  • 1. Data: 2005-11-29 21:40:37
    Temat: Środki trwałe w rejestrze VAT
    Od: jakusa <c...@h...com>

    Witam mam małe pytanko:
    czy środki trwałe, które nie są jeszcze aktywowane i są księgowane "na
    razie" na "środki trwałe w budowie" można ująć w rejestrze VAT środków
    trwałych? Czy można tam ująć dopiero środki trwałe kompletne, zdatne do
    użytku itd.

    A jeśli nie należy ująć danego środka trwałego w rejestrze VAT aż nie
    będzie on zdatny do użytku, to w jakijm rejestrze należy go ująć do tego
    czasu?

    I w ogóle jaka jest definicja VAT-owska środka trwałego? Taka jak w
    rachunkowości?

    Z góry dzięku za rady,

    Pozdrawiam,

    Jakusa

  • 2. Data: 2005-11-29 23:05:47
    Temat: Re: Środki trwałe w rejestrze VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Nov 2005, jakusa wrote:

> [...]
    > razie" na "środki trwałe w budowie" można ująć w rejestrze VAT środków
    > trwałych? Czy można tam ująć dopiero środki trwałe kompletne, zdatne do

    Przecież rejestry VAT prowadzi się "tak żeby móc prawidłowo
    rozliczyć deklarację", zgadzamy się ?
    Czyli jakiejś "przymusowej formy" nie ma. Dobrze gadam ?
    Z kolei odliczenie VAT przysługuje wyłącznie *od nabycia*, a nie
    od "zaliczenia w koszt", więc jakiekolwiek ujmowanie nabytych ST,
    częsci lub materiałów przeznaczonych na ST IMO byłoby przerostem
    formy nad treścią :)
    Jaki *cel* ci przyświeca ?

    > A jeśli nie należy ująć danego środka trwałego w rejestrze VAT aż nie
    > będzie on zdatny do użytku, to w jakijm rejestrze należy go ująć do tego
    > czasu?

    IMO - j.w.
    Nie ma sensu takie kombinowanie.
    Każdy zakup *przeznaczony* na cele związane z ST IMO tam gdzie
    "wydatki na ST" i tyle.
    Kto przeciw ? (i dlaczego :))

    > I w ogóle jaka jest definicja VAT-owska środka trwałego?
    > Taka jak w rachunkowości?

    IMHO - pod żadnym pozorem. Jeszcze tylko tego brakuje,
    żeby podlegający pod VAT a rozliczający się KPiR inaczej
    musieli rozliczać VAT :>

    Zdaniem Sejmu - taka jak w ustawie o podatku dochodowym :)
    I to w ścisłym rozumieniu - ktoś się postarał jak widać :)
    Mam na myśli fakt iż część ST może być zaliczona do wyposażenia
    bądź wręcz do KUP nieewidencjonowanego poza KUP - mimo że to
    formalnie *są* ST należy poprawnie mówić "ST do których stosuje
    się zasady zaliczenia w koszt z pominięciem amortyzacji" - tak
    wynika z art. 22d.1 PDoOF :)

    Z ustawy o VAT weźmy przykładowo:
    +++
    Art. 87.
    [...opis kiedy przysługuje odliczenie "przyszłe" lub zwrot...]
    3. Różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej
    wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub
    usług, które na podstawie
    przepisów o podatku dochodowym
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych
    podlegających amortyzacji
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    To samo wcześniej w odniesieniu do ulepszenia oraz korekty
    VAT w art. 91.2, zwolnienia w art.113.2 itp.

    > Z góry dzięku za rady,

    ZA CO ???
    Ja zadnych rad nie udzielam. Dywaguję sobie, a co, nie wolno ??
    Wrrr... :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-12-02 19:18:29
    Od: Mario <n...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
> [...]
    >

    > IMO - j.w.
    > Nie ma sensu takie kombinowanie.
    > Każdy zakup *przeznaczony* na cele związane z ST IMO tam gdzie

    Ja przeciw. Od VAT ze środków trwałych służy 60 dniowy zwrot, Jeśli coś
    budujemy i mamy 500 faktur na różne materiały budowlane warto by było
    mieć od nich zwrot o kwartał wcześniej. Więc można ewidencjonować
    oddzielnie. To samo z wyposażeniem do obiektu, który jeszcze nie został
    odebrany.

  • 4. Data: 2005-12-02 22:02:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Dec 2005, Mario wrote:

    > Ja przeciw. Od VAT ze środków trwałych służy 60 dniowy zwrot, Jeśli coś
    > budujemy i mamy 500 faktur na różne materiały budowlane warto by było mieć od
    > nich zwrot o kwartał wcześniej.

    Słusznie.

    > Więc można ewidencjonować oddzielnie.

    ...jak to "oddzielnie", skoro właśnie chcesz je ująć RAZEM
    z innymi ST ??
    "jakusa" pyta czy oddzielnie ewidencjonować VAT od zakupów ST
    *już* wpisanych do EST oraz VAT od wydatków dopiero *przeznaczonych*
    na ST !
    A ja się pytam: "po co" ?
    Jedno i drugie "przysługuje" jako "nabycie ST", prawda ?

    > To samo
    > z wyposażeniem do obiektu, który jeszcze nie został odebrany.

    Ależ oczywiście.
    Tylko czym uzasadniasz potrzebę osobnej ewidencji wyposażenia (choć
    lepiej nie używać tego słowa... bo na KPiR wyposażenie to "rzeczowe
    składniki majątku *NIE* ujęte w EST" !) które jest np. ulepszeniem
    już wpisanego EST (i natychmiast pójdzie do wpisu do EST) od
    nabyć których jeszcze nie wpisujesz (bo "się dopiero buduje"),
    być może poza tym że "tak mi pasuje, o wot, i chciałbym" ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-12-07 14:07:41
    Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>

    Jeśli jednak u podatnika wystepuje sprzedaz zwolniona, to jednak nie tylko
    może, ale i musi ewidencjonować środki trwałe w budowie oddzielnie, i to
    jeszcze w podziale na poszczególne lata budowy środka, inaczej nie będzie w
    stanie dokonać rocznej korekty z art.91.

    Atomek

  • 6. Data: 2005-12-07 16:03:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Dec 2005, Atomek wrote:

    > Jeśli jednak u podatnika wystepuje sprzedaz zwolniona, to jednak nie tylko
    > może, ale i musi ewidencjonować środki trwałe w budowie oddzielnie, i to
    > jeszcze w podziale na poszczególne lata budowy środka

    ...a tuś mnie zażył. Rzeczywiście jest "począwszy od roku, w którym
    zostały oddane do użytkowania", niezły numer (choć w miarę logiczny).
    Thx !
    Dla googla ;) streszczenie: przy ST prawo do odliczenia VAT przysługuje
    wg bieżącej proporcji, jednak obowiązek korekty ma miejsce od momentu
    oddania do użytkowania.

    Jeszcze jeden dowód na to, że nie jest oczywiste iż po max. 7 latach
    można "wywalić wszystkie stare papiery"... !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-12-07 17:28:40
    Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>

    > Jeszcze jeden dowód na to, że nie jest oczywiste iż po max. 7 latach
    > można "wywalić wszystkie stare papiery"... !

    ==================
    jeszcze w temacie środków trwałych i ustawodawcy, który wprowadza
    uproszczenia. Ostatnia nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła uproszczenie w
    stosunku do konieczności wykonywania rocznych korekt z art.91. Otóż teraz
    korekt tych nie wykonuje się jeżeli różnica pomiędzy proporcją bieżącego
    roku i proporcją roku w którym VAT odliczono jest mniejsza lub równa 2
    punkty procentowe. Na pierwszy rzut oka istotnie jest uproszczenie. Ale jak
    się temu bliżej przyjrzeć, to już niebardzo. Weźmy taki przykład. środek
    trwały budujemy 2 lata (2004 i 2005) i w roku 2005 oddajemy do użytkowania.
    2004 - naliczony 1000 odliczony 920 proporcja roku 2003=92% (proporcja
    "właściwa" w roku 2004 94%)
    2005 - naliczony 1000 odliczony 940 proporcja roku 2004=94% (proporcja
    "właściwa" w roku 2005 96%)

    w styczniu 2006 korekta wyniesie
    z roku 2004 - (960 - 920)/10=4
    z roku 2005 - (960 - 940)/10=0 (bo się nie koryguje)

    niech teraz proporcja właściwa za rok 2006 wynosi 97% wtedy korekta środka w
    roku 2007 będzie wyglądać
    za rok: 2004: (970-920)/10=5
    za rok 2005: (970-940)/10=3

    dotychczas wszystkie zakupy związane z budową środka można było walić do
    jednego worka, nie było ważne jaką proporcją odliczano podatek liczyła się
    wyłącznie kwota podatku odliczonego. Teraz po uproszczeniach ilość papierów
    znów wzrosła. A w TV słyszę, że znów będą upraszczać. skóra cierpnie.

    Atomek

  • 8. Data: 2005-12-08 20:14:57
    Od: Mario <n...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Jeszcze jeden dowód na to, że nie jest oczywiste iż po max. 7 latach
    > można "wywalić wszystkie stare papiery"... !

    Z tym trymaniem papierów to w najgorszym wariancie (budynki i lokale
    mieszkalne budowane dajmy na to przez spółdzielnie mieszkaniową)
    konieczność trzymnania pappierów jest 67 + 5 + 1 = 73 lata
    67 lat amortyzowania, 5 lat przedawnienia i 1 bo od końca roku.
    Ciekaw jestem jaki papier tyle jat wytrzyma.

  • 9. Data: 2005-12-12 19:17:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Dec 2005, Mario wrote:

    > 67 lat amortyzowania, 5 lat przedawnienia i 1 bo od końca roku.
    > Ciekaw jestem jaki papier tyle jat wytrzyma.

    Y tam.
    Górale mają jeszcze akty własności wydane za króla Jagiełłę czy
    jakoś tak.... ;)
    Trza drukować na papierze z małą ilością kwasów i siarki - i dobrze
    będzie :) Polecam archiwa grup... foto ! :)

    pozdrowienia, Gotfryd