  • 1. Data: 2004-01-17 19:04:03
    Temat: Wykazanie podatku od nagrody i od jej sprzedaży
    Od: "LastWarrior" <l...@o...pl>

    Witam,

    1. Wygrałem komputer w loterii o wartości kilku tys. zł.
    Zapłaciłem organizatorowi 10% od jego wartości na poczet podatku.

    Czy i gdzie muszę to wykazać ?

    2. Wygrany komputer sprzedałem w kilka tygodni potem.
    Wg. umowy podatek od tej operacji uiszczał kupujący.

    Czy i gdzie muszę to wykazać ?

    --------------------------------------
    L.W.
    Pzdr i życzę miłego dnia !

  • 2. Data: 2004-01-17 21:36:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Jan 2004, LastWarrior wrote:

    Najpierw zastrzeżenia:
    - nie jestem prawnikiem
    - na twój post odpowiadam "z głowy czyli z niczego", bo
    przed chwilą czytałem (na potrzeby innego wątku) ustawę
    o VAT a to ZNAKOMICIE przyczynie się do "myślenia inaczej" :>

    Ad rem:

    >+ 1. Wygrałem komputer w loterii o wartości kilku tys. zł.
    >+ Zapłaciłem organizatorowi 10% od jego wartości na poczet podatku.
    >+
    >+ Czy i gdzie muszę to wykazać ?

    *Zdaje się* że to jest ryczałt - podatek jest określony
    w art. 30.1.2 UoPDoOF - i *chyba* nic nikomu już nie trzeba
    wykazywać. Fundator odprowadził i tyle :]

    >+ 2. Wygrany komputer sprzedałem w kilka tygodni potem.
    >+ Wg. umowy podatek od tej operacji uiszczał kupujący.

    To mowa o PCC.

    >+ Czy i gdzie muszę to wykazać ?

    IMHO - popełniłeś gruby błąd.

    Jeśli towar pt. "rzecz ruchoma" sprzedaje się przed upływem
    pół roku, to od sprzedaży trzeba zapłacić podatek DOCHODOWY !
    I to jest wyłącznie TWÓJ podatek, niezależny od PCC (który
    macie "na głowie" ty i kupujący na spółkę).

    Oczywiście, odlicza się od wartości sprzedawanej rzeczy
    cenę zakupu oraz ew. "inne koszty" - i tak wyznaczony
    dochód (wartość sprzedaży - cena zakupu - inne koszty)
    dopiero jest podstawą do opodatkowania; normalnie "dziś"
    jest rzadkością "zarobienie na nowym" :)

    Ale ty NIE ZAPŁACIŁEŚ nic za komputer !

    Znaczy - cała wartość zakupu jest twoim przychodem :(
    Nie wiem czy można ów podatek od wygranych zaliczyć w koszt,
    trzeba by przeczytać w art. 23. "nie są kosztem" - o, mam:
    +++++
    12) podatku dochodowego, podatku od spadków i darowizn,
    -----
    ...więc NIC nie możesz odliczyć, chyba że masz fakturę na koszty
    transportu. A od reszty zapłacisz podatek "wg skali", IMHO !

    >+ Pzdr i życzę miłego dnia !

    Oj, ja chyba podpadłem :[

    Nie możesz jeszcze "wycofać" tej sprzedaży ? :] Może jakaś
    umowa była wadliwa czy coś...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2004-01-21 17:12:52
    Od: "LastWarrior" <l...@o...pl>

    Bardzo DZIĘKUJĘ za odpowiedź.
    Mam jeszcze jedno pytanie w związku z tym:

    Napisałeś:

> [...]

    Co rozumiesz w tym przypadku za "wartość sprzedaży" i "cena zakupu" ?

    Załóżmy, że wygrany komputer był wart 7000 zł, sprzedałem go za 3000zł
    (koszty = 0).
    Ile wynosi podstawa opodatkowania ?
    Czy mój "dochód" był rzeczywiście dochodem, czy raczej stratą ?
    Czy wobec tego powinienem płacić/wykazywać ?

    Pzdr.

  • 4. Data: 2004-01-21 21:18:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Jan 2004, LastWarrior wrote:
    [...]
> [...]
    >+ (koszty = 0).
    >+ Ile wynosi podstawa opodatkowania ?
    >+ Czy mój "dochód" był rzeczywiście dochodem, czy raczej stratą ?

    Wg tego co widzę w ustawie - dochodem. Liczą się tylko *rzeczywiście
    poniesione* koszty (do tego - z wyłączeniem wymienionych w art. 23)
    A ty *nie* poniosłeś kosztu zakupu !
    Jedynym kosztem jest podatek dochodowy (od wygranych), a on jest
    własnie w art. 23 wyłączony. Na upartego możesz jakiej "realnie
    przystające" koszty odliczyć (np. rachunek za przewóz taksówką,
    jeśli coś takiego miało miejsce) - ale nic znaczącego pewnie
    w rachubę nie wejdzie.

    >+ Czy wobec tego powinienem płacić/wykazywać ?

    Moim zdaniem - tak. Było poczekać pół roku...
    Albo użyczyć na czas jakiś - co prawda *formalnie* od użyczenia
    też się podatek należy[1] :], ale... ale przy PC chyba kwota jest
    na tyle niska że trudno wyceniać :)
    [1] znaczy - przychód *korzystającego*.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-02-15 16:51:24
    Od: "S.B." <s...@b...pl>

> [...]
    > ...więc NIC nie możesz odliczyć, chyba że masz fakturę na koszty
    > transportu. A od reszty zapłacisz podatek "wg skali", IMHO !

    A ja mam jeszcze 3 krókie pytania do tego:

    1. Czy podatek od tego jest wtedy w formie ryczałtu 10% płatny do 20 dnia
    kolejnego miesiąca ?
    2. Czy obowiązującą deklaracją dla tego przypadku jest PIT-5 ?
    3. Czy kosztami nie mogą być w tym wypadku "koszty" wzięcia udziału w
    loterii ?

  • 6. Data: 2004-02-18 00:08:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 Feb 2004, S.B. wrote:
    [...]
    >+ 1. Czy podatek od tego jest wtedy w formie ryczałtu 10% płatny do 20 dnia
    >+ kolejnego miesiąca ?

    A to z którego zapisu wyczytałeś ?

    >+ 2. Czy obowiązującą deklaracją dla tego przypadku jest PIT-5 ?

    Nie wiem :(, chyba.

    >+ 3. Czy kosztami nie mogą być w tym wypadku "koszty" wzięcia udziału w
    >+ loterii ?

    Raczej z ciekawosci: jakie, zakup kuponu ? Może... :)

    pozdrowienia, Gotfryd