  • 1. Data: 2007-01-04 11:34:08
    Temat: Umowa o prace i wlasna dzialalnosc a macierzynski.
    Od: "Aga74" <a...@o...pl>

    Witam, szukalam na grupie, byl juz ten temat poruszany, ale nie znalazlam
    odpowiedzi na moje pytania,
    mam tez nadzieje, ze moze cos sie zmienilo i zus inaczej traktuje teraz
    osoby w takiej sytuacji jak moja.

    Znalazlam w necie przyklad, dokladnie opisujacy moja sytuacje wiec pozwole
    sobie zacytowac, pytania sa po cytacie.

    Przykład:
    Anna J. jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu
    pracy oraz równocześnie prowadzi działalność gospodarczą w ramach spółki
    cywilnej. Z umowy o pracę podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym oraz
    ubezpieczeniu zdrowotnemu, a z działalności gospodarczej opłaca wyłącznie
    składkę na ubezpieczenie zdrowotne. 14 listopada 2006 r. urodziła dziecko i
    nabyła prawo do zasiłku chorobowego.
    W związku z tym od 14 listopada z działalności będzie podlegała obowiązkowo
    ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowemu, zdrowotnemu oraz
    dobrowolnie ubezpieczeniu chorobowemu. Z działalności powinna zostać
    wyrejestrowana z ubezpieczenia zdrowotnego poprzez złożenie formularza ZUS
    ZWUA, gdzie w pole "Data ustania ubezpieczeń" należy wpisać 14 listopada
    2006 r., a następnie z działalności powinna zostać zgłoszona na formularzu
    ZUS ZUA do ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego, gdzie w
    pole "Data powstania obowiązku ubezpieczeń" należy wpisać 14 listopada 2006
    r.
    W takiej sytuacji pracodawca nie powinien za Annę J. wykazywać składek na
    ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu pobierania zasiłku
    macierzyńskiego, gdyż w tym okresie ma ona inny tytuł do ubezpieczeń, tj.
    prowadzenie działalności gospodarczej. Wobec tego pracodawca składa za nią
    wyłącznie imienny raport miesięczny ZUS RSA (z kodem tytułu do ubezpieczeń
    01 10 xx ) i wykazuje wypłacony zasiłek (gdy pracodawca go wypłaca) i okres
    przerwy w opłacaniu składek z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego.

    Nie wiem, czy dobrze rozumiem... wg tego co przeczytalam, po przejsciu na
    macierzynski musze biegiem pedzic do ZUSu, zarejestrowac sie z dzialalnosci
    jako platnik skladek i plakac i placic te wszystkie skladki?
    Czy z dzialalnosci nie mam mozliwosci przejsc na macierzynski?
    Czy nie ma innego wyjscia?
    Nasza spolka jest dwuosobowa, czy jest mozliwosc zawieszenia czasowo
    dzialalnosci w spolce, zeby uniknac placenia skladek? Ale czy wtedy spolka
    nie przestaje byc spolka?
    A moze sa jakies inne rozwiazania? Czy mozna byc jednoczesnie na
    macierzynskim i chorobowym :roll:
    Chce uniknac placenia tych skladek!!!

    Pozdrawiam
    Agnieszka