  • 1. Data: 2010-03-12 13:46:47
    Temat: Ulga na dziecko
    Od: "--=olo=--" <xxoloxx@USUN_TOwp.pl>

    Witam
    Jest sobie taka oto sytuacja:
    1 dziecko, małżonkowie w trakcie rozwodu - złożony pozew z wyznaczoną datą
    żona złożyła PIT i odliczyła sobie całą kwotę odliczenia na dziecko
    czy miała do tego prawo? jakieś paragrafy ktos poda?

    --=olo=--

  • 2. Data: 2010-03-12 17:43:00
    Temat: Re: Ulga na dziecko
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Mar 2010, --=olo=-- wrote:

> [...]
    > 1 dziecko, małżonkowie w trakcie rozwodu - złożony pozew z wyznaczoną datą
    > żona złożyła PIT i odliczyła sobie całą kwotę odliczenia na dziecko

    A skąd my mamy wiedzieć rzecz oczywistą, której nie podałeś?
    Chodzi jak rozumiem o odliczenie "za opiekę" - no to chyba
    wiesz, kto ją sprawował (a my niby skąd mamy wiedzieć)?

    > jakieś paragrafy ktos poda?

    http://www.gofin.pl/nowe_okno.php?id_temat_html=2835
    4&id_pismo=509&i=0

    Przeczytać wypada cały art.27f, ale IMHO krytyczne jest:

    +++
    3. W przypadku gdy w tym samym miesišcu kalendarzowym w stosunku
    do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana
    opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje
    odliczenie w kwocie stanowišcej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie
    z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

    4. Odliczenie dotyczy łšcznie obojga rodziców, opiekunów prawnych
    dziecka albo rodziców zastępczych pozostajšcych w zwišzku
    małżeńskim. Kwotę tę mogš odliczyć od podatku w częœciach
    równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.
    ---

    Warunki jak widać są dwa:
    - sprawowanie opieki, nie podajesz najważniejszej informacji,
    czyli kto ją sprawował
    - "ustalenie" podziału.

    IMO brak "ustalenia" powoduje podział "w częściach równych", z mocy
    ustawy (warunkiem użycia innej proporcji jest "ustalenie").

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-03-15 10:17:31
    Od: "--=olo=--" <xxoloxx@USUN_TOwp.pl>

> [...]
    >
    > IMO brak "ustalenia" powoduje podział "w częściach równych", z mocy
    > ustawy (warunkiem użycia innej proporcji jest "ustalenie").

    styczeń-kwiecień 2009 - opiekę sprawował ojcec - matka na szkoleniu poza
    miejscem zamieszkania
    maj-grudzień - wspólnie
    chciała być cwana i złożyła pierwsza PIT z pełnym odliczeniem całej ulgi do
    czego jak idać nie miała prawa
    jak ojciec ma się teraz zachować ze swoim PIT'em? rozliczyć faktyczną kwotę
    i niech jeszcze żona się pofatyguje na tłumaczenia do US?

    --=olo=--

  • 4. Data: 2010-03-15 11:59:35
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 15 Mar, 11:17, "--=olo=--" <xxoloxx@USUN_TOwp.pl> wrote:

    > jak ojciec ma się teraz zachować ze swoim PIT'em? rozliczyć faktyczną kwotę
    > i niech jeszcze żona się pofatyguje na tłumaczenia do US?

    oboje się pofatygują...

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 5. Data: 2010-03-16 21:56:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Mar 2010, Jarek Andrzejewski wrote:

    > oboje się pofatygują...

    Ano, założenie iż US przynajmniej nie spróbuje obu stronom przydzielić
    po mandacie wydaje się być zbyt optymistyczne ;)
    W takim stanie, jakby trzeba było się przygotować wiedząc na co
    się zanosi, wypadałoby IMVHO zacząć od ustalenia "czy ja oficjalnie
    wiedziałem czy i ile żona odliczyła i jakie są na to dowody",
    pamiętając że o zaplątanie się nie jest trudno a "współudział"
    lub "podżeganie" stanowią samodzielne czyny karalne (urzędnik
    może założyć, iż miała miejsce "zmowa", mimo że nic na to nie
    wskazuje).

    Czyli do wyboru:
    "nie wiedziałem, że żona odliczy całość" :P (mhm... a pański post
    z dnia..." ;>)
    "nie powiedziała że odliczy, ale wiedziałem że odliczyła, wiem
    też że zrobiła to bezprawnie i [powiadomiłem ją/nie powiadomiłem
    jej] o tym", skoro wygląda na "wojnę", to pytaniem jest, czy
    w razie powiadomienia są dowody.

    pzdr, Gotfryd