  • 1. Data: 2012-03-17 11:02:52
    Temat: Sprzedaż oprogramowania - czy to tego potrzebna jest firma?
    Od: Piotr Wolski <p...@g...com>

    Napisałem kilka programów programów komputerów i chciałbym je zacząć
    sprzedawać. I teraz pytanie - czy do tego potrzebna jest firma, czy
    nie?

    Z jednej strony gdy jest regularna sprzedaż, to należy założyć firmę.
    Ale z drugiej strony jeżeli jest to sprzedaż licencji na
    oprogramowanie, to są to przychody uzyskane z praw autorskich (które
    zalicza się do praw majątkowych), a jeżeli osiąga się takie przychody,
    to wg. Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie trzeba chyba
    zakładać firmy:

    "art. 5a
    [...]
    6) działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności
    gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

    a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

    b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze
    złóż,

    c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych
    i prawnych

    - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób
    zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane
    do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2
    i 4-9,

    [...]

    art. 10
    [...]

    7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw
    majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c),

    [...]

    art. 18
    Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności, przychody z
    praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów,
    praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych,
    znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego
    zbycia tych praw."

    Więc może jednak do sprzedaży licencji na oprogramowanie (nawet jeżeli
    jest ona ciągła, regularna) nie trzeba jednak zakładać firmy?

  • 2. Data: 2012-03-17 11:07:58
    Od: Piotr Wolski <p...@g...com>

    On Mar 17, 12:02 pm, Piotr Wolski <p...@g...com> wrote:
> [...]
    >
    > Więc może jednak do sprzedaży licencji na oprogramowanie (nawet jeżeli
    > jest ona ciągła, regularna) nie trzeba jednak zakładać firmy?

    Miało być: "Napisałem kilka programów komputerowych".
    Przepraszam za literówki

  • 3. Data: 2012-03-17 18:52:11
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    > [...]
    > Więc może jednak do sprzedaży licencji na oprogramowanie (nawet jeżeli
    > jest ona ciągła, regularna) nie trzeba jednak zakładać firmy?

    Temat wałkowany wielokrotnie. Co zrobiłeś temu Google, że się na Ciebie
    obraził?

    Piotrek