  • 1. Data: 2008-01-20 15:45:36
    Temat: Samochód - środki trwałe a współwłasność
    Od: r...@g...com

    Witam,

    znalazłem podobny temat na grupie, ale niestety nie wyjaśnił on moich
    wszystkich wątpliwości. Mam następującą zagwozdkę.

    Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Jestem
    wspólwłaścicielem samochodu osobowego, którego drugim
    współwłaścicielem jest moja mama (zniżki ubezpieczeniowe, jest wpisana
    w dowód rejestracyjny jako drugi współwaściciel). Na dokumencie zakupu
    było wzmianki o rozkładzie udziałów, więc z tego co wiem jestem
    właścicielem 50% auta. Chciałbym wciągnąć samochód w środki trwałe
    mojej firmy, aby wrzucać w koszty działalnośc wydatki jakie ponoszę w
    związku z użytkowaniem auta oraz oczywiście chciałbym odliczać VAT od
    kosztów napraw, wydatków na części zamienne itp (samochód nie jest
    cieżarowy, więc wiem, że nie mogę odliczać VATu od paliwa). Czy w
    związku z tym mogę wykonać następujący manewr:

    Przenieść 99% własność samochodu na mnie - mama zostanie udziałowcem w
    wysokości 1%. Dzięki temu nie stracę zniżek ubezpieczeniowych, a
    ponieważ współwłaścicielem jest moja mama, przeniesienie jej 49%
    własności na mnie (na syna) nie będzie objęte podatkiem. W tym
    momencie wciągnę moje 99% samochodu do środków trwałych dzialalności.
    Całość wydatków związanych z autem będę rozliczał właśnie w takiej
    proporcji - 99%.

    Przykład:

    1. Faktura na paliwo 100 PLN brutto -> w koszty uzystania przychodu
    wrzucam 99 PLN
    2. Zakup opon do auta: 2000 PLN netto -> mój VAT naliczony -> 220 PLN
    * 0,99 = 217,80 koszty uzyskania przychodu: 2000 * 0.99 = 1980 PLN

    Czy mam rację?

    Z góry dzięki za pomoc

  • 2. Data: 2008-01-20 15:52:13
    Temat: Re: Samochód - środki trwałe a współwłasność
    Od: r...@g...com

    ... i jeszcze jedno. Gdzieś wyczytałem, że alternatywnym rozwiązaniem
    byłoby podpisanie z moją mamą umowy użyczenia, w której użyczyłaby mi
    bezterminowo swojej połowy udziałów samochodu. Czy wtedy mógłbym
    wciągnąć samochód do środków trwałych w 100% i rozliczać koszty w
    całości, a nie do wysokości mojego 50% udziału?

    Pozdr

  • 3. Data: 2008-01-21 10:16:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Jan 2008, r...@g...com wrote:

> [...]
    > proporcji - 99%.
    >
    > Przykład:
    >
    > 1. Faktura na paliwo 100 PLN brutto -> w koszty uzystania przychodu

    IMO zdecydowanie nie.
    Paliwo które kupisz dla celów DG idzie w koszty w 100%, paliwo który
    kupisz *(też *TY*) na cele osobiste nie idzie w koszty, paliwo które
    kupi sobie Twoja mama też nie idzie w koszty...

    > 2. Zakup opon do auta: 2000 PLN netto -> mój VAT naliczony -> 220 PLN
    > * 0,99 = 217,80 koszty uzyskania przychodu: 2000 * 0.99 = 1980 PLN

    A o taki przypadek pytanie niedawno padło i AFAIR nikt nie podjął się
    dyskusji.
    Jak na moją wiedzę, stan jest taki:
    - współwłaściciel jest zobowiązany do dbania o wspólną własność (całą!)
    - współwłaściciel korzysta i niszczy opony... :) (więc to on powinien
    je kupić)
    - tylko trzeba się odnieść do przepisu, nakazującego "ponosić wydatki
    w takim samym stosunku" (jak udział).

    Jak rozumiem, pytasz o to ostatnie.
    W takim razie pojawiłoby się pytanie: czy i dlaczego należałoby (lub
    nie należało) w takim samym stosunku dzielić *korzyści*?

    IMO większość podchodzi do pytania tak, jak usiłuję to opisać wciskając
    w przepisy :) potoczne pojęcia:
    - z *własności samochodu* nie jest uzyskiwany żaden przychód, znaczy
    nie ma miejsca powierzanie posiadania poprzez odpłatny najem
    czy dzierżawę
    - współwłaściciele na mocy 206 KC (przeczytaj) są *uprawnieni* do
    korzystania, ale na szczęście nikt jeszcze nie wprowadził obowiązku
    korzystania z własności :>, tak że z faktu, że ktoś sobie kupił
    książkę/komputer/samochód, położył na półce i *nie korzysta* nie
    wynikają obowiązki podatkowe (uff....)
    - ten, kto powoduje zużycie (np. opon) jest zobowiązany aby wyrównać
    owo zużycie współposiadaczom. Po prawdzie można tu się czepiać,
    że opona leżąca przez 5 lat też się "zużywa" (traci na jakości),
    ale chyba to przesada :)
    - jedyne *realne* pytanie dotyczy kosztów, które są *obowiązkowe*
    a tym samym (współ)właściciel powinien je ponieść, nawet jeśli
    z rzeczy (samochodu) nie korzysta. Czyli sprawa rozbija się
    o OC i ew. opłaty adminitracyjne (przy przerejestrowaniu).

    > Czy mam rację?

    IMO z paliwem zdecydowanie przesadziłeś :) a co do opon to (mimo
    istnienie pewnego zastrzeżenia) też bym uważał, że jeśli wszystko
    wskazuje iż samochód jest wykorzystywany *jedynie* dla celów DG
    *jedynie* przez tego współwłaściciela który prowadzi DG, to
    mogłyby iść w KUP.
    Co najwyżej uwagę do OC byłbym skłonny uznać "z ostrożności".

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-01-21 10:23:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > byłoby podpisanie z moją mamą umowy użyczenia, w której użyczyłaby mi
    > bezterminowo swojej połowy udziałów samochodu.

    To jeszcze objaśnij nam jak się ma owo użyczenie:
    _117.html
    +++
    UŻYCZENIE

    Art. 710
    Przez umowę użyczenia użyczajšcy zobowišzuje się zezwolić bioršcemu,
    przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie
    oddanej mu w tym celu rzeczy.
    ---

    ...do:
    +++
    Art. 206
    Każdy ze współwłaœcicieli jest uprawniony do współposiadania rzeczy
    wspólnej oraz do korzystania z niej w takim zakresie, jaki daje się
    pogodzić ze współposiadaczem i korzystaniem z rzeczy przez
    pozostałych współwłaœcicieli.
    ---

    Bo mi wychodzi, że prawo do rozporządzania już rozporządzajacy ma.
    Sprowadzałoby się to do zrzeczenia przez drugiego prawa do korzystania
    ze współwłasności, tak?

    No i pytania:
    - jak się ma to do podatku dochodowego (może Maddy coś wyjaśni
    w wątku obok)
    - jak się ma to do VAT...

    > Czy wtedy mógłbym
    > wciągnąć samochód do środków trwałych w 100%

    IMO - nijak.
    Zajrzyj do definicji ST:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...bo ja tam, jako podstawę do amortyzacji, widzę wyłącznie:
    - własność
    - współwłasność
    - leasing
    - *własną* inwestycję w obcy środek trwały.

    Czyli np. ulepszenie (podatkowe, >3500 zł) polegające na remoncie silnika
    samochodu niewąpliwie mogłoby być przyczyną 100% amortyzacji "częściowo
    czyjegoś" pojazdu. Sam pojazd - nijak.

    > i rozliczać koszty w
    > całości, a nie do wysokości mojego 50% udziału?

    Co do kosztów pisałem wczesniej.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-01-21 12:14:25
    Od: j...@g...com

    Dzięki za odpowiedź,

    Ok, z tym użyczeniem to faktycznie przesadziłem ;) Ale chciałbym
    podrążyć temat współwłasności w stosunku 99% do 1% bo widzę światełko
    w tunelu :)

    Zacznę od tego, że jak rozumiem, zgadzacie się generalnie ze mną co do
    tego, że samochód, którego wspołwłaścicielem jest osoba prowadząca
    działalność i osoba trzecia (w tym przypadku moja mama), może zostać
    wciągnięty do środków trwałych? Czy tak? Wiem, że w definicji środków
    trwałych jest mowa o współwłasności, ale czy nie chodzi tam
    przypadkiem TYLKO o leasing? Chciałem to jednoznacznie potwierdzić.

    Jeżeli tak, to kwestią do wyjasnienia pozostaje to, jak rozliczać
    koszty? W związku z tym chciałem się odnieść do Twojego komentarza do
    mojego przykładu nr 1, czyli:

> [...]
    > kupisz *(też *TY*) na cele osobiste nie idzie w koszty, paliwo które
    > kupi sobie Twoja mama też nie idzie w koszty...

    Jak w takim razie należałoby rozliczać paliwo? Nie ma chyba w tym
    przypadku obowiązku prowadzenia ewidencji, ile kilometrów zrobiłem
    "służbowo", ile prywatnie a w końcu ile zrobił wspołwłaściciel? Czy w
    tym wypadku (tak samo jak np. z oponami) podstawą do obliczenia części
    wydatku na paliwo, który można zaliczyć do KUP, nie jest właśnie
    udział procentowy własności samochodu? Szczerze mówiąc nie widzę
    różnicy między benzyną (poza VAT!), a np. zuzyciem płynu do
    spryskiwaczy. Dlaczego płyn do spryskiwaczy mógłbym rozliczać
    procentowo, a benzynę już nie?

    Druga sprawa, amortyzacja. Samochód zostanie wprowadzony w wartości
    99% wyceny. Rozumiem, że podstawą miesięcznych odpisów amortyzacyjnych
    będzie własnie owo 99% wartości auta.

    Trzecia sprawa - przychód związany ze sprzedażą. Zakładam, że przy
    sprzedaży auta (załóżmy, że nastapi to wcześniej, niż po 6 latach)
    podstawą do wyliczenia zobowiązania podatkowego z tego tutułu, będzie
    równiez 99% kwoty sprzedaży.

    Prosze o komentarze :)

    Dziękuje i pozdrawiam

  • 6. Data: 2008-01-21 14:03:09
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 21 Jan 2008 11:16:59 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > z rzeczy (samochodu) nie korzysta. Czyli sprawa rozbija się
    > o OC i ew. opłaty adminitracyjne (przy przerejestrowaniu).

    A co myślisz o obowiązkowym corocznym przeglądzie technicznym?

    Bo właśnie się zacząłem zastanawiać, a mam jeszcze czas by to zmienić ;)

    (współwłasność 90%/10%)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 7. Data: 2008-01-21 17:43:58
    Od: j...@g...com

    Dzwoniłem do US (dział orzeczeń) i do Krajowej Informacji Podatkowej.

    1. Wg Pani z US, mogę wciągnąć samochód na poczet środków trwałych do
    wysokości mojego udziału. Odpisy amortyzacyjne liczone są od tej
    właśnie wartości. Jednak wszystkie prawidłowo udokumentowane wydatki
    na samochód wliczam do KUP, uwaga, w 100%. Tutaj znaczenie ma po
    prostu fakt, że auto jest w środkach trwałych, a udział procentowy nie
    ma znaczenia.

    2. Wg Pani z KIP (dodzwoniłem się do informacji VAT, niestety do PIT
    nie udało mi się dodzwonić), do VAT naliczonego od "wydatków na
    auto" (oprócz paliwka) wrzucam w 100% i nie ma znaczenia udział
    procentowy własności auta. Ważny jest sam fakt, że jest środek trwały.

    Podsumowujac, udział procentowy własności ma wpływ tylko na wysokość
    odpisów amortyzacyjnych.

    Spróbuję jeszcze to potwierdzić w KIP w dziale PIT bo wydaje mi się to
    zbyt piękne, żeby było prawdziwe ;)

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2008-01-21 23:46:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Jan 2008, j...@g...com wrote:

> [...]
    > trwałych jest mowa o współwłasności, ale czy nie chodzi tam
    > przypadkiem TYLKO o leasing? Chciałem to jednoznacznie potwierdzić.

    Ja mam pytanie.
    Zasadnicze!
    Kiedy ostatnio czytałeś ustawę o podatku dochodowym?
    ;)

    To nie jest śmieszne - bo nie nasza opinia przecież będzie decydowała,
    jak pójdziesz z USem sądzić się do NSA, prawda?
    Ustawa tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    (i w setce innych miejsc).
    [...]
    Art. 22a
    1. Amortyzacji podlegajš, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowišce
    własnoœć lub współwłasnoœć podatnika,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
    kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
    ---

    To samo dla WNiP.
    A leasing ma osobny 22c

> [...]
    > przypadku obowiązku prowadzenia ewidencji, ile kilometrów zrobiłem
    > "służbowo", ile prywatnie a w końcu ile zrobił wspołwłaściciel?

    AFAIK nie.
    Po prostu paliwo na "osobiste" wyjazdy trzeba by kupować "osobiście",
    specregulacji nie ma.
    Z okazji podejrzenia, że 99,98% podatników nadużywa zaliczania
    w koszty :> były propozycje wprowadzenia dodatkowych regulacji,
    ale AFAIR żadna nie obowiązuje.

> [...]
    > różnicy między benzyną (poza VAT!), a np. zuzyciem płynu do
    > spryskiwaczy. Dlaczego płyn do spryskiwaczy mógłbym rozliczać

    Zaraz, czy z MOJEGO maila wydedukowałeś, jakobym uważał, że
    paliwo *zakupione na cele DG* należy jakoś "dzielić" między
    współwłaścicieli? To składam wniosek o ponowne przeczytanie
    tego co sam zacytowałeś!

    > Druga sprawa, amortyzacja. Samochód zostanie wprowadzony w wartości
    > 99% wyceny. Rozumiem, że podstawą miesięcznych odpisów amortyzacyjnych
    > będzie własnie owo 99% wartości auta.

    To też masz w ustawie i masz PRZECZYTAĆ!
    Art.22h ustala zasady określania wartości początkowej, patrz ustęp 11.

    > Trzecia sprawa - przychód związany ze sprzedażą. Zakładam, że przy
    > sprzedaży auta (załóżmy, że nastapi to wcześniej, niż po 6 latach)

    *OD WYPROWADZENIA GO Z DG*, o ile takie wyprowadzenia miałoby
    miejsce, a nie od *wprowadzenia* do EST...

    > podstawą do wyliczenia zobowiązania podatkowego z tego tutułu, będzie
    > równiez 99% kwoty sprzedaży.

    Niewątpliwie.

    Tu taki fioczer, potwierdzony bodaj w 2006 roku w interpretacji
    któregoś US: darowizna (i jak mniemam, zniesienie współwłasności)
    nie powoduje powstania przychodu od zbycia ST ujętego w EST!
    Czyli po zamortyzowaniu można go "zwrócić" współwłaścicielowi :>
    nie zaliczając "przychodu ST"!
    Jako osobnik mało zainteresowany nie sprawdzałem czy do obecnej
    ustawy wpisano jakąś "barierę", ale sam koncept wręcz zachęcał
    do kombinacji.
    Oczywiście nie ma sensu przy rzeczach od których odlicza się
    VAT.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-01-21 23:53:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Jan 2008, Borys Pogoreło wrote:

    > A co myślisz o obowiązkowym corocznym przeglądzie technicznym?

    Przyznam że nie wiem :), bo w ogóle problem "kosztów przymusowych"
    pojawił się na grupie niedawno, i o ile wcześniej raczej byłem
    skłonny się zgodzić z powiadającymi, że można koszty poniesione
    przez prowadzącego DG zaliczyć w KUP (w domyśle: w całości), to
    uwaga o "kosztach obowiązkowych" mi ten punkt zmieniła - nie wiem
    jak obejść (przepisami) wniosek, że *te* koszty współwłaściciele
    muszą ponosić proporcjonalnie (a jak nie ponoszą, to jak wykazać
    że nie ponoszący nie ma przychodu do opodatkowania, skoro druga
    strona *ma prawo* do zwrotu wydatku i z tego prawa nie korzysta
    czyli "daruje").

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-01-22 21:24:18
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > że nie ponoszący nie ma przychodu do opodatkowania, skoro druga
    > strona *ma prawo* do zwrotu wydatku i z tego prawa nie korzysta

    Sposób i zakres korzystania z rzeczy wspólnej inny niż przewidziany przepisami
    KC - wymaga zgody współwłaściciela .Współwłaściciel może dobrowolnie ograniczyć
    swoje prawa do korzystania ze współwłasności i jednocześnie zobowiązać drugiego
    do ponoszenia w związku z tym ograniczeniem całości kosztów utrzymania
    przedmiotu współwłasności w tym także OC i innych związanych z bieżącą
    eksploatacją. Zawarte w ten sposób porozumienie - udokumentowane - powinno
    wystarczyć . Nie widzę w takim przypadku powodów do potraktowania braku
    ponoszenia nakładów współwłaściciela na utrzymanie przedmiotu współposiadania
    jako okoliczności powodujacej powstanie u niego dochodu .
    Samo wyrażenie zgody przez współwłaściciela na użytkowanie przedmiotu dla celów
    d.g. prowadzonej przez drugiego , bez jednoczesnego ograniczenia własnego prawa
    do korzystania z rzeczy jak właściciel - implikuje traktowanie nakładów innych
    niż zwiazane z indywidualnym korzystaniem z rzeczy jako ponoszone wspólnie
    przez właścicieli - a więc w proporcji do udziału we współwłasności- w tym OC.
    Oczywiście zapłata przez jednego z nich (prowadzącego d.g.)OC jest kosztem w
    chwili poniesienia wydatku ale tylko w częśći dotyczacej udziału we
    współwłasności. Można także w przypadku opłacania tego wydatku tylko przez
    jednego ze współwłaścicieli i braku dowodu na zwrot części wydatku przez
    drugiego ; uznać , że ten drugi osiąga dochód - ale tylko w sytuacji , gdy
    ponoszący wydatek zrezygnuje z dochodzenia zwrotu albo dochodzenie zwrotu
    stanie się niemożliwe ze wzgledu na przedawnienie roszczenia.
    Co za tym , jesli prowadzący d.g. z jednej strony uzna się całym wydatkiem na
    OC i równocześnie wystawi dokument przychodowy obciążajacy i opodatkuje ten
    przychód jako należny a nie otrzymany - w pewnych okreslonych przepisami
    warunkach będzie uprawniony do odpisania tej należności jako k.u.p.

    Pzdr-Kriss