowa majątkowa małżeńska...;-P

    nie wiem czy nie wystarczyłoby oświadczenie w akcie notarialnym kupowanego
    domu że pieniądze którymi płaci żona pochodzą ze sprzedaży JEJ własności , i
    że nabywa sama dom na majątek odrębny - niech ktoś zweryfikuje ;-)