  • 1. Data: 2004-09-23 15:22:03
    Temat: Sprzedaż mieszkania i 10% - dwa pytania
    Od: Pawel Golik <p...@j...ibb.waw.pl>

    Witam,
    Mam dwa pytania w związku z nieszczęsnym podatkiem 10% od sprzedaży
    mieszkania przed upływem 5 lat od jego nabycia.
    1. Wiem, że zwolnione od podatku są pieniądze, które w ciągu 2 lat wydam
    na np. nowe mieszkanie. I tu pytanie - co liczy się jako data nabycia
    nowego mieszkania. Przykładowo - wpłaciłem już pieniądze developerowi,
    jeszcze nie odebrałem mieszkania, nie podpisałem aktu notarialnego, ale
    mam faktury. Teraz sprzedaje stare mieszkanie, za kilka miesięcy odbieram
    nowe, podpisuje protokół odbioru, a potem akt notarialny. Czy US zaliczy
    mi kupno nowego mieszkania do odliczenia. Zadałem pytanie US i otrzymałem
    odpowiedź, że za datę nabycia mieszkania uznaje się datę podpisania aktu
    notarialnego (to chyba wynika z przepisów KC, ale ja prawnikiem nie
    jestem i się nie znam). Z drugiej strony np. tu: http://tiny.pl/ccx
    piszą, że raczej daty na fakturach, czyli, że nie da się odliczyć, bo uS
    patrzy na faktury.
    2. Podatek od sprzedaży mieszkania płacę od różnicy ceny sprzedaży i
    kupna, tak? A jeżeli mieszkanie nabyłem w drodze zamiany (poprzednie,
    które zamieniałem miałem dłużej niż 5 lat) bezgotówkowo (z kimś z
    rodziny)?
    Mam nadzieję, że ktoś pomoże nie-prawnikowi. Tekst ustawy ściągnąłem, ale
    te >100 stron prawniczo-podatkowej mowy mnie przerasta.
    Z góry dziękuję
    Paweł

    --
    Pawel Golik
    At 52°12'09"N 21°02'03"E

  • 2. Data: 2004-09-28 11:45:23
    Temat: Re: Sprzedaż mieszkania i 10% - dwa pytania
    Od: "slav" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > jestem i się nie znam). Z drugiej strony np. tu: http://tiny.pl/ccx
    > piszą, że raczej daty na fakturach, czyli, że nie da się odliczyć, bo uS

    O ile słyszałem, US patrzy, czy faktycznie pieniądze uzyskane ze sprzedaży
    mieszkania mogły zostać wydane na "inne cele mieszkaniowe". Rozumiem, że w
    twoim przypadku wpłaciłeś już CAŁE pieniądze i masz na to kwit (fakturę) .
    Ponieważ data sprzedaży starego mieszkania będzie późniejsza niż data
    faktury od dewelopera, US może uznać, że nowe mieszkanie kupiłeś za inne
    pieniądze, nie pochodzące ze sprzedaży starego.

> [...]
    > kupna, tak? A jeżeli mieszkanie nabyłem w drodze zamiany (poprzednie,
    > które zamieniałem miałem dłużej niż 5 lat) bezgotówkowo (z kimś z

    Ten podatek jest chyba ryczałtowy, czyli płacony od wartości sprzedawanego
    mieszkania a nie od różnicy cen.

    Sorry za niekorzystną interpretację. Może ktoś inny ma konkretne
    doświadczenia i podzieli się nimi na grupie?
    Pozdrawiam, Sławek