  • 1. Data: 2004-01-17 20:07:57
    Temat: Udostępnianie i VAT
    Od: KowaL <f...@b...pl>

    Mam taki problem. Udostępniam internet. Abonenci płaca jakąś stawkę:
    xxx + VAT. Aby im ten internet udostępnić wykupiłem łącze dzierżawione
    za yyy + VAT. Teraz moje pytanie: jak rozliczać ten VAT? Chodzi mi o to
    żeby nie płacić 2 razy. Bo skoro mam VAT wliczony w koszty łącza to
    chciałbym przenieś go na abonenta? Czy da się to zrobić i jak?

    Z góry dziękuję,

    --
    KowaL

    PS. Prosze o ewentualne odsyłacze do literatury/strony wwww

  • 2. Data: 2004-01-17 21:37:46
    Temat: Re: Udostępnianie i VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Jan 2004, KowaL wrote:

> [...]
    >+ żeby nie płacić 2 razy. Bo skoro mam VAT wliczony w koszty łącza to
    >+ chciałbym przenieś go na abonenta? Czy da się to zrobić i jak?

    Zostać VATowcem.
    Na początek napisz w jakiej formie "udostępniasz internet":
    stowarzyszenie, firma... ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-01-17 22:33:20
    Od: KowaL <f...@b...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > Zostać VATowcem.
    Tak myślałem :-) Z czym to się dokładnie wiąże? Czy to się wogóle opłaca?

    > Na początek napisz w jakiej formie "udostępniasz internet":
    > stowarzyszenie, firma... ?

    Firma (działalność gospodarcza)

  • 4. Data: 2004-01-17 23:30:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Jan 2004, KowaL wrote:

    >+ Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    >+ > Zostać VATowcem.
    >+ Tak myślałem :-) Z czym to się dokładnie wiąże?

    Z mnóstwem problemów :]
    Poczytaj wątek "absurd" :)
    Ale na ogół nie jest tak źle: prowadzisz *dodatkową* ewidencję,
    tak zakupów jak i sprzedaży VAT - przy czym *mogą* ona pełnić
    rolę ewidencji "dla KPiR", dzięki czemu KPiR nie musisz
    wypełniać "na bieżąco". Dochodzi dodatkowa deklaracja co
    miesiąc.

    >+ Czy to się wogóle opłaca?

    "zależy", musisz przeliczyć :(
    Niestety VAT płacisz od *całego* przychodu opodatkowanego,
    a odliczyć możesz tylko od opodatkowanych kosztów (zakładam
    że sprzedaży zwolnionej nie prowadzisz - bo wtedy to jest
    jeszcze gorzej :]).
    Tłumacząc *z wielkim uproszczeniem*: aby zarobić na ZUS
    musisz *również* na ów ZUS jak i "swój zarobek" zedrzeć
    VAT z klientów.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-01-17 23:32:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ za yyy + VAT. Teraz moje pytanie: jak rozliczać ten VAT? Chodzi mi o to

    Moment.
    Jeśli NIE JESTEŚ VATowcem, to VATu nie widzisz !
    Ani go nie wyróżniasz na f-rze zakupu (płacisz "całość brutto"
    i owa "całość" to twój koszt !), ani nie doliczasz drugi raz
    do RACHUNKU dla klienta !

    >+ Bo skoro mam VAT wliczony w koszty łącza to
    >+ chciałbym przenieś go na abonenta? Czy da się to zrobić i jak?

    Najpierw napisz jak robisz. Bo a nuż dowiemy się czegoś ciekawego ;)
    (a ty polecisz z korektami :))

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-01-18 08:14:16
    Od: KowaL <f...@b...pl>

> [...]
    > Ani go nie wyróżniasz na f-rze zakupu (płacisz "całość brutto"
    > i owa "całość" to twój koszt !), ani nie doliczasz drugi raz
    OK. To znaczy, że ja cenę łącza doliczam do kosztów uzyslania a od
    klientów pobieram jakąś kwotę za łącze (bez wyszczególnionego VAT)? A
    może pobieram jakąś kwotę + VAT? Proszę o jakieś namiary na literaturę
    gdzie można poczytać na ten temat. Zastrzegam, że niejestem prawnikiem
    więc chciałbym żeby to było napisane w taki sposób żebym to zrozumiał:-)

    > Najpierw napisz jak robisz. Bo a nuż dowiemy się czegoś ciekawego ;)
    > (a ty polecisz z korektami :))
    Z korektami jeszcze nie będę musiał lecieć bo cała ta sytuacja jest
    hipotetyczna. Przymierzam się do otworzenia firmy i zastanawiam się co
    będzie dla mnie najleprze. Zostać VATowcem czy nie?

  • 7. Data: 2004-01-20 10:23:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Jan 2004, KowaL wrote:
    [...]
    >+ OK. To znaczy, że ja cenę łącza doliczam do kosztów uzyslania a od
    >+ klientów pobieram jakąś kwotę za łącze (bez wyszczególnionego VAT)?

    Jeśli *nie jesteś VATowcem* to oczywiście !
    Weź ty i przejdź się raz i drugi z "papierami" do jakiegoś
    biura rachunkowego/doradzcy. Może wyjść taniej niż kontrola
    z US...
    No i poczytaj 3000 postów na grupie :)

    [...]
> [...]
    >+ hipotetyczna. Przymierzam się do otworzenia firmy i zastanawiam się co
    >+ będzie dla mnie najleprze. Zostać VATowcem czy nie?

    "brak dobrej odpowiedzi" :)
    Musisz *przeliczyć*, przyjmując do wiadomosci że wynik zależy
    od danych. A jak "real life" odbiegnie od realiów - albo Sejm
    coś zmieni w przepisach - no to "korzyść" też ci może "odbiec".

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)