  • 1. Data: 2009-10-21 03:16:56
    Temat: Transfer pieniedzy z zagarnicy
    Od: Usjwo <u...@g...com>

    Chcialbym zapytac jak legalnie (tzn. zeby US sie nie czepial ;))
    przetransferowac pieniadze z zagranicy. Sytuacja wyglada nastepujaco.
    Osoba A zarabia w USA i chce miesiecznie przetransferowac do Polski
    1000$. Kozysta z pomocy osoby B. Osoba B mieszka i pracuje tez w USA,
    A i B maja ma konta w polskim banku.
    Osoba A co miesiac przekazuje osobie B 1000$, nastepnie B przelewa z
    polskiego konta odpowiednia ilosc PLN (moze byc $ lub EUR) na polskie
    konto A rownowartosc 1000$. Czy takie dzialanie jest zgodne z prawem,
    czy US moze sie przyczepic?

  • 2. Data: 2009-10-21 10:03:32
    Temat: Re: Transfer pieniedzy z zagarnicy
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (21.10.2009 05:16), Usjwo wrote:
> [...]
    > polskiego konta odpowiednia ilosc PLN (moze byc $ lub EUR) na polskie
    > konto A rownowartosc 1000$. Czy takie dzialanie jest zgodne z prawem,

    IMHO depozyt niewłaściwy, od którego należy się 2% PCC. Tyle że być może
    sytuację zmienia to że sprawa jest transgraniczna ... Jakby się to
    działo tylko w PL to 2% należałoby się jak nic.

    p. m.

  • 3. Data: 2009-10-21 13:13:25
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 21 Oct 2009 12:03:32 +0200, mvoicem napisał(a):

    > IMHO depozyt niewłaściwy, od którego należy się 2% PCC. Tyle że być może
    > sytuację zmienia to że sprawa jest transgraniczna ... Jakby się to
    > działo tylko w PL to 2% należałoby się jak nic.

    1. PCC nie będzie bo pierwsza operacja za granicą a PCC jest od
    przekazania depozytu a nie jego zwrotu.

    2. Tu nie ma raczej nikogo znającego przepisy podatkowe obowiązujące w
    USA więc nikt nie napisze jak tam wyglądają podatkowo i prawnie opisane
    operacje.

    3. Urząd przyczepić może się zawsze. Pytanie co kto będzie potem w stanie
    udowodnić przed sądami i ile czasu się na te sądy straci. Opisane
    kombinacje uważam za raczej gwarantujące zainteresowanie fiskusa jeśli
    tylko o nich się dowie.

  • 4. Data: 2009-10-21 15:05:18
    Od: Usjwo <u...@g...com>

    On 21 Paź, 21:13, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

    > 2. Tu nie ma raczej nikogo znającego przepisy podatkowe obowiązujące w
    > USA więc nikt nie napisze jak tam wyglądają podatkowo i prawnie opisane
    > operacje.

    Powiedzmy ze to mniej wazne, najwazniejszy jest US w Polsce

> [...]
    > udowodnić przed sądami i ile czasu się na te sądy straci. Opisane
    > kombinacje uważam za raczej gwarantujące zainteresowanie fiskusa jeśli

    Wyciagi z bankow raczej nie trafiaja do US automatycznie, wiec raczej
    sie nie dowie, w koncu to niezbyt wielka kwota.

  • 5. Data: 2009-10-22 01:47:23
    Od: Usjwo <u...@g...com>

    To troche zmodyfikujmy historie:

    A i B pracuja za granica (poza UE, waluta w ktorej zarabiaja jest
    niewymienialna - chociaz to pewnie nie ma znaczenia). A zarobil 10000$
    w lokalnej walucie, jednak zanim otrzymal zaplate (powiedzmy od osoby
    C) musial wrocic do Polski. C przelal pieniadze w lokalnej walucie na
    lokalne konto B. Nastepnie B przlewa co miesiac z konta w Polsce
    rownowartosc 1000$ na konto A tez w Polsce (w EUR lub PLN)

    i druga wersja

    A wracajac do Polski sprzedal B swoj samochod/meble/etc. Poniewaz A
    jest juz w Polsce, B przelewa na konto A w Polsce zaplate.

    Patrzmy teraz z punktu widzenia US w Polsce (zakladamy ze kraj w
    ktorym mieszkaja A i B ma podpisana umowe o unikaniu podwojnego
    opodatkowania), czyli B przelewa A co miesiac okreslona kwote.
    Darowizna to nie jest, wiec podatek sie nie nalezy, sprzedaz tez nie
    nastapila w Polsce wiec tez nie ma podatku (zakladamy za granica
    wszystk zostalo zrobione legalnie, zgodnie z lokalnym prawem).

    Czy w ktoryms przypadku nalezy sie cos US? i kto ewentualnie musi to
    zglosic i zaplacic A czy B?

  • 6. Data: 2009-10-22 03:18:06
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Usjwo wrote:
    > To troche zmodyfikujmy historie:

    to jak już bedziesz wiedział co chcesz to napisz konkretnie a nie
    strugaj wariata z wersjami a,b,c

  • 7. Data: 2009-10-22 03:55:28
    Od: Usjwo <u...@g...com>

    On 22 Paź, 11:18, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > to jak już bedziesz wiedział co chcesz to napisz konkretnie a nie
    > strugaj wariata z wersjami a,b,c

    Myslalem ze to jasne, we wszystkich wersjach wynik dzialan jest taki
    sam. B ma przelac co miesiac na konto A pewna sume w taki sposob zeby
    bylo jak najtaniej i bez problemow z US.

  • 8. Data: 2009-10-22 12:45:04
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (22.10.2009 05:55), Usjwo wrote:

    > Myslalem ze to jasne, we wszystkich wersjach wynik dzialan jest taki
    > sam. B ma przelac co miesiac na konto A pewna sume w taki sposob zeby
    > bylo jak najtaniej i bez problemow z US.

    Tyle że obie wersje się dramatycznie różnią.

    Bo jedna sprawa to to żeby ci uwierzyli że te pieniądze od B to są twoje
    pieniądze, tylko "przepuszczone" przez niego.

    A zupełnie inna sprawa to źródło tych pieniędzy.

    Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania to słowo wytrych, które na tym
    poziomie ogólności nie pozwala na żadne wnioski. Np. inna umowa jest z
    USA, inna z UK, a jeszcze inna z UK kilka lat temu.

    p. m.

  • 9. Data: 2009-10-22 13:40:57
    Od: Usjwo <u...@g...com>

    Prawdziwa jest wersja druga, czyli gosc C placi A za jego prace ale
    juz po jego wyjezdzie, podatki odprowadzone lokalnie. Powiedzmy ze
    wszystkie wersje da sie udowodnic przed US. Pytanie ktora z wersji
    jest najkorzystniejsza z punktu widzenia A i B

  • 10. Data: 2009-10-22 13:50:15
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (22.10.2009 15:40), Usjwo wrote:
    > Prawdziwa jest wersja druga, czyli gosc C placi A za jego prace ale
    > juz po jego wyjezdzie,

    Wersja druga to chyba ta z meblami. (tak btw - mógłbyś nie wycinać
    komentarzy tak totalnie? to nie chat)

    > podatki odprowadzone lokalnie. Powiedzmy ze
    > wszystkie wersje da sie udowodnic przed US. Pytanie ktora z wersji
    > jest najkorzystniejsza z punktu widzenia A i B

    Trudno powiedzieć, bo o wersji pierwszej (o której teraz piszesz jako o
    drugiej) nie da się nic powiedzieć bez znajomości konkretnej umowy o
    podwójnym opodatkowaniu.

    Ale wydaje mi się że wersja druga (ta z meblami) jest korzystniejsza. Bo
    zakładając że ta sprzedaż podlega miejscowym podatkom - to mówisz że
    jest uregulowane. Jeżeli polskim podatkom - to sprzedaż rzeczy
    posiadanych dłużej niż pół roku (z jakimiś wyjątkami) jest zwolniona z
    podatku.

    Więc tylko kwestia samego transferu, który może wzbudzić podejrzenia,
    ale jeżeli jureq ma rację (a chyba ma) to PCC od tego nie będzie.

    p. m.