  • 1. Data: 2008-07-16 08:25:13
    Temat: Umowa sprzedazy i podatek
    Od: "Mrqs" <m...@a...pl>

    witam,

    poniewaz w innym watku nie otrzymalem zadnej odpowiedzi, sprobuje spytac
    inaczej.

    czy jesli w umowie notarialnej zawre zapis, ze wszystkie koszty zwiazane z
    ta umowa ( w tym i podatki ) oplaca jedna ze stron, to jest to wiazace dla
    US?
    czy tez moze US nie bedzie sie przejmowal umowa i bedzie dochodzil podatku
    od obu, a mnie zostanie ew. droga sadowa i domaganie sie, by druga strona
    umowy wywiazala sie z zapisu o ponoszeniu wszelkich kosztow? krotko piszac,
    czy moge przerzucic ciezar podatku na druga strone?

    Mrqs

  • 2. Data: 2008-07-16 08:44:02
    Temat: Re: Umowa sprzedazy i podatek
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Mrqs pisze:
> [...]
    > umowy wywiazala sie z zapisu o ponoszeniu wszelkich kosztow? krotko piszac,
    > czy moge przerzucic ciezar podatku na druga strone?

    Jeżeli chodzi o PCC to już się go nie opłaca solidarnie (zdaje się do
    207 roku była zmiana) - stroną zobowiązaną do zapłaty podatku jest nabywca.

    A swoją droga przy umowie w formie aktu notarialnego (nie mylić z
    notarialnie poświadczoną jak np. sprzedaż udziałów w sp. z o.o.) to
    notariusz pobiera podatek.

    Metodą przerzucenia podatku może być korekta ceny (np. zwiększenie
    jeżeli to sprzedający ma sfinansować podatek) tylko że podatek będzie
    sie liczyło od całej wartości transakcji, także od tego narzutu (podatek
    od podatku).

    Jak w umowie zobowiążesz kogoś, żeby zapłacił podatek za Ciebie to jest
    tak jakbyś dostał darowiznę.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2008-07-16 09:07:28
    Od: "Mrqs" <m...@a...pl>

    > Jeżeli chodzi o PCC to już się go nie opłaca solidarnie (zdaje się do 207
    > roku była zmiana) - stroną zobowiązaną do zapłaty podatku jest nabywca.

    Niezaleznie od przedmiotu umowy? Pytam, bo przedmiotem umowy nie jest rzecz
    materialna a tylko roszczenia. (moze byc tak, ze kupiec nie otrzyma nic,
    choc szansa na taki rozwoj wypadkow jest mizerna na szczescie)

    > Jak w umowie zobowiążesz kogoś, żeby zapłacił podatek za Ciebie to jest
    > tak jakbyś dostał darowiznę.

    czyli, dla odmiany, bede musial zaplacic podatek od darowizny :). Darowizna,
    jak rozumiem, to kwota podatku?

    A wiesz moze, wg jakiej skali naliczany jest taki podatek? czy to jakis
    staly % czy progresywna skala?

    Pytam, bo suma transakcji jest bardzo duza.

    Mrqs

  • 4. Data: 2008-07-16 11:32:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jul 2008, Mrqs wrote:
    [...darowizna...]
    > A wiesz moze, wg jakiej skali naliczany jest taki podatek? czy to jakis
    > staly % czy progresywna skala?

    Progresja.
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html

    Art.15, nie zapomnij o kwocie wolnej.
    A mój protest w poście obok ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-07-16 11:47:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jul 2008, Maddy wrote:

    > Mrqs pisze:
    [...]
    > Jak w umowie zobowiążesz kogoś, żeby zapłacił podatek za Ciebie to jest tak
    > jakbyś dostał darowiznę.

    Popolemizuję, a co :)
    Definicją darowizny jest "bezpłatność świadczenia".

    Czy w układzie, w którym umowa (lub zawarcie umowy) jest *uzależniona*
    od wykonania tej opłaty (przyjęcia na siebie zobowiazania) mamy
    prawo zaliczyć taką opłatę do darowizn?
    Bo ja bym obstawiał nieodpłatne świadczenie (nie będącę darowizną,
    ze względu na zwrotność zobowiązania).
    Do darowizny można oczywiście dopisać polecenie, ale warunek z ustawy
    jest taki: "nie czyniąc nikogo wierzycielem".
    Czyli odpada (bo niewykonanie tej płatności powoduje wierzytelność).

    Na mój gust mamy dwie drogi:
    - uznanie, że zobowiązanie do zapłacenia podatku samo w sobie jest
    "obciążeniem rzeczy sprzedanej" jeśli w danym przypadku
    mowa o podatku "przekładanego" ze sprzedawcy na kupującego
    *lub* doliczenie do ceny, o czym piszesz (jeśli w danym
    przypadku mowa o podatku "przekładanym" z kupującego na
    sprzedawcę), w obu przypadkach mamy *jakiś* podatek od
    tej "przekładanej" kwoty
    - uznanie, że mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-07-16 12:08:28
    Od: "Mrqs" <m...@a...pl>

    > On Wed, 16 Jul 2008, Mrqs wrote:
> [...]
    No to teraz juz nic nie wiem :)

    Dlaczego ma tu byc podatek od darowizn czy spadku? Ja dostaje w spadku
    pewne roszczenie. Nijak ono nie ma sensownej ceny, bo nie jest to zwykla
    nieruchomosc w postaci mlyna czy kamienicy. Jest to przedwojenny majatek
    skladajacy sie z wielu roznych elementow. Czesc bedzie zwrocona w naturze,
    ale inna, chyba wieksza czesc, bedzie "dochodzona" jako odszkodowania (np.
    park). Nie ma jak tego wycenic, bo kazda wycena bedzie z sufitu.

    Zeby uproscic papierkologie, to moja Mama sprzedaje mi swoja czesc roszczen
    (po moim ojcu) za symboliczne 100zl a ja juz dalej moge to odsprzedac za
    zupelnie inna kwote.
    Chce byc absolutnie w porzadku wobec Skarbu Panstwa ale tez nie chce
    dokladac do interesu :)

    To roszczenie chce sprzedac komus, kto chce poniesc ryzyko i ew. sporo
    zarobic lub sporo stracic - nie moja sprawa.

    Chce mu sprzedac te roszczenia w formie aktu notarialnego za pewna, niemala
    sume. Nie mam pojecia kto od tego ma placic podatek ( czy tylko kupujacy,
    czy i ja). No i wg jakiej skali bedzie on naliczony.
    Tyle, ze nijak nie pasuje mi tu podatek od spadku czy darowizny.

    Mrqs

  • 7. Data: 2008-07-16 13:30:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jul 2008, Mrqs wrote:

> [...]
    [...]
    > No to teraz juz nic nie wiem :)
    >
    > Dlaczego ma tu byc podatek od darowizn czy spadku?

    Spadek odpuść.
    Maddy pisała o darowiźnie *w kwocie podatku*.
    Idzie o to, że jak płacisz podatek ZA KOGOŚ (kto ma go zapłacić), to
    w przypadku osoby fizycznej jest pomieszanie z poplątaniem jak
    to zaklasyfikować. U tego ZA KOGO zapłaciłeś, nie u Ciebie :)
    Osoba prawna wpisuje w przychody i basta.
    Ale u osoby fizycznej są odrębnie opodatkowane darowizny i takie
    cóś nazwane "nieodpłatnym świadczeniem".
    Dla podtrzymania konwersacji ;) napisałem, co nie widzi mi się
    w zaklasyfikowaniu takiego "zapłacenia za kogoś", jeśli jest to
    WARUNEK W UMOWIE, do darowizn.

> [...]
    > zupelnie inna kwote.
    > Chce byc absolutnie w porzadku wobec Skarbu Panstwa ale tez nie chce

    Weź Ty i się zastanów...
    Piszesz o DWU RÓZNYCH CZYNNOŚCIACH, które będą ODRĘBNIE OPODATKOWANE!
    Możesz objaśnić, dlaczego nie ma to być darowizna od mamy ale
    "symbol"?

> [...]
    > sume. Nie mam pojecia kto od tego ma placic podatek ( czy tylko kupujacy,

    Tak.
    I zupełnie inny podatek - PCC.

    > czy i ja). No i wg jakiej skali bedzie on naliczony.
    > Tyle, ze nijak nie pasuje mi tu podatek od spadku czy darowizny.

    Podatek o którym pisała Maddy dotyczył(by) przypadku, JEŚLIBY
    strony w umowie postanowiły, że kto inny niż strona zobowiązana
    ma faktycznie płacić.

    IMO raczej darowizna nie pasuje do zaklasyfikowania tak przekazanej
    (umownie) kwoty, niemniej *tylko o tym* była mowa!
    O opodatkowaniu *kwoty podatku*, która została zapłacona przez
    "złą stronę transakcji" (bo o to pytałeś, nie zaprzeczysz)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-07-16 14:13:03
    Od: "Mrqs" <m...@a...pl>

    > cóś nazwane "nieodpłatnym świadczeniem".
    > Dla podtrzymania konwersacji ;) napisałem, co nie widzi mi się
    > w zaklasyfikowaniu takiego "zapłacenia za kogoś", jeśli jest to
    > WARUNEK W UMOWIE, do darowizn.

    No tak, ok. Ale to jakby poboczny temat :)

    > Weź Ty i się zastanów...
    > Piszesz o DWU RÓZNYCH CZYNNOŚCIACH, które będą ODRĘBNIE OPODATKOWANE!
    > Możesz objaśnić, dlaczego nie ma to być darowizna od mamy ale
    > "symbol"?
    Hmm... szczerze mowiac nie widzialem roznicy - darowizna czy sprzedaz za
    100zl. Na to oczywiscie bedzie osobna umowa, zreszta u tego samego
    notariusza.

    > O opodatkowaniu *kwoty podatku*, która została zapłacona przez
    > "złą stronę transakcji" (bo o to pytałeś, nie zaprzeczysz)

    Generalnie, oczywiscie, rzecz jasna itd., masz racje. :)

    Ale tak naprawde pytalem o podatek jaki *ja* bede musial uiscic :) od tej
    transakcji.
    Bo jak do tej pory zrozumialem, tylko dopisanie podatku do sumy transakcji
    "zabezpiecza" mnie przed uszczupleniem mojego "zarobku". I jak z tego
    wnosze, to nie tylko kontrahent zapalci jakis podatek ale i ja? Bo tego caly
    czas nie chwytam. No i od czego ten podatek? od sumy transakcji czy od
    jakiejs wydumanej wartosci tych roszczen? (tak jak np. przywalaja podatki od
    aut wg swoich tabelek)

    Mrqs

  • 9. Data: 2008-07-16 16:42:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Mrqs pisze:
> [...]
    > materialna a tylko roszczenia. (moze byc tak, ze kupiec nie otrzyma nic,
    > choc szansa na taki rozwoj wypadkow jest mizerna na szczescie)

    Jeśli na przykład chcesz sprzedać wierzytelność, to podatek od
    czynności cywilno-prawnych wyniesie 1% od wartości rynkowej
    wierzytelności. I jeśli wierzytelność opiewa np. na 500zł, to podatek
    wyniesie 5zł. Ale jeśli ściągnięcie wierzytelności jest wątpliwe (np.
    istnieje niebezpieczeństwo niewypłacalności dłużnika), to wartość
    rynkowa takiej wierzytelności może być mniejsza od jej wartości
    nominalnej. Zatem jeśli tylko uda Ci się przekonać w przyszłości
    urzędnika, że wartość rynkowa tego prawa nie wynosi 500zł, tak jak
    nominalnie, ale np. 100zł, to możesz opłacić podatek od tej niższej
    podstawy.

    Podatek płaci kupujący w terminie 14 dni od kupna, zatem nie ma mowy
    o czymś takim, że podatek zapłaci się dopiero po ściągnięciu wierzytelności.

    Rozwiązaniem może być takie nabycie wierzytelności, które nie jest
    ani kupnem, ani darowizną (tylko od tych transakcji płaci się podatek).
    Jeśli zatem strony umawiają się, że wierzyciel dokonuje cesji
    wierzytelności na inny podmiot, ten próbuje ściągnąć wierzytelność, a
    następnie rozlicza się z pierwotnym wierzycielem, albo ceduje
    wierzytelność z powrotem, to - imho - podatek PCC nie należy się,
    ponieważ transakcja ta nie jest ani kupnem, ani darowizną
    wierzytelności, a jest umową zwaną przelewem powierniczym będącym
    częścią umowy zlecenia windykacji wierzytelności. Ważne jest przy tym,
    aby to pierwotny wierzyciel ponosił nadal ryzyko niewypłacalności dłużnika.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 10. Data: 2008-07-16 17:33:44
    Od: "Mrqs" <m...@a...pl>

> [...]
    > przekonać w przyszłości urzędnika, że wartość rynkowa tego prawa nie
    > wynosi 500zł, tak jak nominalnie, ale np. 100zł, to możesz opłacić podatek

    To rozumiem. Sek w tym, ze to nie jest wierzytelnosc, bo po pierwsze primo
    ja tego nie mam (mam tylko nadzieje na wygrany proces) a po drugie primo
    wartosc tych roszczen jest kompletnie nieokreslona. Okreslona jest natomiast
    suma jaka cche mi zaplacic moj kontrahent. I chodzi mi dokladnie o to jaki
    od tego bedzie podatek (%), kto go placi i czy jesli ja, to moge jakos
    przerzucic w umowie ten podatek na kontrahenta.
    Juz wiem, ze moge powiekszyc sume na umowie, dalej nie wiem jaki % bedzie do
    zaplacenia (zakladam sume 100tys na umowie).

    >. Ważne jest przy tym, aby to pierwotny wierzyciel ponosił nadal ryzyko
    >niewypłacalności dłużnika.

    To tez nie bedzie zachowane - sprzedaje swoje roszczenia i wypadam z gry.
    Cale ryzyko jaki bedzie wyrok sadu ponosi kupiec.

    Mrqs