  • 11. Data: 2004-06-09 20:08:47
    Temat: Re: Umowa o dzieło a Vat
    Od: Pawel <pawel(usun)njg@gazeta.pl>

    Pawel <pawel(usun)njg@gazeta.pl> wrote in
    news:Xns9503B2D9DB5Dpawelnjggazetapl@193.42.231.152:

    > No i po 3. nie moze
    > przekroczyc tego limitu 45700 zl.

    Pomylka,moze przekroczyc oczywiscie

    Pzdr

  • 12. Data: 2004-06-09 22:13:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Jun 2004, it was written:

    >+ Pawel <pawel(usun)njg@gazeta.pl> wrote in
    >+ news:Xns9503B2D9DB5Dpawelnjggazetapl@193.42.231.152:
    >+
    >+ > No i po 3. nie moze
    >+ > przekroczyc tego limitu 45700 zl.
    >+
    >+ Pomylka,moze przekroczyc oczywiscie

    :)
    Oczywiście chodziło o to że "z tytułu zwolnienia", żebyśmy mogli
    się zgodzić :)

    A co do "przygłupawości" zapisu o więzach prawnych byłbym w stanie
    się zgodzić. Niemniej... jest taka zasada prawna "o racjonalności
    ustawodawcy". Z niej wynika że każdy zapis COŚ znaczy.
    Możemy współczuć ew. składowi sędziowskiemu który dostanie taki
    orzech do zgryzienia - ale COŚ będzie MUSIAŁ wymyśleć... i to jest
    ryzykowne :[ (dla nas !)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 13. Data: 2004-06-09 22:18:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Jun 2004, CzeslawEm. wrote:
    [...]
    >+ Na moj gust wiezow prawnych nie ma gdy umowa jest niezgodna
    >+ z prawem, sa w niej rzeczy zakazane czy tez karane kodeksem.

    ...brzmi przekonująco :) z zastrzeżeniem (wywnioskowanym z dyskusji
    na .prawo) że niezgodność z prawem jednego zapisu nie przekreśla
    ważności całej umowy, AFAIK...
    A jak dopasować do "odpowiedzialności", znaczy "za co odpowiedzialność"
    miał na myśli ustawodawca ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 14. Data: 2004-06-09 22:33:31
    Temat: Re: Umowa o dzieło a Vat [+ komentarz z Rz]
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Jun 2004, Andrzej Kłos wrote:
    [...]
    [...z RP...]
    >+ (cholera, w płatnym jest, to dopnę na koniec)

    Po tygodniu prezentacji chowają artykuły w płatnym archiwum :)

    > + > Jeślibyś VAT naliczył należnie to pewnie by mógł odliczyć, przeciwsskazań
    > + > nie widać.
    > +
    > + Ale jak? na podstawie jakiego "papierka"

    ...faktury ? Nie przewidziano innego...

    > + wystawionego przez osobę "prywatną" (bez DG)?

    Hm... do zobrazowania odpowiedzi do takich pytań najczęściej
    służy najem :)
    Załóżmy iż ktoś NIE prowadzi DG, ale ma "we własności osobistej"
    budynek gospodarczy który wynajmuje firmie/firmom za 60 000 zł
    rocznie. Podlega pod VAT ? Płaci VAT ? IMHO - tak.

    [...]
    > + szukałem wielokrotnie w goglach, ale problem tam stawiany sprowadza się do
    > + tego jak najlepiej zinterpretować ustawę, aby te umowy nie podlegały pod VAT.
    > + Bo wtedy życie jest prostsze, i dla biorcy i dla dawcy. Ja sytuację mam inną,
    > + prawdopodobnie podlegam (będę podlegał) pod takie definicje umów, które
    > + wymagają rozliczanie VATu (patrz wyżej) i tak naprawdę usiłuję znaleźć
    > + "sposoby" jak taki VAT rozliczać - jak osoba bez DG ma ten VAT
    > + ewidencjonować, jak płacić,

    Hm... na razie pełnej jasności to chyba nie ma nikt :]
    Ale zawsze byłem przekonany iż bycie podatnikiem VAT a prowadzenie
    DG to są rzeczy *rozłączne* (poza pewnym przymusem VAT w zakresie
    prowadzenia DG, ale nie w druga stroną :)).
    Trzebaby znaleźć odpowiedź US - a ostatecznie sam możesz spytać :]
    (pisemnie, w trybie Ordynacji - to mam na mysli !)

    > + i jaki to rodzi skutek po stronie biorcy, czyli
    > + czy może on taki VAT bez/z fakturą/rachunkiem czy czymś innym "odliczyć".

    IMHO prawidłowo wystawiona faktura pozwala "odliczyć"...
    A nie ma (AFAIK) INNEGO (nie licząc paragonów KF) dokumentu sprzedaży
    pozwalającego ująć VAT ! (nie chodzi o VAT "do odliczenia" - chodzi
    o VAT *do zapłacenia*, jego TEŻ musisz udokumentować :)) Oczywiście
    sprzedaży nieewidencjonowanej nie liczę ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 15. Data: 2004-06-09 23:21:17
    Od: Pawel <pawel(usun)njg@gazeta.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote in
    4...@A...portezjan.zabrze.pl:

    > A co do "przyg?upawości" zapisu o wi?zach prawnych by?bym w stanie
    > si? zgodzi?. Niemniej... jest taka zasada prawna "o racjonalności
    > ustawodawcy". Z niej wynika ?e ka?dy zapis COŚ znaczy.
    > Mo?emy wspó?czu? ew. sk?adowi s?dziowskiemu który dostanie taki
    > orzech do zgryzienia - ale COŚ b?dzie MUSIA? wymyśle?... i to jest
    > ryzykowne :[ (dla nas !)

    Jestem pewien ze sie ukaze cala kupa orzeczen sadow administracyjnych w tych
    sprawach co by wypracowac jakies ogolne reguly jesli chodzi o te umowy zlecenia/o
    dzielo. Ja generalnie wspolczuje wszystkim osobom swiadczacym w ten sposob uslugi
    z dwoch powodow:jesli dany uslugobiorca nie bedzie prowadzil ewidencji VAT i nagle
    sie okaze ze podpada pod VAT to bedzie mial wielkie problemy i po drugie na co
    chyba slusznie zwrocil prof.Modzelewski i to jest najwiekszy absurd tego
    przepisu:osoba hehe swiadczaca swiadczaca uslugi w ten sposob i podpadajaca pod
    VAt bedzie musiala rowniez wypelniac PIT i placic podatek dochodowy w zwiazku z
    czym bedzie placic jej umowa zlecenia opodatkowana VAT-em bedzie potem
    opodatkowana podatkiem dochodowym czyli bedzie placenie podatku od podatku.
    Ciekawe wiec jak to sie odniesie do kwestii rownosci wobec prawa (w tym
    podatkowego oczywiscie) w Konstytucji.Witamy w Matrixie.
    PS
    Co do racjonalnosci ustawodawcy,obecnie trudno juz o tym mowic.Wystarczy popatrzyc
    na nowa ustawe o swobodzie dzialalnosci gospodarczej.Juz samo uchwalenie tej
    ustawy zanim dobrze sie ukorzenila w naszym prawie ustawa-Prawo dzialalnosci
    gospodarczej swiadczy o "racjonalnosci" ustawodawcy.Juz nawet nie wspomne o tym ze
    ta nowo projektowana ustawa kompletnie mi usunela mozliwosc wziecia urlopu w pracy
    :). Polecam zainteresowanym zmiany ktore ta ustawa proponuje w ustawie o kontroli
    skarbowej.Groch z kapusta jednym slowem.Przedsiebiorcom wspolczuje.

    Pzdr

  • 16. Data: 2004-06-10 20:30:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Jun 2004, [PAWEŁ] was written:
    [...]
    >+ Jestem pewien ze sie ukaze cala kupa orzeczen sadow administracyjnych w tych
    >+ sprawach

    ...mam nadzieję że wcześniej zmienią ową ustawę o VAT :[
    [...]
    >+ sie okaze ze podpada pod VAT to bedzie mial wielkie problemy

    ...zgoda...

> [...]
    >+ przepisu:osoba hehe swiadczaca swiadczaca uslugi w ten sposob i podpadajaca pod
    >+ VAt bedzie musiala rowniez wypelniac PIT

    Tego - przyznam - nie rozumiem. Możesz objaśnić ??
    Ustawa o PIT ma *własną* definicję DG (odwołującą się do PDG
    i zmodyfikowaną o "menadżerstwo") niezależną od VAT - czyli to
    nie jest przyczyną.
    Ustawa o PD (PIT) zwalnia z obowiązków wpłacania podatku od umów
    świadczonych "osobiście dla firm" wykonawcę - zwalając jasno i wyraźnie
    obowiązki płatnika na zamawiającego.
    Nie mogę dojść do sedna...

    >+ i placic podatek dochodowy w zwiazku z
    >+ czym bedzie placic jej umowa zlecenia opodatkowana VAT-em bedzie potem
    >+ opodatkowana podatkiem dochodowym czyli bedzie placenie podatku od podatku.

    Moment: takie sugestie dla wynajmujących (na przykład) były wg starych
    ustaw :)
    wykonawca wystawia (rachunek lub f-rę wystawia WYKONAWCA, a nie
    firma która kupiła usługę/dzieło - owa firma jest "tylko" :> płatnikiem
    podatku !):

    FAKTURA VAT
    za umowę o dzieło z dn. [xxxx]
    Wartość netto: 1000 zł
    PTU: 220 zł
    wartość brutto do zapłaty: 1220 zł
    Rozliczenie podatku dochodowego:
    przychód: 1000 zł
    koszty uzysk. (rycz.20%): 200 zł
    podastawa opodatkowania: 800 zł
    zaliczka na podatek (19%): 152 zł

    DO WYPŁATY: 848 zł

    Nie wiem jak prof. Modzelewski, ale ja przezornie przeczytałem
    art. 155 ust. o VAT odnoszący się do PDoOF ;) !!

    Jaki przepis się sprzeciwia zgodnie z treścią artykułu wyliczeniu
    które przedstawiłem powyżej ??

    >+ Ciekawe wiec jak to sie odniesie do kwestii rownosci wobec prawa (w tym
    >+ podatkowego oczywiscie) w Konstytucji.

    Ja najpierw poproszę o podstawę prawną do wywiedzenia takiego dziwolągu.

    Przyznaję że w *poprzedniej* parze ustaw (PDoOD i VAT) takie coś było
    możliwe i USy próbowały ścigać podatników.

    >+ Witamy w Matrixie.

    Nie tak hop. Projekt ustawy kilka poprzednich błędów poprawiał - nowe
    błędy (z "więzami prawnymi" AFAIR łącznie) wprowadzili nasi szanowni
    reprezentanci narodu (owe "więzy" to zdaje się Senat, a "zw" na
    internet to chyba też Senat :])

    >+ PS
    >+ Co do racjonalnosci ustawodawcy,obecnie trudno juz o tym mowic.

    Uznanie za rzeczywistość tego co napisałeś powoduje że
    nie obowiązują zasady wywiedzione z prawa rzymskiego.
    Mi tam wsio ryba, ale ... dla prawników jest to coś na poziomie
    herezji: sąd uznający taki argument uznaje że nie jest sądem i nie
    wiadomo po co siedzi na sali :]
    Ale poza tym to się zgadzam ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 17. Data: 2004-06-11 10:10:26
    Od: Pawel <pawel(usun)njg@gazeta.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote in
    ezjan.zabrze.pl:

    > On Wed, 9 Jun 2004, [PAWEL] was written:
    > [...]
    >
    > ...mam nadzieje ze wcześniej zmienią ową ustawe o VAT :[
    > [...]
    >
    > ...zgoda...

    > Tego - przyznam - nie rozumiem. Mozesz objaśnic ??

    Zbyt sie rozpedzilem,przepraszam za dezinformacje,ta opinia w temacie podwojnego
    opodatkowania powstala w okresie koncowym projektu ustawy o VAT i na szczescie
    ktos poszedl w Senacie po rozum do glowy i rzeczywiscie tego problemu juz nie ma.
    Oddaje honor

    Pzdr

  • 18. Data: 2004-06-17 06:14:33
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 04-06-10 00:33, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał :
> [...]
    > budynek gospodarczy który wynajmuje firmie/firmom za 60 000 zł
    > rocznie. Podlega pod VAT ? Płaci VAT ? IMHO - tak.

    O, to jest to, zapomniałem o najmie

    > Trzebaby znaleźć odpowiedź US - a ostatecznie sam możesz spytać :]
    > (pisemnie, w trybie Ordynacji - to mam na mysli !)

    i pewno to mnie czeka, dzięki na nakierowanie (choć liczyłem na jakieś
    unormowania takich zdarzeń)

    andy_nek