  • 1. Data: 2008-01-20 19:38:30
    Temat: Umowa między przedsiębiorcami
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Jest sobie dwóch ludzi prowadzących jednoosobowe działalności
    gospodarcze. Jeden z nich ma zlecenie, którego nie jest w stanie sam
    zrealizować. Zawierają umowę na mocy której jeden ma wykonać część prac
    w określonym miejscu (dodam, że za naszą dawną południową granicą). Czy
    można bezpiecznie zawrzeć w takiej umowie, że przedsiębiorca zlecający
    wykonanie części prac bierze na siebie wszelkie koszty związane z
    dojazdem, zakwaterowaniem i wyżywieniem drugiego przedsiębiorcy, czy
    może to zostać potraktowane jako przychód i drugi przedsiębiorca zapłaci
    od tego podatek?

    Czy przychód z takiej umowy, gdzie miejsce wykonania prac jest właściwie
    wskazywane przez zleceniodawcę, następnie przez zleceniodawcę pokrywane
    są koszty zleceniobiorcy, nie zostanie zakwestionowany jako przychód
    pochodzący z działalności gospodarczej? Jak się przed tym zabezpieczyć?

    Czy jest możliwość umówienia się (i dodatkowo będzie to jeszcze możliwe
    do rzeczywistego zrealizowania), że pierwszy przedsiębiorca płaci
    drugiemu "zaliczkę", która nie będzie zwrócona jeśli umowa zostanie
    zerwana z winy pierwszego przedsiębiorcy? Ma ktoś przykład tego typu
    umowy? Jak zaksięgować później taką "zaliczkę"?

    Maciek
    KPiR, VAT, ZUS

  • 2. Data: 2008-01-21 09:14:36
    Temat: Re: Umowa między przedsiębiorcami
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 20-01-2008 o 20:38:30 Maciek <m...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > są koszty zleceniobiorcy, nie zostanie zakwestionowany jako przychód
    > pochodzący z działalności gospodarczej? Jak się przed tym zabezpieczyć?

    Najprościej zapłacić podwykonawcy odpowiednio więcej i niech sam się
    martwi o swoje koszty.
    Wtedy nikt się nie dowali.
    Jeśli tak się nie da, to najlepiej spisać umowę w której wyliczacie co
    zapewniasz Ty ze swojej
    strony i że wynagrodzenie podwykonawcy jest ustalone po uwzględnieniu tego
    co mu zapewniasz
    - wtedy US nie ma dobrego punktu zaczepienia.

    pozdr,
    tommyz

  • 3. Data: 2008-01-21 10:32:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Jan 2008, Maciek wrote:

> [...]
    > pierwszego przedsiębiorcy? Ma ktoś przykład tego typu umowy? Jak zaksięgować

    IMO taka "zaliczka" stanie się karą umowną, bardzo niekorzystną podatkowo
    (dla płacącego nie jest kosztem, dla otrzymującego jest przychodem).
    Dopóki stanowi tylko "zaliczkę" nie jest ani kosztem ani przychodem
    rzecz jasna (ani dla płacącego, ani do otrzymującego).
    Ciekawiej może być z ew. VATem...

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-01-21 10:41:33
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    t...@o...pl pisze:
    > Najprościej zapłacić podwykonawcy odpowiednio więcej i niech sam się
    > martwi o swoje koszty. Wtedy nikt się nie dowali.
    O ile wiem problemem jest brak unijnego NIP u jednego z nich. Na NIP się
    chyba trochę czeka, a robota jest na terenie Unii.

    Maciek

  • 5. Data: 2008-01-21 11:12:03
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > IMO taka "zaliczka" stanie się karą umowną, bardzo niekorzystną podatkowo
    > (dla płacącego nie jest kosztem, dla otrzymującego jest przychodem).
    No właśnie. Problem w tym, że dobrze byłoby to jakoś rozwiązać, żeby nie
    była kara umowną (o ile tak się da), bo zapewne będzie problem z
    podpisaniem takiej umowy. Chodzi po prostu o zabezpieczenie kasy, która
    jest przez zleceniobiorcę topiona np. w kosztach dojazdów, zakupach
    materiałów, czy ogólnie w jakichś przygotowaniach do rozpoczęcia
    realizacji zlecenia.
    Przykładowo jeśli zleceniodawca zleca wykonanie jakiegoś specyficznego
    programu, a następnie przed terminem wykonania zrywa umowę, dobrze
    byłoby się jakoś zabezpieczyć, żeby z takiej "kary" opłacić chociaż
    najętych programistów. Podobnie jest z zakupem materiałów - nawet jeśli
    uda się je zwrócić (bo nie zostały jeszcze naruszone), to zazwyczaj
    hurtownie potrącają sobie jakieś kwoty w ramach opłat manipulacyjnych.
    Można to jakoś sensownie rozwiązać, czy po prostu traktować to jako
    ryzyko i najwyżej popłakać w poduszkę? ;-)

    Maciek