  • 1. Data: 2012-03-17 11:17:59
    Temat: Podatek dochodowy przedsiębiorcy oraz przedsiębiorcy który jest również pracownikiem
    Od: Piotr Wolski <p...@g...com>

    O ile dobrze rozumiem, to podatek dochodowy przedsiębiorcy który nie
    pracuje nigdzie indziej oblicza wg. algorytmu:

    Przychód - koszty = dochód
    Dochód - składki na ub. społeczne (suma)= dochód do opodatkowania
    Dochód do opodatkowana x 18% - 556,02 zł (podatek zwolniony z poboru)
    = podatek
    Podatek - składki na ub. zdrowotne (7,75%) suma = podatek do
    zapłacenia liczony od początku roku
    Podatek do zapłacenia liczony od początku roku - zaliczki zapłacone w
    poprzednich miesiącach = zaliczka za dany miesiąc

    Natomiast przedsiębiorca który jest zatrudniony na umowę o pracę (i
    osiąga przynajmniej minimalne wynagrodzenie z tej umowy o pracę)
    powinien chyba obliczać podatek dochodowy wg. takiego algorytmu:

    Przychód - koszty = dochód do opodatkowania
[...]

    Czyli jedyna różnica będzie chyba w tym, że przedsiębiorca zatrudniony
    na umowę o pracę nie może sobie odjąć od dochodu składek na ub.
    społeczne?

  • 2. Data: 2012-03-17 12:42:04
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotr Wolski wrote:

    > Czyli jedyna różnica będzie chyba w tym, że przedsiębiorca zatrudniony
    > na umowę o pracę nie może sobie odjąć od dochodu składek na ub.
    > społeczne?

    Dlaczego nie może?
    Jeśli płaci, to może. To, że nie ma obowiązku opłacania składek
    w przypadku "bycia oskładkowanym" z tytułu umowy o pracę, nie oznacza, że
    nie można sobie zadeklarować jakiejś podstawy i płacic składek
    z tytułu działalnosci i odliczać.

  • 3. Data: 2012-03-17 13:27:07
    Od: Paweł Gawoś <p...@g...com>

    On Mar 17, 1:42 pm, "cef" <c...@i...pl> wrote:

> [...]
    > w przypadku "bycia oskładkowanym" z tytułu umowy o pracę, nie oznacza, że
    > nie można sobie zadeklarować jakiejś podstawy i płacic składek

    Czy dobrze rozumiem, że jeżeli zrobiłbym tak jak piszesz,
    to wówczas płaciłbym dwykrotnie składki na ubezpieczenia społeczne?

  • 4. Data: 2012-03-17 14:43:38
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Paweł Gawoś wrote:

    > Czy dobrze rozumiem, że jeżeli zrobiłbym tak jak piszesz,
    > to wówczas płaciłbym dwykrotnie składki na ubezpieczenia społeczne?

    Tak, ale jest to niezupełnie ścisłe - ponieważ z umowy o pracę niby część
    składek
    finansowana jest przez pracownika, ale z "płaceniem" ma to niewiele
    wspólnego.

  • 5. Data: 2012-03-17 18:32:47
    Temat: Rejestracja DG i wątpliwości
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Witam.
    Zakładam DG. Opodatkowanie na zasadach ogólnych, PKPiR, płatnik VAT.
    W wyniku splotu okoliczności, choćby skały s***y, datą rozpoczęcia
    działalności *musi* być poniedziałek, 19.03.2012.

    W związku z tym mam pytania:

    1. Czy mogę wybrać kwartalne wpłaty zaliczki podatku dochodowego?

    Z artykułów dostępnych w sieci wyczytałem, że w tym celu muszę to
    zgłosić w terminie do dnia poprzedzającego rozpoczęcie działalności
    (czyli w moim przypadku niewykonalne), ale wszystkie artykuły, jakie
    na ten temat znalazłem, dotyczyły okresu, przed wprowadzeniem
    rejestracji elektronicznej.

    Rozumując zdroworozsądkowo, kwartalne rozliczenie to sama wygoda - ale
    zdaję sobie sprawę, że przy podatkach zdrowy rozsądek nie działa. Czy
    to rozwiązanie ma jakieś wady, czy wiąże się z tym jakiś "haczyk" ?

    2. Wniosek CEIDG-1, pole 17.1 "Naczelnik urzędu skarbowego właściwy do
    spraw ewidencji podatników:"

    W moim przypadku miejsce prowadzenia działalności jest różne od
    miejsca zamieszkania. O ile dobrze zrozumiałem, w tyn polu powinienem
    wskazać urząd powiązany z miejscem zamieszkania, ten sam, w którym
    składam PITy?

    3. Wniosek VAT-R - o ile dobrze zrozumiałem, muszę złożyć w urzędzie
    skarbowym powiązanym z miejscem prowadzenia działalności?

    Czy na potrzeby wniosku VAT-R jestem osobą fizyczną?

    Jeżeli nie, to jak mam wypełnić pole REGON, skoro go jeszcze nie mam!?

    --
    Yakhub

  • 6. Data: 2012-03-18 08:07:11
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sat, 17 Mar 2012 04:17:59 -0700, Piotr Wolski napisał(a):

    > Czyli jedyna różnica będzie chyba w tym, że przedsiębiorca zatrudniony
    > na umowę o pracę nie może sobie odjąć od dochodu składek na ub.
    > społeczne?

    Może odjąć składki na ubezpieczenia społeczne zapłacone z tytułu
    prowadzenia DG, nie może innych np. tych z etatu. Składek z tytułu
    prowadzenia DG nie ma obowiązku płacić jeśli na etacie zarabia co
    najmniej "minimalną" (obecnie 1500). I uwaga na wszelkie miesiące z
    zasiłkami chorobowymi, urlopami bezpłatnymi itp.

  • 7. Data: 2012-03-18 10:40:04
    Od: Paweł Gawoś <p...@g...com>

    On Mar 18, 9:07 am, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

> [...]
    > najmniej "minimalną" (obecnie 1500). I uwaga na wszelkie miesiące z
    > zasiłkami chorobowymi, urlopami bezpłatnymi itp.

    Nie mam obowiązku (a jak rozumiem mam możliwość) i z tego braku
    obowiązku skorzystam.
    Nie będę płacił 2 razy składek na ubezpieczenia społeczne bo i po co
    miałbym to robić?
    Żeby odłożyć "więcej" na emeryturę, której nie będzie?

    Czy znacie chociaż 1 osobę które w Polsce,
    która nie musi a płaci 2 razy składki na ubezpieczenia społeczne?

  • 8. Data: 2012-03-19 08:15:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Mar 2012, jureq wrote:

    > Może odjąć składki na ubezpieczenia społeczne zapłacone z tytułu
    > prowadzenia DG, nie może innych np. tych z etatu.

    Erm, ale mi wychodzi że to ograniczenie ma miejsce tylko przy
    opodatkowaniu liniowym, przy "skali" zapis dotyczy sumy dochodów.
    No i jak pamiętam (nie chce mi się sprawdzać) "haczyk" jest też
    przy składce zdrowotnej, ale o niej na razie nie ma mowy :)

    pzdr, Gotfryd