  • 1. Data: 2007-08-20 15:12:13
    Temat: Samochód na firmę........
    Od: DaNsOuNd <d...@a...pl>

    Witam,

    Chciałbym poprosić szanowne grono grupowiczów o radę. Prowadzę
    jednoosobową DG, ryczałt + VAT. Chciałbym nabyć samochód ciężarowy (do
    3,5t) od osoby prywatnej na potrzeby działalności. Czy jako kupujący ma
    widnieć firma czy osoba prywatna? Jeżeli osoba prywatna to w jaki sposób
    przekazać go na firmę aby móc odliczać VAT od paliw i części
    eksploatacyjnych? Poradniki jaki znalazłem w necie opisują procedurę
    zakupu samochodu na firmę przy KPiR. Opisu dla ryczałtowców nie udało i
    się znaleźć.

    Dzięki za wszelką pomoc

    --
    nick......: DaNsOuNd
    name......: Daniel Rykowski

  • 2. Data: 2007-08-20 15:19:06
    Temat: Re: Samochód na firmę........
    Od: Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl>

    DaNsOuNd pisze:
> [...]
    > eksploatacyjnych? Poradniki jaki znalazłem w necie opisują procedurę
    > zakupu samochodu na firmę przy KPiR. Opisu dla ryczałtowców nie udało i

    Przecież ryczałt jest od przychodów.
    Koszty nie wpływają na wysokość podatku dochodowego przy ryczałcie

  • 3. Data: 2007-08-20 15:21:34
    Od: Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl>

    DaNsOuNd pisze:
> [...]
    > eksploatacyjnych? Poradniki jaki znalazłem w necie opisują procedurę
    > zakupu samochodu na firmę przy KPiR. Opisu dla ryczałtowców nie udało i

    Dopiero teraz doczytałem, że chodzi o VAT.
    Więc poprzedni post nie ma znaczenia ;)

  • 4. Data: 2007-08-20 15:23:44
    Od: DaNsOuNd <d...@a...pl>

    > Przecież ryczałt jest od przychodów.
    > Koszty nie wpływają na wysokość podatku dochodowego przy ryczałcie

    To jest jasne ale czy także muszę zakładać EŚT czy w inny sposób
    przekazać to auto na firmę? Wiadomo że chodzi tylko o odliczenie VAT-u
    ale aby tego dokonać auto musi (musi?) być przekazane na firmę?

    Postroofki

  • 5. Data: 2007-08-20 16:11:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail d...@a...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    > eksploatacyjnych? Poradniki jaki znalazłem w necie opisują procedurę
    > zakupu samochodu na firmę przy KPiR. Opisu dla ryczałtowców nie udało i

    hmmm, a czym w przypadku zakupu na jednoosobowa Dg rózni sie zakup na firme
    od zakupu na osobe prywatna, skoro firma to wlasnie Jan Nowak, zamieszkały
    itd...?
    Kupujesz auto, na fakturze (lub umowie kupna) wpisuje sprzedawca twje imie
    i nazwisko i wrzucasz do EST.

    BTw wiem ze na fakturze mozna oprócz imienia i nazwiska wpisywac np. nazwe
    firmy, ale nigdy nie rozumiałem tego, po co to robic? Ktos podpowie?
    Korzysci zadnych, a czasami niepotrzebne problemy zwiazane np. z
    korzystaniem z uprawnien konsumenckich.

    "Jeżeli wydaje się, że wszystko działa dobrze,
    to znaczy, że coś przeoczyłeś." Ed Murphy

  • 6. Data: 2007-08-20 16:32:34
    Od: "andrzej" <u...@o...eu>

    wiadomości news:20082007.2A19F70E@budzik61.poznan.pl...

    > Korzysci zadnych, a czasami niepotrzebne problemy zwiazane np. z
    > korzystaniem z uprawnien konsumenckich.

    Mało kto wie, że to jedno i to samo, no i lepiej brzmi "kupiłem na firme" :)

    --
    andrzej

  • 7. Data: 2007-08-20 18:55:25
    Temat: [OT] Re: Samochód na firmę........
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > od zakupu na osobe prywatna, skoro firma to wlasnie Jan Nowak

    > BTw wiem ze na fakturze mozna oprócz imienia i nazwiska wpisywac np. nazwe

    To znaczy "Jan Nowak Jan Nowak"? Masz rację, to bez sensu.
    Wogóle "nazwa firmy" czyli "nazwa imienia i nazwiska" to bez sensu :-)

    Jestem czepialski, ale sam się *tu* na liście dyskusyjnej nauczyłem, że
    "nazwa firmy" = "masło maślane"

    pozdrawiam!

  • 8. Data: 2007-08-20 19:56:50
    Temat: Re: [OT] Re: Samochód na firmę........
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail s...@a...pl napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

> [...]
    > Wogóle "nazwa firmy" czyli "nazwa imienia i nazwiska" to bez sensu :-)
    >
    > Jestem czepialski, ale sam się *tu* na liście dyskusyjnej nauczyłem,

    ok, miałem oczywiscie na mysli nazwe skrócona.
    Pewnie kazdy wie ale jeszcze powtórze:
    nie rozumiem po co na fakturze wpisywac Jan Nowak, "Super-Sedes" skoro w
    zupełnosci wystarczy samo Jan Nowak.

    Delikatnie chwytasz, rozchylasz nogi, bierzesz do ust i zaczynasz
    ssać i ssać... raz szybciej, raz wolniej. Tak właśnie je się raki.

  • 9. Data: 2007-08-20 23:35:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Aug 2007, Budzik wrote:

    > Osobnik posiadający mail s...@a...pl napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    > ok, miałem oczywiscie na mysli nazwe skrócona.

    Nie o to poszło.
    Idzie o to, że "Jan Nowak Super-Sedes" to jest *firma*, a nie 'nazwa
    firmy' :)
    "Nazwa firmy" jest równie nielogiczna jak "adres miejsca" (skoro adres
    sam w sobie JEST miejscem). Żeby była jasność, wiem że na wielu drukach
    występuje "adres miejsca" :)

    > Pewnie kazdy wie ale jeszcze powtórze:
    > nie rozumiem po co na fakturze wpisywac Jan Nowak, "Super-Sedes"

    Bo jest to ewidentna deklaracja zakupu na cele gospodarcze.
    Pozbawia możliwości manewrowania "pomysłami", że zakup był dokonany
    na inne cele - dajmy na to osobiste.

    1. Zwalnia *sprzedawcę* z obowiązków które wynikają z ew. uznania
    sprzedaży za sprzedaż konsumencką (np. z obowiązku zaewidencjonowania
    jej na kasie fiskalnej, konsumenckiej niezgodności z umową itp)
    2. Stanowi dowód zamiaru poniesienia kosztu, znaczy "poniesienia w celu".
    Przypomnę z ustawy:
    "1. Kosztami uzyskania przychodów sš koszty poniesione w celu
    osišgnięcia przychodów [...]"
    Oczywiście są wyjątki: zaliczanie amortyzacji środków trwałych
    *wykorzystywanych* na cele DG, koszty przychodów ze sprzedaży rzeczy
    posiadanych osobiście do których zalicza się "udokumentowane koszty
    nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone
    o udokumentowane nakłady" - i tak dalej wyliczając co tam napisali.

    Natomiast w razie poniesienia wydatku dla celów osobistych, ewentualne
    późniejsze *przeznaczenie* na cele DG (rzecz jasne poza amortyzacją ST
    i innymi wyjątkami, dla których są przepisy :)) stanowi problem i daje
    ew. pole do dyskusji :>
    Przyznaję, że *nie znam* takiego przypadku (postawienia zarzutu
    bazującego na tezie "Pan to kupił dla celów osobistych, a dopiero
    później przeznaczył na DG, to nie jest koszt!") - ale dura lex....
    a na owo "nabycie w celu" uwagę zwracała wieki temu Orka (przy okazji pomysłów
    do zaliczania w koszty ew. wyposażenia nabytego przed rozpoczęciem DG
    AFAIR).

    > skoro w zupełnosci wystarczy samo Jan Nowak.

    Samo Jan Nowak określa podatnika, nie określa celu nabycia :)
    A (poza zakupami ST itp) nie zawadzi mieć dowodu "nabycia w celu...".
    Trzeba pamiętać, że po prawdzie pomysł "to my naliczymy Panu podatek
    od Linuksa" trafił się tylko jednemu podatnikowi (i ów podatnik w koncu
    NIE zapłacił), ale... po co walczyć z wiatrakiem? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-08-21 06:04:20
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Samo Jan Nowak określa podatnika, nie określa celu nabycia :)

    Jan Nowak określa zgodnie z KC firmę, a cel nabycia określa <zamiar
    przeznaczenia> na cele działalności gospodarczej. Takie stawianie
    sprawy, moim zdaniem, jest nadinterpretacją przepisu i <dmuchaniem na
    zimne>.
    Kupno pieluch na <nazwę firmy> nie będzie stanowiło kosztu uzyskania,
    nawet jeżeli kupiło sie je z zamiarem przeznaczenia na działalności
    gospodarczej a posłużyły jedynie maluchowi.
    Ja mimo wszystko czekam na sensowniejsze dowodzenie nakazu umieszczania
    pełnej nazwy firmy (poza imieniem i nazwiskiem) na fakturach zakupu.