  • 1. Data: 2004-04-21 22:36:07
    Temat: Status DG + Umowa Zlec po 1 maja~?
    Od: "Tomasz Lam [ZULU]" <t...@n...skasujto.lam.one.pl>

    Witam!

    Znajomy prowadzi działalność gospodarczą, oraz ma Umowe Zlecenie, od której
    to Umowy odprowadzane są WSZYSTKIE składki ZUS, w zwiazku z czym osobiście
    odprowadza tylko 153zł za Zdrowotne. Proszę, powiedcie jeśli w 100% wiecie,
    jak będzie to wyglądać po wejściu nowej ustawy?! Znajoma biegła ksiegowa
    wspominała ze jedynie dojdzie VAT od Umowy Zlecenia a reszta zostanie jak
    była. Czy to prawda?

    --
    Registered Linux User: #279429

  • 2. Data: 2004-04-22 10:24:23
    Temat: Re: Status DG + Umowa Zlec po 1 maja~?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Apr 2004, Tomasz Lam [ZULU] wrote:

> [...]
    >+ jak będzie to wyglądać po wejściu nowej ustawy?! Znajoma biegła ksiegowa
    >+ wspominała ze jedynie dojdzie VAT od Umowy Zlecenia

    ...kiedy ja właśnie usiłuję dojść jak sprawa wygląda z owym VATem !
    Zakładam iż UZ nie mieści się w zakresie DG, czyli jest "ewidentnie
    osobista". I z tekstu wynika mi że VATu chyba jednak być nie
    powinno, zaś komentarze... komentarze są różne :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-04-22 12:19:17
    Od: "Air Lord" <n o s p a m - a i r - l o r d @ g a z e t a . p l>

    Zaczerpnięte z serwisu liczyk.com.pl :

    " Osoby, które wykonują prace osobiście na podstawie umowy zlecenia czy o
    dzieło, obawiają się dnia wejścia w życie nowej ustawy o VAT. Generalnie z
    nowej ustawy, która zacznie obowiązywać już od 1 maja br., wynika, że prace
    wykonywane osobiście na podstawie umowy zlecenia czy umowy o dzieło nie będą
    już zwolnione z VAT. Jeżeli zostaną wykonane przez osobę mającą
    zarejestrowaną własną firmę w ramach samodzielnie prowadzonej działalności
    gospodarczej, to zostaną objęte VAT od początku przyszłego miesiąca.
    W ustawie tej nie zaliczono jednak do samodzielnie wykonywanej
    działalności określonych czynności, co oznacza, że nie będą one podlegały
    VAT. Problem w tym, że niektóre z regulacji dotyczących tych kwestii są
    trudne do przetłumaczenia na "zwykły język". Bo oto za wykonywaną
    samodzielnie działalność gospodarczą nie będą uznawane prace na podstawie
    umowy zlecenia, umowy o dzieło jeżeli wykonujące je osoby będą "związane ze
    zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek
    prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane
    czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i
    odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności" (art. 15 ust. 3 pkt
    3 nowej ustawy). Nie tylko zwykły podatnik, ale też niejeden prawnik łamie
    sobie głowę, co ta zawiła formuła oznacza. Nie wiadomo więc, które z umów
    tak naprawdę będą podlegały VAT, a które nie.
    Na tym jednak nie koniec problemów. Ci, którzy już będą musieli
    podlegać podatkowi, myśleli, że w praktyce nie będą go płacić, bo przecież
    istnieje kwota zwolniona z VAT wynosząca równowartość 10 tys. euro. Ostatnio
    jednak pojawiły się opinie, że w przypadku zleceń może to nie być wcale
    równowartość 10 tys. euro, lecz zaledwie nieco ponad 333 euro, gdyby czytać
    dosłownie ustawowe przepisy. Do tego dochodzi konieczność prowadzenia
    niezbędnych ewidencji.
    Nic więc dziwnego, że w takiej sytuacji niemal wszyscy gubią się w
    domysłach, jak należy prawidłowo interpretować różne unormowania zapisane w
    nowej ustawie.
    Sytuacja jest o tyle skomplikowana, że za kilka dni zaczną obowiazywać
    te nieprecyzyjne przepisy i należałoby je zacząć stosować, lecz na dzień
    dzisiejszy nie ostaje nam nic innego jak oczekiwać aktów wykonawczych, które
    być może jaśniej sprecyzują co ustawodawca miał na myśli. "

    Pozdrawiam
    Air Lord

  • 4. Data: 2004-04-22 16:09:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Apr 2004, it was written:
    [...]
> [...]
    >+ odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności" (art. 15 ust. 3 pkt

    Czytając ten teskt przecież trzeba się zastanowić czy nie jest tak,
    że *wszystkie* prace wykonywane "osobiście" przez prowadzącego DG
    zostaną zaliczone do "nie uznawanych".

    Przecież jeśli ktoś - nieważne czy prowadzi biuro podatkowe (hej, Maddy,
    robisz coś czasem "osobiście" dla klienta ? ;)) czy obslugę/konserwację/....
    *czegokolwiek* z reguły *ma* podpisaną umowę o "świadczeniu" (są
    "więzy" ? - są !) jak i odpowiedzialności !! No to co, "z DG" (zgodnie
    z UoPDoOF) ma NIE odprowadzać VAT ?

    >+ Nie tylko zwykły podatnik, ale też niejeden prawnik łamie
    >+ sobie głowę, co ta zawiła formuła oznacza. Nie wiadomo więc, które z umów
    >+ tak naprawdę będą podlegały VAT, a które nie.

    Ano.

> [...]
    >+ równowartość 10 tys. euro, lecz zaledwie nieco ponad 333 euro, gdyby czytać

    A o to już burza przeszła: GP naciągnęła sobie interpretację zapominając
    dodać szczegółu, że dotyczy to tylko SZCZEGÓLNYCH zleceń. Możesz sobie
    sprawdzić ile razy pod rządami starej ustawy pisano na grupie (w tym
    nie raz i nie dwa - ja) o pułapce pt. "30-krotność obrotu".
    RP kilka dni temu wystawiła artykuł krytyczny wobec tych "pojawiających
    się opinii", zresztą komentarze pod artykułem w GP mówią same za
    siebie :)

    >+ Do tego dochodzi konieczność prowadzenia niezbędnych ewidencji.

    Przyznam że tu *jest* zagwozdka.
    Dotąd umowy "osobiste" nie podlegały pod jakiekolwiek rejestracje :],
    wszystko było na głowie zleceniodawcy.

    O ile rozumiem pewną niechęć do crosslinków :) między ustawami (i tak
    jest ich sporo i mieszają przy dokonywaniu upgrade ;> prawa) to wypadałoby
    w końcu zdecydować się i GDZIEŚ spisać podział rodzajów dochodu (chyba
    Ordynacja byłaby dobrym miejscem, nie ?) i *wszędzie* w podatkach (a nie
    zawadziłoby i SUS i zdrowotnej) odwoływać się do tego JEDNEGO miejsca.

    A już wyglądało tak dobrze: w końcu w UoPDoOF zostało jasno napisane
    że "DG to to co podatnik robi w ramach DG" a reszta zawierana
    z "podmiotami prowadzącymi DG i innymi osobami prawnymi" to
    umowy osobiste (oczywiście namieszania z umowami menadżerskimi nie
    licząc :>) - to zamiast się ODWOŁAĆ do tych przepisów, w ostateczności
    SKOPIOWAĆ podział bądź (IMO - najlepiej !) PRZENIEŚC do Ordynacji
    - znowu skończyło się na błyskach genialnych przy ratowaniu w ostatniej
    chwili przed głupimi pomysłami :(

    >+ Nic więc dziwnego, że w takiej sytuacji niemal wszyscy gubią się w
    >+ domysłach,

    Nie inaczej.
    I obawiam się że skończy się na "urzędowych interpretacjach MF",
    równie logicznych jak ostatnie o ryczałtach przy najmie (już
    pisałem: IMO zgodne ze zdrowym rozsądkiem ale NIE zgodne z zapisami
    ustawy !).
    A ja już wiem że 14 maja będę miał zgryz: "ma być r-k czy f-ra
    i czy ma być VAT czy 'zw'" :>
    Wrrr.... !

    >+ Sytuacja jest o tyle skomplikowana, że za kilka dni zaczną obowiazywać
    >+ te nieprecyzyjne przepisy i należałoby je zacząć stosować

    Nie inaczej :(

    >+ lecz na dzień
    >+ dzisiejszy nie ostaje nam nic innego jak oczekiwać aktów wykonawczych, które
    >+ być może jaśniej sprecyzują co ustawodawca miał na myśli. "

    Oj, to "precyzowanie" kilka razy kończyło się już w TK.
    Wyrokami że rozporządzenie jest bezprawne i sprzeczne z ustawą :( ...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-04-27 13:54:31
    Od: Jarosław <j...@w...pl>

> [...]
    ksiegowa
    > wspominała ze jedynie dojdzie VAT od Umowy Zlecenia a reszta

    Witam,
    też mnie interesuje to zagadnienie. A nawet wiecej, co będzie gdy
    ten "znajomy" nie jest watowcem ( zwolniony podmiotowo ) ? Czy
    będzie sumował przychody ze zleceń i przychody z DG i dopiero gdy
    suma przekroczy 10.000 euro będzie płacił vat ?
    pozdr. Ewa

    -> http://usenet.pomocprawna.info