  • 1. Data: 2012-03-29 22:42:43
    Temat: Rozliczenie zaległego ZUS'u, podatków, a koszty
    Od: J <k...@g...com>

    Dobry wieczór,

    Działalność gospodarczą prowadzę od grudnia 2011 roku, jednak nie płaciłem w terminie
    ZUS'ów. Dopiero na początku marca wypełniłem wszystkie 3 ZUS'y DRA kolejno za
    grudzień, styczeń, luty, zaniosłem do ZUS'u i opłaciłem wraz z odsetkami.
    Jestem w tej samej sytuacji jeżeli chodzi o podatki, których nadal nie zapłaciłem.
    Moje pytanie jest następujące.
    1) Jeżeli chodzi o ZUS'y to w którym miesiącu mam je zapisać i dodać do kosztów w
    KPiR ? Marcu ? Mam podać łączną kwotę wraz z odsetkami, czy one się nie wliczają do
    kosztów?

    2) Jak będę płacił podatek dochodowy wraz z odsetkami, to czy mam naliczyć zaliczę
    należną dla każdego miesiąca z odjęciem kosztów dla danego miesiąca ?

    3) W lutym otrzymałem fakturę za telefon firmowy, którą mam zapisaną odpowiednio w
    KPiR, jednak do niej w miesiącu marzec otrzymałem korektę pomniejszającą wydatek z
    faktury oryginalnej... jak należy poprawnie odliczyć ten wydatek ?

    Będę wdzięczny za pomoc.
    Z wyrazami szacunku J

  • 2. Data: 2012-04-02 23:47:22
    Temat: Re: Rozliczenie zaległego ZUS'u, podatków, a koszty
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 29 Mar 2012 13:42:43 -0700, J napisał(a):

    1) Jeżeli chodzi o ZUS'y to w którym miesiącu mam je
    > zapisać i dodać do kosztów w KPiR ? Marcu ? Mam podać łączną kwotę wraz
    > z odsetkami, czy one się nie wliczają do kosztów?

    Za miesiąc faktycznej zapłaty. I oczywiście bez odsetek.

    > 2) Jak będę płacił podatek dochodowy wraz z odsetkami, to czy mam
    > naliczyć zaliczę należną dla każdego miesiąca z odjęciem kosztów dla
    > danego miesiąca ?

    Najlepiej to robisz osobną wpłatę dla każdej zaliczki za każdy miesiąc. I
    oczywiście dla zaliczek liczysz przychody i koszty narastająco od
    początku roku.

> [...]
    > odpowiednio w KPiR, jednak do niej w miesiącu marzec otrzymałem korektę
    > pomniejszającą wydatek z faktury oryginalnej... jak należy poprawnie

    Jeszcze do niedawna wszystkie interpretacje były takie, że to zależy od
    przyczyny korekty: błąd na fakturze oryginalnej - korygujemy w miesiącu
    oryginalnej, później udzielony upust - w miesiącu udzielenia upustu (i
    zapewne wystawienia faktury korygującej). Ale podobno ostatnio to się
    zmienia i coraz częściej każą zawsze korygować w miesiącu oryginału.