  • 1. Data: 2011-03-28 06:56:26
    Temat: Sprzedaż np. to też sprzedaż opodatkowana VAT?
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    Mówi się czasami, że firma prowadzi wyłącznie sprzedaż opodatkowaną/
    nieopodatkowaną VAT.
    Przy sprzedaży usług za granicę obowiązuje stawką "np". Czy taka
    sprzedaż ze stawką "np" to sprzedaż opodatkowana VAT czy
    nieopodatkowana VAT?

  • 2. Data: 2011-03-28 08:05:45
    Temat: Re: Sprzedaż np. to też sprzedaż opodatkowana VAT?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 28-03-2011 08:56, Paweł Szostek pisze:
> [...]
    > Przy sprzedaży usług za granicę obowiązuje stawką "np". Czy taka
    > sprzedaż ze stawką "np" to sprzedaż opodatkowana VAT czy

    Ani jedno ani drugie - jak sam nazwa wskazuje to jest sprzedaż
    niepodlegająca VAT - osobna kategoria. Nie stawka!

    W przypadku świadczenia usług poza terytorium kraju fakt, że sprzedaż ta
    nie podlega VAT w Polsce nie wyłącza prawa do odliczenia VAT od zakupów,
    które jej dotyczą.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2011-03-28 08:30:12
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    On 28 Mar, 10:05, Maddy <m...@e...com.pl> wrote:

> [...]
    > które jej dotyczą.
    >
    > --
    > *** Stosujesz sie do powyższych teorii na własną odpowiedzialność ***

    Powiedzmy, że przedsiębiorca mając firmę odpisywał sobie VAT
    naliczony.
    Kiedy przedsiębiorca likwiduje działalności to w niektórych sytuacjach
    powinien skorygować VAT (a co za tym idzie wpłacić ten VAT na konto
    US).

    Z tym, że - o ile dobrze pamiętam - przedsiębiorca nie musi korygować
    VAT od wydatków
    które skonsumowane zostały w całości na potrzeby sprzedaży
    opodatkowanej.
    Czyli np. usługi księgowe, papier do drukarki, prąd, gaz.
    Czy tak jest w istocie?

    Zakładając, że tak jest, to nie wiem, czy w tym kontekście sprzedaż ze
    stawką np.
    można zaliczyć do sprzedaży opodatkowanej?

  • 4. Data: 2011-03-28 19:30:16
    Od: <s...@a...pl>

    > Ani jedno ani drugie - jak sam nazwa wskazuje to jest sprzedaż
    > niepodlegająca VAT - osobna kategoria. Nie stawka!

    Inaczej i prościej - nie ma stawki "np".

  • 5. Data: 2011-03-28 21:48:15
    Od: adam <a...@g...pl>

    W dniu 2011-03-28 21:30, s...@a...pl pisze:
    > Inaczej i prościej - nie ma stawki "np".

    No właśnie, co to jest np?
    Art 5 ust1 ustawy
    Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ,,podatkiem",
    podlegają:
    (...)
    2) eksport towarów;
    (...)
    5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    Wyraźnie jest "podlegają", nigdzie nie ma że jest "np".
    Art 41 mówi że w powyższych przypadkach stawka jest 0%, nic nie mówi że
    jest "np". Skąd to wziąłeś?
    Google to potęga, zachęcam do korzystania.
    Adam

  • 6. Data: 2011-03-28 22:04:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Mar 2011, Paweł Szostek wrote:

    > które skonsumowane zostały w całości na potrzeby sprzedaży
    > opodatkowanej.
    > Czyli np. usługi księgowe, papier do drukarki, prąd, gaz.
    > Czy tak jest w istocie?

    Ano jest.

    > Zakładając, że tak jest, to nie wiem, czy w tym kontekście sprzedaż ze
    > stawką np.
    > można zaliczyć do sprzedaży opodatkowanej?

    Nie.
    Ale tego nie wolno mylić: jest osobny przepis, pozwalający *odliczać
    VAT* od zakupów związanych ze sprzedażą o której mowa (mimo, że ona
    jest NP), na zasadach takich jak przy sprzedaży opodatkowanej.

    Różnica jest, "haczyki" w zapisie.
    Ale odlicząc wolno.
    Co nadal *nie czyni* z tego "zaliczenia do sprzedaży opodatkowanej".

    Przepis:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,10,32,670,22
    897,20110101,odliczenie-i-zwrot-podatku-odliczanie-c
    zesciowe.html
    +++
    8. Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę
    podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte
    towary i usługi dotyczš:
    1) dostawy towarów lub œwiadczenia usług przez podatnika poza
    terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynnoœci
    te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty,
    z których wynika zwišzek odliczonego podatku z tymi czynnoœciami;
    ---

    (a ust.2 znasz na wyrywki, więc nie będę przeklejał ;))

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-03-29 06:17:06
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 28-03-2011 23:48, adam pisze:

    > No właśnie, co to jest np?
    > Art 5 ust1 ustawy
    > Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ,,podatkiem",
> [...]

    Mówimy o świadczeniu usług poza terytorium kraju (nazywane potocznie
    eksportem usług) - to nie jest ani eksport TOWARÓW ani
    wewnątrzwspólnotowa dostawa TOWARÓW bo to jest świadczenie USŁUG.
    Które nie am stawki w ustawie o PTU ponieważ NIE PODLEGA OPODATKOWANIU w
    Polsce. VAT rozlicza nabywca (lub nie, jeżeli przypadkiem w jego kraju
    nie ma VATu).

    > Wyraźnie jest "podlegają", nigdzie nie ma że jest "np".
    > Art 41 mówi że w powyższych przypadkach stawka jest 0%, nic nie mówi że
    > jest "np". Skąd to wziąłeś?

    Z braku w ustawie właśnie. Jeżeli coś nie podlega opodatkowaniu to nie
    podlega. W skrócie "np".
    To nie jest stawka, do cholery! To informacja, że stawki NIE MA.
    Ile razy można to tłumaczyć w jednym wątku?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2011-03-29 09:07:22
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    On 29 Mar, 00:04, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    >   Ale tego nie wolno myli : jest osobny przepis, pozwalaj cy *odlicza
    > VAT* od zakup w zwi zanych ze sprzeda o kt rej mowa (mimo, e ona
    > jest NP), na zasadach takich jak przy sprzeda y opodatkowanej.

    Oczywiście to prawda - mogłem odliczyć VAT od zakupów związanych z tą
    sprzedażą.
    Tylko dalej nie jestem pewien czy przy ewentualnej likwidacji firmy
    należy skorygować VAT od tych "skonsumowanych" w całości wydatków
    (prąd, gaz, itd.),
    które służyły tej sprzedaży?

    PS Sorry za niewyszukane słownictwo, ale nie posiadam lepszego.

  • 9. Data: 2011-03-29 09:43:16
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 29-03-2011 11:07, Paweł Szostek pisze:

> [...]
    > Tylko dalej nie jestem pewien czy przy ewentualnej likwidacji firmy
    > należy skorygować VAT od tych "skonsumowanych" w całości wydatków

    W przypadku likwidacji działalności płacisz VAT od remanentu - tego co
    Ci fizycznie zostało "nieskonsumowane". A wiec wyrobów, towarów,
    materiałów, wyposażenia i środków trwałych (remanent dla celów PDOF jest
    ciut weższy - nie ma tam ŚT).

    Został Ci w zapasie jakiś prąd i gaz?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 10. Data: 2011-03-29 09:48:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-03-29 11:43, Maddy pisze:

    > Został Ci w zapasie jakiś prąd i gaz?

    Załóżmy, że ładował firmowym prądem firmowe akumulatorki. Co wówczas? :)

    --
    Liwiusz