  • 1. Data: 2006-08-21 11:56:21
    Temat: Sprzedaż mieszkania na cele budowlane dzieci
    Od: "Jakub" <j...@p...onet.pl>

    Witam szanownych grupowiczów!

    Zwracam się z prośbą o wyjaśnienie pewnych zawiłości podatkowych. Sytuacja
    wygląda następująco: moi rodzice chcą sprzedać mieszkania, a otrzymane
    pieniądze przeznaczyć dla mnie i mojej żony na cel budowy domku
    jednorodzinnego. Jak najkorzystniej przeprowadzić tą operację (tzn. podatek ->
    min ;-))

    Zgodnie z uopof (art. 21 ust. 1 pkt 32a), gdy otrzymane ze sprzedaży
    mieszkania pieniądze przeznacza się np. na nabycie gruntu i budowę własnego
    budynku mieszkalnego, którego przez 5 lat się nie sprzeda, nie płaci się PIT.
    Słyszałem, że przywilej ten rozciąga się na I linię pokrewieństwa, czyli m.in.
    na dzieci, niestety nie mogę znaleźć nigdzie przepisu który to potwierdza.

    Sprawę komplikuje dodatkowo fakt, że za zaciągnięty kredyt już z żoną
    kupiliśmy działkę i formalnie (nie zostało jeszcze zaczęte, ale było
    zgłoszenie do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego) rozpoczęliśmy już
    budowę. Czy w takim przypadku nie tracimy możliwości skorzystania z tego
    przywileju?

    Co będzie najkorzystniejsze finansowo i jakie podatki zapłacimy w przypadku:
    - sprzedaży mieszkania przez rodziców i przekazania nam pieniędzy w formie
    darowizny (jaki podatek?),
    - sprzedaży mieszkania przez rodziców i przekazania nam pieniędzy na cele
    budowlane (oświadczenie?),
    - przepisania na mnie mieszkania przed sprzedażą (darowizna &#8211; jaki podatek?),
    tak abym to ja przeznaczał uzyskane fundusze na własne cele.

    Z góry dziękuję za pomoc,
    Pozdrawiam,
    Jakub