  • 1. Data: 2011-03-25 23:01:41
    Temat: Umowa o pracę + działalność (gdzie najlepiej płacić ZUS)?
    Od: "Radek" <7...@w...pl>

    Prowadzę działalność gospodarczą, a do tego w najbliższym czasie dostanę
    zatrudnienie w innej firmie na umowę o pracę. Chciałbym się poradzić
    bardziej doświadczonych osób czy bardziej się opłaca płacić ZUS w swojej
    firmie i otrzymywać nieco wyższą pensję od pracodawcy, czy może na odwrót
    tzn. powierzyć opłacanie ZUSu pracodawcy i mieć u niego niższą pensję, ale
    za to nie płacić ZUSu w swojej własnej firmie?

    PS. A tak przy okazji - czy można zataić przed pracodawcą, że prowadzi się
    własną działalność gospodarczą?

  • 2. Data: 2011-03-28 08:25:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-03-26 00:01, Radek pisze:
> [...]
    > odwrót tzn. powierzyć opłacanie ZUSu pracodawcy i mieć u niego niższą
    > pensję, ale za to nie płacić ZUSu w swojej własnej firmie?

    Jeśli będziesz u pracodawcy zarabiał (bez względu na wymiar etatu)
    przynajmniej pensję minimalną, to z działalności płacisz tylko składkę
    zdrowotną i to się najbardziej opłaca.

    Jeśli nie osiągniesz u pracodawcy pensji minimalnej, to niestety płacisz
    składki z obydwu tytułów.

    > PS. A tak przy okazji - czy można zataić przed pracodawcą, że prowadzi
    > się własną działalność gospodarczą?

    Raczej tak, zwłaszcza jak w DG masz liniową. Jeśli masz skalę
    progresywną, to teoretycznie nie możesz zezwolić pracodawcy na
    uwzględnianie w comiesięcznych zaliczkach kwoty wolnej.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2011-03-28 08:53:36
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 26-03-2011 00:01, Radek pisze:
> [...]
    > odwrót tzn. powierzyć opłacanie ZUSu pracodawcy i mieć u niego niższą
    > pensję, ale za to nie płacić ZUSu w swojej własnej firmie?

    Cokolwiek zrobisz, to i tak od pracodawcy dostaniesz tyle samo. Ze
    stosunku pracy skladki na ZUS oplacane sa zawsze.

    --
    Adam

  • 4. Data: 2011-03-28 09:13:01
    Od: "Radek" <7...@w...pl>

    > Cokolwiek zrobisz, to i tak od pracodawcy dostaniesz tyle samo. Ze
    > stosunku pracy skladki na ZUS oplacane sa zawsze.

    Ok, czyli po prostu trzeba skorzystać z ulgi w swojej firmie (płacąc tylko
    ubezp. zdrowotne) i tutaj sytuacja jest jasna :)

    Jednak dopytam jeszcze o drugą sprawę, którą poruszyłem. Gdyby zdarzyło się
    tak, że pracodawca zapyta wprost "czy prowadzi Pan DG?" to czy mogę zataić
    taką informację i powiedzieć "nie, nie prowadzę"? Czy nie wiąże się to z
    żadnymi konsekwencjami względem ZUS / US?

  • 5. Data: 2011-03-28 09:32:35
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 28-03-2011 11:13, Radek pisze:

> [...]
    > zataić taką informację i powiedzieć "nie, nie prowadzę"? Czy nie wiąże
    > się to z żadnymi konsekwencjami względem ZUS / US?

    Teoretycznie, jezeli DG bedzie sie pokrywala nawet w czesci z tym, co
    robisz w pracy, to mozesz dzialac na szkode pracodawcy. Jak sie dowie,
    to isnieje pradwopodobienstwo, ze dostaniesz dyscyplinarke.

    W zakresie ZUS/US, to tak jak juz powiedziano, kwestia wycofania PIT-2
    jest istotna (w zaleznosci od formy oodatkowania). Niby w zeznaniu
    rocznym najwyzej doplacisz, jak nie wycofasz, ale wg prawa powinienes to
    zrobic.

    Bylaby tez kwestia ZUSow i limiu podstawy skladek na emerytlane i
    rentowe (cos ponad 100tys pln). Z tym, ze jezeli oplacasz tylko
    zdrowotone, to nie ma to znaczenia.

    --
    Adam

  • 6. Data: 2011-03-28 09:48:15
    Od: "Radek" <7...@w...pl>

    > Teoretycznie, jezeli DG bedzie sie pokrywala nawet w czesci z tym, co
    > robisz w pracy, to mozesz dzialac na szkode pracodawcy. Jak sie dowie, to
    > isnieje pradwopodobienstwo, ze dostaniesz dyscyplinarke.

    W to już nie wnikam, bo to zupełnie odrębna sprawa. Nie szczęście nie ma
    tutaj żadnego konfliktu interesów. Moje pytanie dotyczyło jedynie zawiłości
    podatkowych czyli tego jak postępować z przyszłym pracodawcą, aby nie
    przepadła mi ulga 650 zł w opłacaniu składek ZUS.

> [...]
    > (cos ponad 100tys pln). Z tym, ze jezeli oplacasz tylko zdrowotone, to nie

    Moja forma opodatkowania to Książka. Księgowość prowadzi mi biuro
    rachunkowe, więc niestety nie jestem tak biegły w tych sprawach i dlatego
    dopytuję tutaj. Rozumiem, że fakt rozpoczęcia pracy u innego pracodawcy
    zgłaszam po prostu do swojego biura i oni już dopełnią wszelkich
    formalności, a ja po prostu zapłacę w kolejnym miesiącu już tylko ubezp.
    chorobowe.

  • 7. Data: 2011-03-28 09:55:13
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Mon, 28 Mar 2011 11:13:01 +0200, "Radek" <7...@w...pl> wrote:

> [...]
    >taką informację i powiedzieć "nie, nie prowadzę"? Czy nie wiąże się to z
    >żadnymi konsekwencjami względem ZUS / US?

    możesz zataić, ale przecież bardzo łatwo jest to sprawdzić.
    A jeśli pracodawca się o tym dowie i uzna, że z nim konkurujesz, to
    możesz dostać "dyscyplinarkę".

    Po co chcesz w ogóle to ukrywać?

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 8. Data: 2011-03-28 10:10:35
    Od: "Radek" <7...@w...pl>

    > możesz zataić, ale przecież bardzo łatwo jest to sprawdzić.
    > A jeśli pracodawca się o tym dowie i uzna, że z nim konkurujesz, to
    > możesz dostać "dyscyplinarkę".
    >
    > Po co chcesz w ogóle to ukrywać?

    Obawiałem się, że jeżeli pracodawca dowie się, że prowadzę DG to sam
    skorzysta z tego faktu i nie będzie za mnie płacił pełnych ubezpieczeń.
    Czyli dostałbym jedynie pensję i nic więcej. A tak dostanę pensję +
    oszczędność 650zł.

    Koledzy mi już wytłumaczyli, że pracodawca i tak musi płacić składkę, więc
    moje obawy były bezpodstawne. Dziękuję za wyjaśnienie tematu :)

  • 9. Data: 2011-03-28 10:11:10
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 28-03-2011 11:48, Radek pisze:

    > Moja forma opodatkowania to Książka. Księgowość prowadzi mi biuro
    > rachunkowe, więc niestety nie jestem tak biegły w tych sprawach i
    > dlatego dopytuję tutaj.

    To akurat dalej nie wyjasnia, czy skala czy liniowy. Na 99% skala,
    chyba, ze masz dochody rzedu 100tys pln rocznie, ale wtedy, to pewnie
    bys etatu nie bral :). A jezeli skala, to po prostu nie skladasz PIT-2.

    > Rozumiem, że fakt rozpoczęcia pracy u innego
    > pracodawcy zgłaszam po prostu do swojego biura i oni już dopełnią
    > wszelkich formalności, a ja po prostu zapłacę w kolejnym miesiącu już
    > tylko ubezp. chorobowe.
    ^^ zdrowotne

    W zasadzie. (Przy zalozeniu, juz wspomnianym, ze bedziesz wyciagal
    miesiecznie co najmniej minimalne wynagrodzenie).

    --
    Adam

  • 10. Data: 2011-03-28 11:45:13
    Od: Kamil <a...@a...com>

    Dnia Mon, 28 Mar 2011 12:11:10 +0200, elephanto napisał(a):

    > ^^ zdrowotne
    >
    > W zasadzie. (Przy zalozeniu, juz wspomnianym, ze bedziesz wyciagal
    > miesiecznie co najmniej minimalne wynagrodzenie).

    Co w przypadku CHOROBOWEGO jest bez znaczenia, ponieważ z kodem 0510 to
    ubezpieczenie jest DOBROWOLNE.