  • 1. Data: 2007-08-20 21:50:12
    Temat: Umowa o dzieło i samodzielne płacenie podatku - kiedy?
    Od: nijou <n...@w...adres.jest.po.lewej.stronie.malpy.pl>

    Witam, wykonałem pewną pracę za którą wystawiłem zleceniodawcy rachunek
    oraz umowę o dzieło. Sytuacja jest taka, że to ja mam opłacić podatek od
    tejże umowy. Wszystko OK, tylko powstaje kwestia - kiedy? W momencie
    wystawienia rachunku czy w momencie otrzymania pieniędzy?

    Mój zleceniodawca spóźnił się miesiąc z płatnością, więc nie płaciłem
    podatku od "niczego". Błąd?

    Druga kwestia - jak opisać taki przelew do US?

    Będę wdzięczny za wyjaśnienie problemu,

    nijou

  • 2. Data: 2007-08-20 21:52:20
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "nijou"
    <n...@w...adres.jest.po.lew
    ej.stronie.malpy.pl>
    wrote in message news:46ca0896$0$553$f69f905@mamut2.aster.pl...
> [...]
    > podatku od "niczego". Błąd?
    >
    > Druga kwestia - jak opisać taki przelew do US?

    Coś mi się tu nie zgadza.
    jakie samodzielne płacenie podatku?

  • 3. Data: 2007-08-20 22:31:41
    Od: nijou <n...@w...adres.jest.po.lewej.stronie.malpy.pl>

    witek pisze:

    > Coś mi się tu nie zgadza.
    > jakie samodzielne płacenie podatku?

    Chodzi o umowę o dzieło dla firmy zagranicznej (wtedy ja sam muszę
    zapłacić podatek). Czy miesiąc uzyskania przychodu ustalam wg rachunku
    do umowy (wtedy byłby to lipiec) czy wg daty wpłynięcia kasy na konto
    (wtedy byłby to sierpień)?

    nijou

  • 4. Data: 2007-08-21 00:01:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Aug 2007, nijou wrote:

    > Witam, wykonałem pewną pracę za którą wystawiłem zleceniodawcy rachunek oraz
    > umowę o dzieło.

    Ależ nawrzucałeś różności :)
    1. Umowa o pracę. Jaka "praca"?
    2. Zlecenie. Przy zleceniu jest zleceniodawca i zleceniobiorca lub agent
    3. Umowa o dzieło. Przy czymś takim jest zamawiający i wykonawca
    Która wersja wchodzi w rachubę?
    Dalej:
    4. Umowa. Umowa to jest takie coś, co podpisuje się PRZED kiwnięciem
    palcem. Ja tam nie mam nic przeciw podpisywaniu np. protokołów odbioru
    dajmy na to, wręcz bym polecał, ale z *UMOWĄ* nie ma to nic wspólnego,
    na pewno "wystawienie umowy wraz z rachunkiem" stanowi kuriozum :)

    > Sytuacja jest taka, że to ja mam opłacić podatek

    Dziwne, a dla kogo wykonałeś tę umowę?
    Zagraniczny przedsiębiorca? - to powinno być w archiwach :)

    > Wszystko OK, tylko powstaje kwestia - kiedy? W momencie wystawienia
    > rachunku czy w momencie otrzymania pieniędzy?

    Jak "nie jako firma", to kasowo - czyli z dniem "postawienia pieniędzy
    do dyspozycji".
    Nie jest to dzień, w który OTRZYMAŁO się pieniądze, lecz dzień w który
    MOGŁO SIĘ JE WZIĄĆ (bo leżały w kasie).

    > Mój zleceniodawca spóźnił się miesiąc z płatnością, więc nie płaciłem podatku
    > od "niczego". Błąd?

    Prawdopodobnie nie, ale mało danych i opisałeś metodą "pomieszanie
    z poplątaniem"!

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-08-21 07:00:32
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 21-08-2007 o 00:31:41 nijou
    <n...@w...adres.jest.po.lew
    ej.stronie.malpy.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > zapłacić podatek). Czy miesiąc uzyskania przychodu ustalam wg rachunku
    > do umowy (wtedy byłby to lipiec) czy wg daty wpłynięcia kasy na konto

    Przy dziele - data wpływu kasy

  • 6. Data: 2007-08-21 07:01:59
    Od: nijou <n...@w...adres.jest.po.lewej.stronie.malpy.pl>

    t...@o...pl pisze:
    > Przy dziele - data wpływu kasy

    Witam. A co zrobić z powstającą przy takim opóźnieniu różnicą w
    wielkości przychodu? Umowa była na kilkaset euro - w dniu wystawiania
    rachunku kurs był inny i w dniu przelania kasy również kurs był inny. Co
    począć z tym fantem?

    nijou

  • 7. Data: 2007-08-21 07:27:51
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 21-08-2007 o 09:01:59 nijou
    <n...@w...adres.jest.po.lew
    ej.stronie.malpy.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > wielkości przychodu? Umowa była na kilkaset euro - w dniu wystawiania
    > rachunku kurs był inny i w dniu przelania kasy również kurs był inny. Co

    Przy UoD przychód powstaje w dniu wpływu należności, więc podatek możesz
    od razu
    zapłacić od tego co przyszło - wszak nie księgowałeś nigdzie kwoty z
    rachunku, prawda?
    Dla jasności opisz rachunek i tyle.

  • 8. Data: 2007-08-21 07:51:46
    Od: nijou <n...@w...adres.jest.po.lewej.stronie.malpy.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > MOGŁO SIĘ JE WZIĄĆ (bo leżały w kasie).

    > Prawdopodobnie nie, ale mało danych i opisałeś metodą "pomieszanie

    To jeszcze raz :)

    - nie prowadzę działalności gospodarczej
    - wykonałem tłumaczenie, czyli coś co jest dziełem - dla firmy zagranicznej
    - wysłałem im rachunek (ang. invoice, w 2 jezykach) oraz umowę o dzieło
    (jako podkładka pod 50% uzyskania kosztów przychodów).
    - każdy z tych dokumentów miał datę lipcową
    - na rachunku podałem kwotę w EUR oraz w PLN wg aktualnego kursu NBP na
    lipiec (i tu nie wiem czy to miało sens).
    - zagraniczna firma miała poślizg z płatnością i kasa dotarła w sierpniu
    i w związku z tym kwota która wpłynęła na konto różni się nieco od kwoty
    na rachunku (o mniej więcej 2-3 zł).

    Co wiem: płacę podatek do 20 września (do 20 dnia miesiąca następującego
    po dacie wpływu kasy)

    Czego nie wiem: czy mam poprawiać im rachunek z racji różnic kursowych?

    nijou

  • 9. Data: 2007-08-21 08:11:58
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 21-08-2007 o 09:51:46 nijou
    <n...@w...adres.jest.po.lew
    ej.stronie.malpy.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > po dacie wpływu kasy)
    >
    > Czego nie wiem: czy mam poprawiać im rachunek z racji różnic kursowych?

    Nic nie poprawiasz, płacisz podatek wg tego co przyszło i tyle

  • 10. Data: 2007-08-21 12:30:52
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Tue, 21 Aug 2007 02:01:22 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ależ nawrzucałeś różności :)
    > 1. Umowa o pracę. Jaka "praca"?

    Niesłusznie się czepiasz. Wszak sam KC mówi o wykonanej pracy w
    kontekście umowy o dzieło.

    > 2. Zlecenie. Przy zleceniu jest zleceniodawca i zleceniobiorca lub agent

    Tutaj też się niesłusznie czepiasz. Mimo wszystko zamawiający
    powierzając wykonawcy wykonanie dzieła - zleca to wykonanie.

    p. m.