    From: "slav" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaż mieszkania i 10% - dwa pytania
    Date: Tue, 28 Sep 2004 13:45:23 +0200

> [...]
    > jeszcze nie odebrałem mieszkania, nie podpisałem aktu notarialnego, ale
    > mam faktury. Teraz sprzedaje stare mieszkanie, za kilka miesięcy odbieram
    > nowe, podpisuje protokół odbioru, a potem akt notarialny. Czy US zaliczy
    > mi kupno nowego mieszkania do odliczenia. Zadałem pytanie US i otrzymałem
    > odpowiedź, że za datę nabycia mieszkania uznaje się datę podpisania aktu
    > notarialnego (to chyba wynika z przepisów KC, ale ja prawnikiem nie
    > jestem i się nie znam). Z drugiej strony np. tu: http://tiny.pl/ccx
    > piszą, że raczej daty na fakturach, czyli, że nie da się odliczyć, bo uS

    O ile słyszałem, US patrzy, czy faktycznie pieniądze uzyskane ze sprzedaży
    mieszkania mogły zostać wydane na "inne cele mieszkaniowe". Rozumiem, że w
    twoim przypadku wpłaciłeś już CAŁE pieniądze i masz na to kwit (fakturę) .
    Ponieważ data sprzedaży starego mieszkania będzie późniejsza niż data
    faktury od dewelopera, US może uznać, że nowe mieszkanie kupiłeś za inne
    pieniądze, nie pochodzące ze sprzedaży starego.

    > 2. Podatek od sprzedaży mieszkania płacę od różnicy ceny sprzedaży i
    > kupna, tak? A jeżeli mieszkanie nabyłem w drodze zamiany (poprzednie,
    > które zamieniałem miałem dłużej niż 5 lat) bezgotówkowo (z kimś z
    > rodziny)?

    Ten podatek jest chyba ryczałtowy, czyli płacony od wartości sprzedawanego
    mieszkania a nie od różnicy cen.

    Sorry za niekorzystną interpretację. Może ktoś inny ma konkretne
    doświadczenia i podzieli się nimi na grupie?
    Pozdrawiam, Sławek