  • 1. Data: 2004-06-08 07:42:06
    Temat: Umowa o dzieło a Vat
    Od: "Stanisław KOT" <k...@g...pl>

    Witam
    Czy coś się zmieniło w rachunkach/umowach o dzieło w ostatnim czasie ?
    Jakis VAT czy podobna cholera ?

    SK

  • 2. Data: 2004-06-08 12:34:13
    Temat: Re: Umowa o dzieło a Vat
    Od: "Agusia" <s...@w...pl>

    Od 1 maja trzeba uważać tylko na jedno, otóż lepiej nie przekroczyć progu
    obrotu do VAT-u czyli 45700,- na rok, bo wtedy będziesz musiał się
    zarestrować jako VAT-owiec. A do tej kwoty możesz bez problemu zawierać
    umowy zlecenia.

    Agusia.

  • 3. Data: 2004-06-08 14:42:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Jun 2004, Agusia wrote:

    >+ Od 1 maja trzeba uważać tylko na jedno, otóż lepiej nie przekroczyć progu
    >+ obrotu do VAT-u czyli 45700,- na rok, bo wtedy będziesz musiał się
    >+ zarestrować jako VAT-owiec.

    Hm... a podejmujesz się odpowiedzieć kiedy umowa NIE spełnia warunku
    "więzów tworzących stosunek prawny" ?
    No bo skoro z wypowiedzi wynika iż "bedzie musiał zarejestrować
    się", to znaczy że na powyższe zwolnienie się NIE łapie. Czyli
    wiesz CO powoduje że się nie łapie ;) - to ujawnij !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-06-08 14:56:43
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 04-06-08 14:34, Użytkownik Agusia napisał :

> [...]
    > obrotu do VAT-u czyli 45700,- na rok, bo wtedy będziesz musiał się
    > zarestrować jako VAT-owiec. A do tej kwoty możesz bez problemu zawierać

    ok, przekroczyłem 8 czerwca tę kwotę, i teraz co mam zrobić, w jaki
    sposób mogę, bez zarejestrowania DG stać się płatnikiem VATu od umów o
    dzieło? Czy podpisując umowę o dzieło będę zobowiązany do wystawiania
    faktur VATowskich? Będę prowadził ewidencję VAT? (chyba już od pierwszej
    umowy np. za 10 zł muszę taki rejestr prowadzić, ponieważ muszę liczyc
    kiedy tę granicę przekroczę). I to wszystko bez DG? A jak mój kontrahent
    (czyli druga strona umowy o dzieło) będzie mógł odliczać ten VAT? A może
    nie będzie mógł?

    żyję tylko z umów o dzieło i co, jak mam stać się płatnikiem VAT po
    przekroczeniu tej magicznej granicy obrotu?

    andy_nek

  • 5. Data: 2004-06-08 21:02:31
    Od: "Tomasz Pietrzak" <n...@o...pl>

    W tym roku to jakoś nawet mniej jest niż 45700 (tylko liczy się od maja).
    Ale czy ja mogę prosić o nr art., z którego coś w tej kwestii wynika.
    Próbowałem przeczytać to cholerstwo (Ustawę znaczy się), bo też mam sporo
    umów o dzieło, ale po 20 stronach mam dość, nie wspominając, że mam
    wrażenie, że niewiele z tego pojmuję.

    tp

  • 6. Data: 2004-06-09 08:07:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Jun 2004, Andrzej Kłos wrote:

> [...]
    > + mogę, bez zarejestrowania DG stać się płatnikiem VATu od umów o dzieło?

    Agusia na razie nie odpowiedziała na pytanie nad którym grupa (i nie
    tylko - parę artykułów o sławetnych "więzach prawnych" w prasie też
    znajdziesz) już się głowiła, mianowicie czy takie dzieło lub zlecenie
    łapie się na zwolnienie (z VAT) czy nie.

    > + Czy
    > + podpisując umowę o dzieło będę zobowiązany do wystawiania faktur VATowskich?
    > + Będę prowadził ewidencję VAT?

    Hm... "może tak się zdarzyć" :[ z podkreśleniem słowa "może" !
    Jeśli NIE załapiesz się pod zwolnienie na przykład z art. 15.3
    czy jakiegoś innego...
    Z 15.3.2 są zwolnione - ale to dotyczy tylko pracowników wykonujących
    równocześnie "dzieła" dla pracodawcy.
    Natomiast 15.3.3 jest ciekawy tylko szukamy mądrego który powie gdzie
    jest pułapka :] Jak go zrozumiesz i zrozumiale wyjaśnisz po polsku co
    znaczą użyte określenia w rozumieniu tego artykułu (co znaczy każde
    *z osobna* to wiemy - tylko że np. *każda* umowa o dzieło powoduje
    powstanie "więzów prawnych", więc jaki INNY element miał na mysli
    ustawodawca ? - to może ktoś ci i nagrodę ufunduje :]

    [...]
    > + przekroczę). I to wszystko bez DG? A jak mój kontrahent (czyli druga strona
    > + umowy o dzieło) będzie mógł odliczać ten VAT? A może nie będzie mógł?

    Jeślibyś VAT naliczył należnie to pewnie by mógł odliczyć, przeciwsskazań
    nie widać. Ale jeśli przypadkiem :] twoje dzieło załapie się na
    zwolnienie, to... to nie może odliczyć, bo niby dlaczego ? Dlatego
    że chciałeś zapłacić zbędny VAT ?
    Nie krzycz na mnie - to nie ja pisałem ustawę.
    Usiłuję sie połapać co i jak, a twoje pytanie jest FAQ - sprawdź
    w groups.google że było wałkowane kilkakroć. Bez oczywistych wniosków.

    > + żyję tylko z umów o dzieło i co, jak mam stać się płatnikiem VAT po
    > + przekroczeniu tej magicznej granicy obrotu?

    Tak BTW: *jeśli* coś pod VAT podlega to nie ma obowiązku korzystania
    z *prawa* do (limitowanego) zwolnienia VAT.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-06-09 08:09:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Jun 2004, Tomasz Pietrzak wrote:
    [...podanie wKF: dałoby się załatwić cobyś komentował POD
    cytatem ? :)...]
    >+ Ale czy ja mogę prosić o nr art., z którego coś w tej kwestii wynika.
    >+ Próbowałem przeczytać to cholerstwo (Ustawę znaczy się)

    ...wygląda na to że kluczowe jest zrozumienie art. 15.3.3.
    Spróbuj zinterpretować i napisać nam wyjaśnienie... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 8. Data: 2004-06-09 11:35:28
    Temat: Re: Umowa o dzieło a Vat [+ komentarz z Rz]
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 04-06-09 10:07, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał :

> [...]
    > powstanie "więzów prawnych", więc jaki INNY element miał na mysli
    > ustawodawca ? - to może ktoś ci i nagrodę ufunduje :]

    OK. moja sytuacja jest taka: jestem licencobiorcą - wydawcą, który
    nabywa prawa licencyjne od autorów książek. Interesuje mnie też co
    będzie, gdy stanę się licencjodawcą - będę miał skończone dzieło, na
    które będę udzielał licencji różnym wydawcom (a oni będą dobijać się
    drzwiami i oknami, coby to ode mnie kupić ;). Czytam komentarz z Rz.

    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firmac_040520/f
    irmac_a_11.html
    (cholera, w płatnym jest, to dopnę na koniec)

    no i widzę, że według autorki moje umowy podpadają pod VAT. I teraz moim
    problemem jest zjedzenie tej żaby.

    > Jeślibyś VAT naliczył należnie to pewnie by mógł odliczyć, przeciwsskazań
    > nie widać.

    Ale jak? na podstawie jakiego "papierka" wystawionego przez osobę
    "prywatną" (bez DG)?

> [...]
    > Usiłuję sie połapać co i jak, a twoje pytanie jest FAQ - sprawdź
    > w groups.google że było wałkowane kilkakroć. Bez oczywistych wniosków.

    szukałem wielokrotnie w goglach, ale problem tam stawiany sprowadza się
    do tego jak najlepiej zinterpretować ustawę, aby te umowy nie podlegały
    pod VAT. Bo wtedy życie jest prostsze, i dla biorcy i dla dawcy. Ja
    sytuację mam inną, prawdopodobnie podlegam (będę podlegał) pod takie
    definicje umów, które wymagają rozliczanie VATu (patrz wyżej) i tak
    naprawdę usiłuję znaleźć "sposoby" jak taki VAT rozliczać - jak osoba
    bez DG ma ten VAT ewidencjonować, jak płacić, i jaki to rodzi skutek po
    stronie biorcy, czyli czy może on taki VAT bez/z fakturą/rachunkiem czy
    czymś innym "odliczyć".

    > Tak BTW: *jeśli* coś pod VAT podlega to nie ma obowiązku korzystania
    > z *prawa* do (limitowanego) zwolnienia VAT.

    tak, ale tyczy się to DG a nie "osoby prywatnej" (bez DG) co do której
    *nic* niestety nie wiem.

    andy_nek

    a to tekst z Rz.

    Od dzieł zamówionych inaczej niż od gotowych?

    Czy twórcy muszą naliczać VAT

    Artykuł 15 ust. 3 nowej ustawy o VAT, przez swoją wyjątkową wręcz
    zawiłość, stał się przyczyną nie lada zamieszania. Problem z jego
    interpretacją mają też twórcy osiągający przychody z tytułu przenoszenia
    autorskich praw majątkowych i udzielania licencji

    MAŁGORZATA SOBOŃSKA

    Prawa autorskie opodatkowane

    Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 nowej ustawy katalog czynności
    podlegających opodatkowaniu został od 1 maja 2004 r. rozszerzony o
    świadczenia z zakresu przeniesienia praw do wartości niematerialnych i
    prawnych bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Tym
    samym do czynności opodatkowanych VAT zostały zaliczone m.in. umowy
    powodujące przeniesienie praw autorskich przysługujących twórcy do utworu.

    W JAKIEJ FORMIE

    Przepisy ustawy z 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
    przewidują dwa podstawowe typy umów związanych z autorskimi prawami
    majątkowymi:

    # umowy o przeniesienie praw autorskich (jeżeli mają charakter odpłatny,
    można je inaczej nazwać umowami sprzedaży praw autorskich, chociaż
    definicja przeniesienia praw autorskich za wynagrodzeniem, którą
    formułują art. 41 - 43 prawa autorskiego, różni się wyraźnie od
    definicji umowy sprzedaży określonej w art. 535 kodeksu cywilnego), oraz

    # umowy o korzystanie z utworu na określonych polach eksploatacji
    (nazywane licencjami).

    Przeniesienie praw autorskich może nastąpić na podstawie umowy o pracę
    łączącej twórcę z pracodawcą lub też w ramach odrębnej umowy, np. o
    dzieło (utwór jako dzieło skończone może być tak naprawdę tylko
    przedmiotem umowy o dzieło, nigdy zlecenia, która zakłada rozliczenie
    się twórcy z ostatecznego rezultatu, nie zaś tylko ze starannego
    działania, jak to jest w przypadku umowy-zlecenia). Umowa taka może być
    zawarta przez twórcę z tym samym podmiotem, który jednocześnie jest jego
    pracodawcą, albo z zupełnie innym. Twórca może też sprzedać prawa
    autorskie do utworu w ramach prowadzonej przez siebie działalności
    gospodarczej.

    DECYDUJE ŹRÓDŁO

    Właśnie źródło pochodzenia przychodu z tytułu korzystania z praw
    autorskich ma duże znaczenie dla ustalenia, czy przychód taki rodzi dla
    twórcy obowiązek zapłaty VAT.

    Oceniając konsekwencje w zakresie VAT związane z odpłatnym
    przeniesieniem na inną osobę autorskich praw majątkowych do danego
    utworu, musimy sprawdzić, czy jest to działalność gospodarcza w
    rozumieniu art. 15 ust. 2 nowej ustawy o VAT. Aby to stwierdzić, musimy
    zmierzyć się z niezwykle zawiłym w treści art. 15 ust. 3 nowej ustawy o VAT.

    Wyłącza on z zakresu działalności gospodarczej przychody uzyskiwane w
    zasadzie z trzech tylko źródeł:

    # ze stosunku pracy,

    # z umów cywilnoprawnych (takich jak np. umowa-zlecenie, umowa o dzieło
    czy też umowa o odpłatne przeniesienie majątkowych praw autorskich do
    utworu), jeżeli zawarte zostały przez daną osobę fizyczną z pracodawcą,
    z którym ma ona jednocześnie zawartą umowę o pracę,

    # z umów, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2
    - 8 updof, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są
    związane ze zlecającym "prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny
    pomiędzy zlecającym wykonane czynności co do warunków wykonywania tych
    czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych
    czynności".

    NA PRACODAWCĘ BEZ VAT

    Jeżeli chodzi o pierwsze dwa z trzech wyżej wymienionych wyłączeń, to
    wnioski, jakie można sformułować na ich podstawie, są raczej jasne i
    niewątpliwe. Podatek VAT z tytułu odpłatnego przeniesienia majątkowych
    praw autorskich nie obciąża twórcy, jeśli wykonanie tych czynności
    wynika ze stosunku pracy. Podobnie VAT nie podlega sprzedaż przez twórcę
    majątkowych praw autorskich na podstawie innej umowy niż umowa o pracę,
    jeśli tylko odbywa się na rzecz podmiotu, który jest pracodawcą twórcy.

    # Przykład

    Z taką sytuacją spotykają się m.in. dziennikarze pracujący na etacie.
    Przenoszenie majątkowych praw autorskich, które przysługują im do
    stworzonych przez nich utworów (artykułów, wywiadów, reportaży,
    programów autorskich), może odbywać się w ramach łączącego ich z
    pracodawcą stosunku pracy. Wówczas analizowane przepisy nie pozostawiają
    wątpliwości. Osiągane przez dziennikarzy przychody pochodzą z czynności
    niezaliczanych do działalności gospodarczej i jako takie nie podlegają VAT.

    Zdarza się, że autorskie prawa majątkowe, przynajmniej do części
    stworzonych przez siebie utworów, dziennikarz przenosi na pracodawcę na
    podstawie innej umowy niż umowa o pracę (np. o dzieło). W takiej
    sytuacji również osiągane przez niego przychody nie są objęte VAT.

    DZIEłO WOLNEGO TWÓRCY

    Prawdziwie ciężkim orzechem do zgryzienia jest natomiast ustalenie, co
    tak naprawdę wynika z trzeciego z wyżej wymienionych wyłączeń i w jakim
    zakresie może mieć ono zastosowanie w pozostałych przypadkach, tzn. gdy
    prawa autorskie są przenoszone na inny podmiot niż pracodawca.

    W takiej sytuacji są np. tzw. wolni strzelcy, którzy nie mają
    zarejestrowanej działalności gospodarczej ani zawartej z nikim umowy o
    pracę, lecz od czasu do czasu zdarza im się stworzyć utwór, do którego
    prawa przenoszą odpłatnie na inne podmioty. W podobnym położeniu znajdą
    się osoby zatrudnione na umowę o pracę, które sporadycznie przenoszą
    prawa autorskie za wynagrodzeniem na podmioty inne niż pracodawca
    (klasycznym przykładem są tu prawnicy zatrudnieni w kancelariach, którzy
    publikują swoje artykuły w prasie). Zazwyczaj każde takie odpłatne
    przeniesienie praw autorskich jest przedmiotem osobnej umowy.

    Tego rodzaju działalność mieści się bez wątpienia w katalogu źródeł
    przychodów zawartym w art. 13 pkt 2 - 8 updof, do którego odwołuje się
    art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Art. 13 pkt 2 updof wręcz wprost
    wymienia "przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej,
    literackiej, naukowej, trenerskiej i publicystycznej (...)".

    Czy to oznacza, że prawnik osiągający przychody ze sprzedaży praw do
    tworzonych przez siebie artykułów prasowych, na podstawie pisemnych umów
    zawieranych z podmiotami zamawiającymi poszczególne artykuły, nie musi
    się rejestrować na VAT, bo jego przypadek jest uregulowany w art. 15
    ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT?

    DZIEłA ZLECONE I GOTOWE

    W świetle tego przepisu niezbędnym warunkiem dla wyłączenia danej
    czynności z zakresu działalności gospodarczej jest związanie twórcy ze
    zlecającym więzami prawnymi, z których wynikają warunki wykonywania tych
    czynności, wynagrodzenie i odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych
    czynności.

    Wymóg określony w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT sugeruje, że w
    odniesieniu do przychodów osiąganych z przeniesienia praw autorskich
    ustawodawca rozróżnia dwie sytuacje:

    # taką, w której dzieło (utwór) powstaje na specjalne zamówienie
    zlecającego (umowa o wykonanie dzieła jest zawierana co najmniej przed
    zakończeniem przez twórcę prac nad utworem, co teoretycznie zakłada
    możliwość zachowania przez zamawiającego wpływu na warunki jego
    wykonania), oraz

    # taką, w której dzieło jest (czy też prawa do niego są) gotowym
    przedmiotem obrotu, a nabywca akceptuje dany utwór w takiej formie, w
    jakiej on po prostu jest, i nie ma wpływu na warunki jego wykonania.

    W pierwszym przypadku autor dzieła nie byłby traktowany jako podatnik
    VAT, w drugim musiałby się rozliczyć z VAT jako osoba prowadząca w tym
    zakresie samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT.

    WBREW VI DYREKTYWIE

    Moim zdaniem taka interpretacja treści przepisu, choć możliwa, wydaje
    się jednak sprzeczna z podstawową zasadą właściwą dla wspólnego systemu
    VAT określonego w przepisach VI dyrektywy - zasadą równości
    opodatkowania. Zgodnie z nią świadczenia tego samego rodzaju powinny być
    jednakowo obciążone podatkiem bądź też w jednakowym stopniu korzystać ze
    zwolnienia z opodatkowania.

    Oznacza to, że umowy odpłatnego przeniesienia majątkowych praw
    autorskich do utworu, zawierane bezpośrednio przez twórcę tego utworu,
    który nie prowadzi w tym zakresie zarejestrowanej działalności
    gospodarczej, powinny zawsze być wyłączone z opodatkowania VAT.

    Jeżeli jednak twórca obraca prawami autorskimi do swoich utworów w
    ramach prowadzonej przez siebie, zarejestrowanej działalności
    gospodarczej - to wykonywane przez niego czynności nie mieszczą się w
    katalogu zawartym w art. 13 pkt 2 - 8 updof. Są więc opodatkowane VAT
    (chyba że twórca korzysta ze zwolnienia podmiotowego z tego podatku ze
    względu na nieprzekroczenie limitu obrotów na podstawie art. 113 ust. 1
    ustawy o VAT).

    STAWKI I ZWOLNIENIA

    Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT zasadniczo usługi twórców w
    rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
    wynagradzane w formie honorarium za przeniesienie praw lub udzielenie
    licencji do praw autorskich, są opodatkowane stawką VAT 7 proc. (poz.
    162 załącznika nr 3 do ustawy). Nie dotyczy to wszakże usług twórców
    wymienionych w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy (tj. niektórych usług
    związanych z kulturą - PKWiU ex 92), które są przedmiotowo zwolnione z
    podatku. Zwolnienie z VAT znajdzie zatem zastosowanie w odniesieniu do
    twórczości literackiej, ale już nie dziennikarskiej (publicystycznej),
    która - jeśli jest świadczona w ramach działalności gospodarczej -
    będzie podlegała opodatkowaniu stawką VAT 7 proc.

    Autorka jest adwokatem specjalizującym się w prawie podatkowym

    Prawa autorskie opodatkowane

    Prawa autorskie to rodzaj niematerialnych praw majątkowych, które
    przysługują twórcy do utworu o indywidualnym charakterze w jakiejkolwiek
    postaci, niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu
    wyrażenia. Kiedy zatem mówimy o prawach do wartości niematerialnych,
    których przenoszenie od 1 maja 2004 r. znalazło się w kręgu czynności
    opodatkowanych VAT, mamy na myśli m.in. wyłączne prawo twórcy do
    korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach
    eksploatacji, a także do uzyskiwania przez niego wynagrodzenia za
    korzystanie z utworu.

    Autorskie prawa majątkowe do danego utworu mogą być przeniesione z
    twórcy na drugą osobę na podstawie dziedziczenia albo na podstawie
    umowy. Z tego rodzaju umowy zazwyczaj wynika prawo twórcy do otrzymania
    określonego wynagrodzenia (aby świadczenie miało charakter nieodpłatny,
    musi to być wyraźnie określone w umowie).

  • 9. Data: 2004-06-09 15:34:47
    Od: Pawel <pawel(usun)njg@gazeta.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote in

    > Hm... a podejmujesz sie odpowiedziec kiedy umowa NIE spelnia warunku
    > "wiezów tworzących stosunek prawny" ?
    > No bo skoro z wypowiedzi wynika iz "bedzie musial zarejestrowac
    > sie", to znaczy ze na powyzsze zwolnienie sie NIE lapie. Czyli
    > wiesz CO powoduje ze sie nie lapie ;) - to ujawnij !

    Ten zapis o "wiezach prawnych" jest co najmniej przyglupi bo szczerze mowiac nie
    znam zadnej umowy ktora by nie tworzyla wiezow prawnych :). A sprawa
    interpretacji,najblizszej prawdy z tym art. 15 ust. pkt 3 wg mnie jest
    nastepujaca: chodzi tu wylacznie o umowy o dzielo/zlecenia ktore sa zblizone do
    umow o prace (zawieraja wiec zapisy charakterystyczne dla umow o prace)i ktore
    przynosza dochod z dzialalnosci wykonywanej osobiscie a nie w ramach dzialalnosci
    gospodarczej o ktorej mowa w ustawie o podatku dochodowym od osob fizycznych.
    Czyli zeby nie podpasc pod VAT wg mnie trzeba po 1.zawrzec umowe zlecenia/dzielo
    ktora brzmi jak umowa o prace a dokladnie zawiera zapisy co do warunkow
    wykonywania czynnosci,wynagrodzenie i najwazniejsza rzecz teraz:ODPOWIEDZIALNOSC
    ZLECAJACEGO WYKONANIE TYCH CZYNNOSCI.Po 2.umowa taka nie moze byc zawarta w ramach
    prowadzonej dzia?alnosci gospodarczej w rozumieniu updof.No i po 3. nie moze
    przekroczyc tego limitu 45700 zl.
    Taka jedna rzecz: zapis o odpowiedzialnosci zlecajacego przekresla
    odpowiedzialnosc zleceniobiorcy a dzialalnosc gospodarcza to m.in.odpowiedzialnosc
    za wlasne postepowanie na polu gospodarczym wiec szczerze mowiac moim zdaniem
    tylko ten zapis w umowie o dzielo/zlecenia w zasadzie juz eliminuje z VAT-u danego
    zleceniobiorce ( i mozna darowac sobie kwestie warunkow wykonania zlecenia/dziela
    czy okreslanie wynagrodzenia) nawet jesli umowa taka jest zawarta w ramach ogolnej
    dzialalnosci gospodarczej ale jak wiadomo ustawodawca piszac te koszmarna ustawe
    wybral zloty srodek stawiajac na brak opodatkowania tylko wtedy jesli umowa
    spelnia warunki z tego art. 15 ust.3 pkt 3 wiec wprawdzie dany podatnik wylatuje z
    definicji dzialalnosc gospodarczej VAT-owskiej ale za to jesli podpada pod
    definicje z updof to wtedy jest opodatkowany jesli chodzi o te nieszczesne
    zlecenia i umowy o dzielo.
    Takie jest moje zdanie i zobaczymy jak to wszystko potraktuja urzedy skarbowe
    ktore beda musialy czytac kazda umowe zlecenia/o dzielo i ciekawe do jakich beda
    dochodzic wnioskow.

  • 10. Data: 2004-06-09 16:31:47
    Od: "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel>

    In article <X...@1...42.231.152>, Pawel wrote:

    > Ten zapis o "wiezach prawnych" jest co najmniej przyglupi bo szczerze mowiac nie
    > znam zadnej umowy ktora by nie tworzyla wiezow prawnych :). A sprawa

    Na moj gust wiezow prawnych nie ma gdy umowa jest niezgodna
    z prawem, sa w niej rzeczy zakazane czy tez karane kodeksem.
    (Nie wnikam w detale, tylko "podejmuje sie wyjasnic ...")
    --

    czeslawATdemonDOTslpDOTpl