  • 11. Data: 2007-08-21 15:28:08
    Temat: Re: Umowa o dzieło i samodzielne płacenie podatku - kiedy?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Aug 2007, mvoicem wrote:

    > Niesłusznie się czepiasz. Wszak sam KC mówi o wykonanej pracy

    OK

    > Tutaj też się niesłusznie czepiasz. Mimo wszystko zamawiający
    > powierzając wykonawcy wykonanie dzieła - zleca to wykonanie.

    A tu się nie zgodzę.
    To *nie jest* zlecenie - pamiętamy, że:
    1. zlecenie dotyczy wyłącznie czynności prawnych
    2. w myśl 1. powierzenie czynności prawnej nie może być umową o dzieło
    3. "do umów o inne usługi *stosuje się przepisy* dotyczące zlecenia"
    (jednak nie określa się ich tym mianem :))

    Świadom jestem, że w umowach stosuje się pomieszanie z poplątaniem
    jak chodzi o słownictwo, ale jednak UoD sprowadza się do zamówienia,
    a nie zlecenia!

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2007-08-21 20:11:53
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Tue, 21 Aug 2007 17:28:08 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > inne usługi *stosuje się przepisy* dotyczące zlecenia"
    > (jednak nie określa się ich tym mianem :))

    Ale chodzi mi o to, że jeżeli ktoś zamówi u rzeźbiarza wykonanie
    rzeźby, i powie znajomemu "zleciłem panu X zrobienie rzeźby", to nie
    popełni (IMHO) błędu, gdyż (za sjp):

    "
    zlecenie
    (...)
    2. >>umowa, w której osoba lub instytucja zobowiązuje się do wykonania
    jakiejś pracy<<
    "

    Mamy więc umowę, mamy wykonanie pracy, mamy wręcz wykonanie :) - do UoD
    pasuje jak ulał.

    Chodzi mi o to, że skoro jest coś takiego jak umowa o pracę, to nie
    znaczy że pracować można tylko w ramach umowy o pracę. Tak samo z faktu
    że KC przewiduje umowę zlecenie, nie znaczy że zlecać można *tylko* w
    ramach UZ.

    > Świadom jestem, że w umowach stosuje się pomieszanie z poplątaniem
    > jak chodzi o słownictwo, ale jednak UoD sprowadza się do zamówienia, a
    > nie zlecenia!

    W umowach to co innego, powinno się stosować słownictwo możliwie
    jednoznaczne, najlepiej kodeksowocywilne :). Ale jeżeli ktoś nazwał na
    grupie zamawiającego zleceniodawcą - nie popełnił wielkiego błędu.

    p. m.