  • 1. Data: 2002-12-31 14:38:23
    Temat: Umowa o dzieło i ZUS
    Od: "Bartosz Zoltak" <b...@w...pl>

    Miła pani w ZUSie powiedziała, że um. o dzieło nie rodzi
    obowiązku odprowadzenia składek na ubezp. społeczne ani zdrowotne
    i że umowy takiej nie trzeba w ZUSie rejestrować. Jednocześnie
    dodała, że z tytułu umowy zlecenia trzeba zapłacic ubezp. społ. i
    zdrow. , chyba że zleceniobiorcą jest student. Czy to
    rzeczywiście tak wygląda? I przede wszystkim z umowa o dzieło -
    czy wogóle nie płaci sie ZUSu od umowy o dzieło? Kiedyś
    słyszałem, że się płaci, mam kupiony druk umowy o dzieło i są tam
    rubryki do wpisania składek ZUSowskich.

    Czy ktoś wie jak to jest naprawdę?

    dzięki
    Bartek

  • 2. Data: 2002-12-31 14:52:18
    Temat: Re: Umowa o dzieło i ZUS
    Od: "Cezar" <c...@i...net.pl>

    Generalnie od umów o dzieło nie odprowadza się składki na ubezpieczenie
    społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe) i zdrowotne. Z jednym
    wyjątkiem - składki te płaci się od umów o dzieło zawartych z własnym
    pracownikiem. Oznacza to, że umowa o dzieło z cudzym pracownikiem nie jest
    obciążona składkami na ubezpieczenie społeczne ani zdrowotne.

    Tylko umowy o dzieło zawarte z własnym pracodawcą pociągają za sobą
    obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Umowa o
    dzieło, której nie towarzyszy umowa o pracę z tym samym podmiotem, nie jest
    tytułem ubezpieczenia społecznego.

    Pozdrawiam,

    Cezary.

  • 3. Data: 2002-12-31 15:35:18
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    > Miła pani w ZUSie powiedziała, że um. o dzieło nie rodzi
    > obowiązku odprowadzenia składek na ubezp. społeczne ani zdrowotne
    > i że umowy takiej nie trzeba w ZUSie rejestrować.

    No proszę miła i kompetentna :)

    > Jednocześnie
    > dodała, że z tytułu umowy zlecenia trzeba zapłacic ubezp. społ. i
    > zdrow. , chyba że zleceniobiorcą jest student. Czy to
    > rzeczywiście tak wygląda?

    Tak

    > I przede wszystkim z umowa o dzieło -
    > czy wogóle nie płaci sie ZUSu od umowy o dzieło? Kiedyś
    > słyszałem, że się płaci, mam kupiony druk umowy o dzieło i są tam
    > rubryki do wpisania składek ZUSowskich.

    Płaci sie tylko w przypadku gdy twój pracodawca zawrze umowę z tobą (ze
    swoim pracownikiem).

    > Czy ktoś wie jak to jest naprawdę?

    Już wiesz :)
    a tu jeszcze nożesz poczytać