  • 1. Data: 2012-04-05 00:55:41
    Temat: FUW: jak ściągnąć należnosc po likwidacji DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    FUT warning (.podatki), uzasadnienie niżej

    On Wed, 4 Apr 2012, maciek wrote:

    > 31 grudnia zlikwidowałam DG. Wczoraj dostałam rozliczenie za luty od
    > firmy z ktorą miałam podpisaną umowe, z ktorego wynika że mam do
    > odebrania jakieś tam pieniądze. Czy w związku z tym że prawo do nich
    > powstało w momencie kiedy DG jeszcze funkcjonowała a faktyczna wypłata
    > następuje po jej likwidacji upoważnia mnie do wystawienia rachunku?

    Watpliwosc masz z niewłasciwego powodu.
    A nawet dwu niewłasciwych powodów.
    Znasz przepis, na podstawie którego wystawia się rachunki?
    (to raz)
    I czy wiesz, że rachunki nie sa jedyna forma rozliczania?
    (to dwa, ale w sumie nie wiemy o *jaka* korektę chodzi, patrz nizej)

    Najpierw "sprawa rachunkowa".
    Wiesz o tym, że istnieje co najmniej 7 *niespójnych*, ustawowych
    (w różnych ustawach!) definicji "DG"?
    I że "DG w rozumieniu ZUS" to co innego niż "DG w rozumieniu VAT",
    co innego niż "DG w rozumieniu Ordynacji Podatkowej" i tak dalej?

    No to jedziemy:
    1. NTG. Pytanie nie jest prawne, pytanie jest podatkowe :>
    To, że pieniadze Ci się należa, w sposób oczywisty wynika
    z prawa cywilnego i nie sadzę, żebys w to watpiła.
    Zadawanie pytania na .prawo jest niezasadne :O

    2. Meritum dotyczy odpowiedzi na pytanie, kto jest *zobowiazany*
    wystawic rachunek (i kiedy).
    Bład (gruby!) popełniany jest w tym miejscu, w którym sprzedawca,
    dostawca, wykonawca czy kto tam (kto ma wystawic kwity), bazuje
    na tezie "ale ja nie prowadzę DG".
    Tyle, że "DG w rozumieniu przepisów o ewidencji DG" to jeszcze
    inna DG niż wyżej wymienione :P, można nie mieć "zarejestrowanej
    DG" a podlegać pod przepisy które maja inne kryterium DG.

    Odnoszac się do litery:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,23,63,767,,,
    ustawa-z-dnia-29081997-r-ordynacja-podatkowa.html
    +++
    Art. 3. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    [...]
    9) działalnoœci gospodarczej - rozumie się przez to każdš działalnoœć
    zarobkowš w rozumieniu przepisów o swobodzie działalnoœci gospodarczej,
    w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdš innš działalnoœć zarobkowš
    wykonywanš we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy
    inne ustawy nie zaliczajš tej działalnoœci do działalnoœci gospodarczej
    lub osoby wykonujšcej takš działalnoœć - do przedsiębiorców;
    ---

    Proste pytanie: czy widzisz, ze warunkiem wyżej jest *zarobek*, a nie
    *moment wykonywania* czynnosci prowadzacej do zarobku?
    To, że "zarobek już jest zarobiony" jest bez znaczenia.

    Dalej - ta sama ustawa:
    +++
    Art. 87.
    § 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowiš inaczej, podatnicy
    prowadzšcy działalnoœć gospodarczš obowišzani sš na żšdanie
    kupujšcego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzajšcy
    dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.
    ---

    > a jesli nie to w jaki sposob moge odebrac swoje pieniadze?

    I tu jest częsc druga :)
    ZAKŁADAJAC, że papierkologia była prowadzona prawidłowo, owe
    "jakies pieniadze" nie pochodza ze sprzedaży, usługi ani innej
    takiej operacji.
    Przecież takie rachunki miały być wystawione już dawno temu.

    Piszesz o "rozliczeniach".

    No to mamy dylemat - my tu na grupie nijak nie wiemy, co
    stanowi *kryterium* tego rozliczenia!

    Otóż, jesli błednie zostały wyznaczone kwoty na kwitach,
    to takie błędy załatwia korekta.
    Dajmy na to, usługa rozliczana godzinowo: "było: 56 godzin,
    miało być: 59 godzin", i dalej lista różnic.
    Jesli kwoty z rozliczenia *nie* wynikaja wprost
    z opodatkowanych czynnosci gospodarczych, a sa to jakiej
    przychody uboczne (odsetki), czy np. błedy w przelewach,
    w wyniku czego powstały długi lub wierzytelnosci, to
    takie cós rozlicza się za pomoca noty.

    Rozumiem, że piszac "rachunek" wskazujesz że nie byłas
    i nie jestes podatnikiem VAT, co zawęża pole rozważań
    o pułapki zwiazane z zapisami o "czynnym podatniku"
    (czyli statusem *teraz*) :)

    pzdr, Gotfryd

  • 2. Data: 2012-04-05 07:05:17
    Temat: Re: FUW: jak ściągnąć należnosc po likwidacji DG
    Od: maciek <u...@g...com>

    już tłumacze :)

    Mianowicie... byłam związana z firmą ubezpieczeniową. Podpisałam umowę
    z klientem 30 grudnia, pierwsza składka od klienta wpłyneła w lutym i
    zgodnie z zapisami umowy takie wynagrodzenie od wpływającej składki
    (pomimo rozwiązania umowy z firmą) mi się należy.
    Działalnośc agencyjna jest zwolniona z VAT stad pytanie o rachunki.
    Przepraszam za NTG ale tak myślałam że tutaj dostane wyczerpującą
    odpowiedz i póki co sie nie myliłam :)
    pozdrawiam
    Agnieszka