  • 1. Data: 2003-01-24 16:59:47
    Temat: Ub. zdrowotne
    Od: "Prokot" <p...@g...pl>

    Czy jeśli wyliczona składka na ub. zdrowotne jest wyższa od
    zaliczki na podatek i obniżam ją do wysokości podatku, to jak
    rozumiem w całości jest finansowana z tej zaliczki, nie odejmuję
    już żadnych 0,25% od dochodu?

    może to głupie pytanie - więc przepraszam, ale chcę się upewnić

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-01-24 17:26:45
    Temat: Re: Ub. zdrowotne
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > już żadnych 0,25% od dochodu?
    > może to głupie pytanie - więc przepraszam, ale chcę się upewnić

    Abstahujać od tych 0.25% - mam duzo bardziej "żółtodziobowe" pytanie.
    Jak to normalnie jest - jesli płacę do ZUS określoną kwotę składki
    zdrowotnej,
    a potem robie PIT-a za ten miesiąc i wychodzi mi, że nie mam jej od czego
    odliczyc? Czy to znaczy, ze nie powinienem bym aż tyle zaplacic,
    czy raczej, ze zapłaciłem dobrze, ale z własnej kieszeni?

    Dzieki,

    Latet

  • 3. Data: 2003-01-24 18:51:21
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    "Prokot" <p...@g...pl> wrote in message
> [...]
    > już żadnych 0,25% od dochodu?
    >
    > może to głupie pytanie - więc przepraszam, ale chcę się upewnić

    nie tak
    Składkę zdrowotną dzielisz na dwie części:
    - tą w wysokości 0,25% dochodu pobierasz zawsze (bez względu na to, czy
    wychodzi zaliczka na podatek czy nie)
    - tą w wysokości 7,75% dochodu zmniejszasz do wysokości zaliczki na podatek.

    Magda

  • 4. Data: 2003-01-24 19:04:35
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > wychodzi zaliczka na podatek czy nie)
    > - tą w wysokości 7,75% dochodu zmniejszasz do wysokości zaliczki na

    Hmm... z tego wynika, ze zanim 10-go zrobię przelew do ZUS,
    to powinienem (nie czekajac do 20-go) sprawdzic, czy aby mam
    z czego ta skladke placic. Nie wiedzialem jeszcze tego, mea culpa.

    W styczniu na pewno nie przekroczę progu dochodu opodatkowanego.
    Czyli - zadnej zaliczki w lutym za stycznien nie odprowadzam.
    Czy to znaczy, ze w lutym w ogole nie place skladki zdrowotnej
    (nie licząc tego 0,25%)???
    POWAZNIE ???

    Zaplacilem jednak skladke zdrowotną za listopad, wtedy to zaczynalem
    dzialalnosc, progu nie przekroczylem. Ale zaplacilem,
    Czy to jest blad, ktory musze skorygowac? Nie skladalem jeszcze
    zadnego PIT-u 5.

    Ale cos mi tu nie gra.
    Milion razy slyszalem, ze ktos szuka kosztów, aby w danym miesiącu
    nie zaplacic podatku, ale nigdy nie slyszalem, ze ktos robi to,
    aby nie zaplacic tej czesci ZUS-u.

    Czy ktos, please, moglby zaserwowac tu nieco jasnej łopatologii?

    Dzieki,

    Latet

  • 5. Data: 2003-01-24 19:19:06
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Latet napisał:

> [...]
    > Czyli - zadnej zaliczki w lutym za stycznien nie odprowadzam.
    > Czy to znaczy, ze w lutym w ogole nie place skladki zdrowotnej

    Płacisz płacisz. Obniżenie kwoty składki do wysokości podatku
    dochodowego dotyczy tylko wynagrodzenia z umowy o pracę, zlecenia itp.
    Jak masz działalnośc to płacisz i płaczesz. ZUSu nie obchodzi że twoja
    DG jest deficytowa - dla niego zawsze zarabiasz 60% średniej krajowej.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2003-01-24 19:51:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Jan 2003, Latet wrote:
    [...]
    >+ Hmm... z tego wynika, ze zanim 10-go zrobię przelew do ZUS,
    >+ to powinienem (nie czekajac do 20-go) sprawdzic, czy aby mam
    >+ z czego ta skladke placic. Nie wiedzialem jeszcze tego, mea culpa.

    Nabieram podejrzeń...

> [...]
    >+ Czyli - zadnej zaliczki w lutym za stycznien nie odprowadzam.
    >+ Czy to znaczy, ze w lutym w ogole nie place skladki zdrowotnej

    Latet, od czego ty masz zamiar płacić składki ZUS ???
    Przedsiębiorca *swoje* składki płaci od dochodu *deklarowanego*
    - patrzysz w sufit i podajesz ile chciałbyś zarabiać.
    Żeby ci się nie zdawało że swoboda DG jest aż taka ;>, to
    *uchwalono* że zarabiasz najmniej 60% a najwyżej 250%
    średniej krajowej.
    W tych widełkach losujesz wartość - i od niej płacisz ZUSy !
    W kolejnym miesiącu nie możesz zmienić zamiaru zarobkowego
    o więcej niż 30% (chodzi o to, żebyś za bardzo sobie "choroby
    nie planował" :)).

    [...]
    >+ Czy ktos, please, moglby zaserwowac tu nieco jasnej łopatologii?

    To powyżej ujdzie ?

    pzdr, Gotfryd
    FYI: płacę nieco więcej niż minimum. Nie mam problemu ze
    zmianami "średniej krajowej" :)

  • 7. Data: 2003-01-24 19:56:39
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > To powyżej ujdzie ?

    Ujdzie, choc wersja Maddy lepiej do mnie trafia :-)

    Latet

  • 8. Data: 2003-01-24 22:38:37
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    portezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > Żeby ci się nie zdawało że swoboda DG jest aż taka ;>, to
    > *uchwalono* że zarabiasz najmniej 60% a najwyżej 250%

    A coraz więcej jest głosów "sprawiedliwych" którzy twierdzą że te 60% to za mało i
    zus na tym traci bo w większości to zarobki są w
    okolicach 250% ;))

    > W tych widełkach losujesz wartość - i od niej płacisz ZUSy !

    Jeszcze Cię posłucha i wylosuje sobie np. 120% :))
    Latet, zostań przy 60%

    > W kolejnym miesiącu nie możesz zmienić zamiaru zarobkowego
    > o więcej niż 30% (chodzi o to, żebyś za bardzo sobie "choroby
    > nie planował" :)).

    A o tym to nie słyszałem, tzn. że mogę w jednym miesiącu podwyższyc o 30% a w
    następnym znowu zmiejszyc o 30% (bacząc by nie zejśc
    poniżej owych 60%) czy też jest to ruch tylk w jedną stronę, do góry ?

    Sark

  • 9. Data: 2003-01-24 22:55:51
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    > Żeby ci się nie zdawało że swoboda DG jest aż taka ;>, to
    > *uchwalono* że zarabiasz najmniej 60% a najwyżej 250%
    > średniej krajowej.

    Ciekawe dlaczego to tylko w ZUS taka zasada obowiązuje.Fajnie byłoby aby
    podatek dochodowy też pod taką regułę podlegał.
    Jeśli to wprowadzą to proszę pamiętać że ja to wymyśliłem (chyba) i
    należą mi się tantiemy z racji prawa autorskiego.:-)))

    > FYI: płacę nieco więcej niż minimum. Nie mam problemu ze
    > zmianami "średniej krajowej" :)

    Nie chwal się -ja byłem pierwszy bo płacę tak od zarania dziejów,czyli od
    początku reformy :-)) i miałem przez to problemy w US, bo kazali mi
    korygować PIT-5 z powodu niewłaściwej wysokości składki na UZ. No cóż na
    początku każdej reformy są problemy i kogoś trzeba przeczołgać.
    Ale mój czołg był lepszy i wygrałem.

    --
    Jacek

    "Jeśli ktoś ci mówi, że będzie lepiej, to wyślij go na drzewo"

    Cytat z Urbana - proszę nie uważać ,że to mój autorytet

  • 10. Data: 2003-01-24 22:58:34
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    Sark <w...@p...onet.pl> wrote:

    > A o tym to nie słyszałem, tzn. że mogę w jednym miesiącu podwyższyc o
    > 30% a w następnym znowu zmiejszyc o 30% (bacząc by nie zejśc poniżej
    > owych 60%) czy też jest to ruch tylk w jedną stronę, do góry ?

    tu o dziwo działa w obie mańki,ale poniżej 60% nie możesz zejść,bo to
    jest "depresja" i można zostać 'zatopionym".