  • 1. Data: 2012-04-04 22:08:49
    Temat: Ubezpieczenie Społeczne, a koszty
    Od: J <k...@g...com>

    Prowadzę działalność gosp. Prowadzę KPiR. Rozliczam się na zasadach ogólnych.
    Czytałem, że składki na ubezpieczenie społeczne mogę rozliczyć w dwojaki sposób;
    "- albo poprzez zaliczenie ich bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów (wtedy
    nie podlegają one osobnemu odliczeniu od dochodu bądź przychodu w zeznaniu rocznym),
    - albo poprzez odliczenie ich od dochodu, o ile nie zostały odliczone od przychodu na
    podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo zaliczone do kosztów."

    Jak dobrze rozumiem...
    Przychód - Koszty - składka na Ubezp. Społ = dochód - A.

    Wg tego co wyżej wkleiłem mogę także składkę na US odliczyć od dochodu. Jednak nie
    rozumiem jaki jest sens tych dwóch opcji, skoro drugie podejście daje taką samą
    podstawę opodatkowania...
    Przychód - Koszty = dochód - składka na Ubezp. Społ - B.

    gdzie A i B są podstawą do opodatkowania

    A = B

    Gdzie tu jest sens ?

  • 2. Data: 2012-04-04 22:20:10
    Temat: Re: Ubezpieczenie Społeczne, a koszty
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    J wrote:

> [...]
    > dochodu. Jednak nie rozumiem jaki jest sens tych dwóch opcji, skoro
    > drugie podejście daje taką samą podstawę opodatkowania...

    Sens odnajdziesz wtedy, gdy z działalności będziesz miał stratę.
    Wtedy składka zaliczana do kosztów pogłębi stratę i będzie
    mogła być rozliczona w latach kolejnych, a jak będzie odliczana
    od dochodu, którego nie będzie, to składki tak rozliczane przepadną.

  • 3. Data: 2012-04-04 22:29:01
    Od: J <k...@g...com>

    W takim razie, jaki jest sens odliczania składki od dochodu ? Nie lepiej od razu
    zaliczyć ją do kosztów ? Kiedy drugi wariant ma rację bytu (odliczanie od dochodu) ?

  • 4. Data: 2012-04-04 23:13:12
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-04-04, J <k...@g...com> wrote:

    > W takim razie, jaki jest sens odliczania składki od dochodu ?

    Mogą to być np. dochody z etatu.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2012-04-05 01:05:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Apr 2012, J wrote:

    > W takim razie, jaki jest sens odliczania składki od dochodu ?
    > Nie lepiej od razu zaliczyć ją do kosztów ?

    A wiesz o tym że (dla odmiany) koszty liczy się dla każdej
    kategorii przychodów *osobno*?
    Masz 3 zródła przychódów, ale z jednego masz stratę.
    Na PIT wykazujesz więc sumę dwu *zarobków* (podatek!)
    i jedna stratę (do odliczenia "kiedys jak dobrze pójdzie").
    I zastanawiasz się: czy lepiej zapłacone skladki odliczyc
    już dzis (i na pewno) od dochodu, czy też dodać do strat
    które być moze za parę lat odliczysz... ;>
    (tu uwaga - odliczanie składek też ma ograniczenia, nie
    ma pełnej dowolnosci, ale jednak jest inaczej niż przy koszcie).

    BTW: rekomenduję "standardowa dawkę", czyli 3000 postów
    losowanych tematycznie "to mi się chyba przyda" plus
    komplet ustaw z gofina, idzie kiepska pogoda to masz
    okazję ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2012-04-05 07:54:10
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 04 Apr 2012 22:20:10 +0200, cef napisał(a):

    > Sens odnajdziesz wtedy, gdy z działalności będziesz miał stratę.

    Albo wtedy gdy w przyszłości zechcesz płacić podatek dochodowy metodą
    uproszczoną (równe zaliczki na podstawie dochodu sprzed dwu lat). Wtedy
    składki w kosztach obniżą ci podstawę opodatkowania, te odliczone od
    dochodu nie.

  • 7. Data: 2012-04-05 16:21:03
    Od: J <k...@g...com>

    Dziękuję za pomoc :)