  • 1. Data: 2008-07-15 22:01:27
    Temat: Kasa fiskalna + sprzedaż przez internet
    Od: bielen2k <b...@g...com>

    Witam.

    Ponieważ poszerzam działalność zakupiłem kasę fiskalną. Fiskalizacji
    jeszcze nie dokonałem gdyż chcę się jej najpierw nauczyć. Model kasy
    to Posnet Mobile. Z konfiguracją sobie poradziłem. Testuję teraz
    wystawianie paragonów i w związku z tym zrodziło mi się pytanie:
    Jeżeli pieniądze otrzymuję przelewem na konto to w jaki sposób ma być
    to zaznaczone na paragonie? Standardowo widnieje zapis "Gotówka" -
    lecz przelew gotówką nie jest. Zdefiniowałem rodzaje płatności w ten
    oto sposób:

    Forma (czyli numer): 1
    Nazwa: PRZELEW (to co się drukuje)
    Typ: WALUTA (mam do wyboru jeszcze karta, czek, bon, kredyt) (słowo
    WALUTA również się drukuje)
    Symbol: PLN (też się drukuje)
    Kurs: 1,00 (drukuje się na paragonie)

    Wystawiłem próbny paragon i na samym dole mam taki o to zapis:

    ------------------------------
    Razem PLN 718,00

    ------------------------------
    Waluta: PRZELEW
    PLN: 718,00
    Kurs: 1,0000
    PLN: 718,00

    ------------------------------

    Jakieś znaczenie musi to mieć, jeżeli wpłata jest przelewem to
    podejrzewam, że musi to być naniesione na paragonie.

    proszę o pomoc

    --
    Pozdrawiam serdecznie,
    Rafał Bieleniewicz

  • 2. Data: 2008-07-16 21:12:39
    Temat: Re: Kasa fiskalna + sprzedaż przez internet
    Od: bielen2k <b...@g...com>

    On 16 Lip, 00:01, bielen2k <b...@g...com> wrote:
> [...]
    >
    > Jakieś znaczenie musi to mieć, jeżeli wpłata jest przelewem to
    > podejrzewam, że musi to być naniesione na paragonie.

    Mam jeszcze jedno pytanie.
    1) Jeżeli klient na Allegro zakupi towar po przez "kup teraz" to z
    jakim dniem mam wystawić paragon? Z dniem zakupu czy z dniem wpływu
    pieniędzy na konto?
    2) Co zrobić jeżeli pieniądze wpłynęły mi na konto a ja w tym czasie
    byłem nieobecny (np byłem w delegacji 3 dni)?

  • 3. Data: 2008-07-17 12:35:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jul 2008, bielen2k wrote:

    > 2) Co zrobić jeżeli pieniądze wpłynęły mi na konto a ja w tym czasie
    > byłem nieobecny (np byłem w delegacji 3 dni)?

    Stwierdzić, że o ile nie są to towary wyłączone w par.4 rozporządzenia
    to na początek w ogóle nie ma "obowiązku kasy"?
    :)
    A jeśli taki obowiązek jest, to skoro pytasz:

    > 1) Jeżeli klient na Allegro zakupi towar po przez "kup teraz"
    > to z jakim dniem mam wystawić paragon?

    ...poddam pod dyskusję następującą tezę: jeśli mamy towar oznaczony
    wyłącznie co do gatunku, to w dniu wysyłki.

    Dlaczego?

    http://www.gofin.pl/nowe_okno.php?id_temat_html=2836
    0&id_pismo=509&i=0
    +++
    22) sprzedaży - rozumie się przez to
    [...po polsku: "mamy tu wewnętrzną definicję i z innymi definicjami
    Wysoki Sejm każe się wypchać, nie mają zastosowania]

    odpłatnš dostawę towarów [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Art. 7.
    1. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1,
    rozumie się
    przeniesienie prawa do rozporzšdzania towarami jak właœciciel
    ^^^^^^^^^
    [...]
    ---

    O to to.
    I jesteśmy w domu.
    Znaczy:
    _117.html
    +++
    § 2. Jeżeli przedmiotem umowy zobowišzujšcej do przeniesienia własnoœci sš
    rzeczy oznaczone tylko co do gatunku, do przeniesienia własnoœci potrzebne
    jest przeniesienie posiadania rzeczy.
    Art. 544
    § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca,
    które nie jest miejscem spełnienia œwiadczenia, poczytuje się w razie
    wštpliwoœci, że wydanie zostało dokonane z chwilš, gdy w celu dostarczenia
    rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył jš przewoŸnikowi
    trudnišcemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.
    ---

    "W razie wątpliwosci".
    Czy z oferty na allegro wynikało co innego?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-07-17 14:51:12
    Od: r...@o...pl

    A w przypadku sprzedaży konkretnej rzeczy - dzień kliknięcia Kup
    Teraz!?
    Moim skromnym zdaniem wtedy zawarta jest tylko umowa,
    a dopiero wydanie rzeczy nabywcy lub kurierowi stanowi ową dostawę
    którą trzeba zaparagonować lub zafakurować.

    pozdr

  • 5. Data: 2008-07-17 17:11:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Jul 2008, r...@o...pl wrote:

    > A w przypadku sprzedaży konkretnej rzeczy - dzień kliknięcia Kup
    > Teraz!?

    Co to jest "konkretna rzecz"?
    :)

    > Moim skromnym zdaniem wtedy zawarta jest tylko umowa,
    > a dopiero wydanie rzeczy nabywcy lub kurierowi stanowi ową dostawę
    > którą trzeba zaparagonować lub zafakurować.

    Na dobrą sprawę zacytowane przepisy do tego pasują.
    Ale ja na wszelki wypadek zgrabnie ominąłem sprawę rzeczy oznaczonych
    co do tożsamości, przezornie NIE zajmując stanowiska ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-07-17 17:23:00
    Od: r...@o...pl

    On 17 Lip, 19:11, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Co to jest "konkretna rzecz"?
    >   :)

    Zamiast "mam do sprzedania 100 komputerów marki X" masz "sprzedam
    konkretny(np. swój własny) komputer marki X".
    Dobrze kojarzę że pierwszy wariant to rzeczy oznaczone co do rodzaju,
    a drugi - co do tożsamości?

  • 7. Data: 2008-07-17 21:39:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Jul 2008, r...@o...pl wrote:

    > Zamiast "mam do sprzedania 100 komputerów marki X" masz "sprzedam
    > konkretny(np. swój własny) komputer marki X".
    > Dobrze kojarzę że pierwszy wariant to rzeczy oznaczone co do rodzaju,

    ...gatunku, dla ścisłości, acz też sobie czasem upraszczam pierwszym
    słowem które mi się nawinie (kiedy zapomnę jak to w KC określają :))

    > a drugi - co do tożsamości?

    W tę stronę, ale mało. "Komp marki X" to nadal "jeden z wielu
    podobnych kompów", bardzo ściśle określony co do gatunku :)

    "Komputer marki X, numer seryjny zasilacza: ... numer seryjny
    procesora: ...", tak aby dało się *jednoznacznie* stwierdzić
    że idzie o *ten* komp (i najlepiej z niepodmienionym na
    wolniejszy RAMem ;)), konkretną sztukę.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-07-18 10:45:09
    Od: r...@o...pl

    On 17 Lip, 23:39, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > procesora: ...", tak aby dało się *jednoznacznie* stwierdzić
    > że idzie o *ten* komp (i najlepiej z niepodmienionym na

    Aha, bo w KC jest ten art:

    "Art. 155. § 1. Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa
    zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości
    oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny
    stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

    § 2. Jeżeli przedmiotem umowy zobowiązującej do przeniesienia
    własności są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku, do przeniesienia
    własności potrzebne jest przeniesienie posiadania rzeczy. To samo
    dotyczy wypadku, gdy przedmiotem umowy zobowiązującej do przeniesienia
    własności są rzeczy przyszłe."

    ktorego § 2 wczesniej zacytowales.

    I teraz - sprzedajac wlasnego sprzeta, podajac parametry ale nie
    podajac konkretow z cyklu numery seryjne, dalej sprzedaje rzecz
    oznaczona co do gatunku a nie co do toz samosci i dniem dostawy bedzie
    dzien wydania kurierowi
    a ni dzien klikniecia przez pacjenta na "Kup teraz"?

  • 9. Data: 2008-07-18 12:34:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jul 2008, r...@o...pl wrote:

    > I teraz - sprzedajac wlasnego sprzeta, podajac parametry ale nie
    > podajac konkretow z cyklu numery seryjne, dalej sprzedaje rzecz
    > oznaczona co do gatunku

    Tak, bo kupujący, jak już dostanie do garści tego kompa, to nie
    ma pojęcia czy to TEN komp - nie ma po czym rozróżnić, możesz
    mu wcisnąć inny procesor (inną SZTUKĘ procesora, ten sam model),
    inną płytę główną, nawet inną obudowę - jak na zdjęciu nie będzie
    jakichś cech charakterystycznych typu "krzywa rysa od nożyczek"
    (trudniejsza do podrobienia niż wydruk numeru :)) to nie ma
    jak rozeznać "tożsamości".
    Sądzę, że w praktyce podanie stosowanych przez "firmowych"
    producentów trudnopodrabialnych identyfikatorów, w rodzaju
    właśnie wytłoczonych lub "wmalowanych na gorąco" numerów
    seryjnych można za określenie takiej "tożsamości" uznać.

    > a ni dzien klikniecia przez pacjenta na "Kup teraz"?

    Dzień kliknięcia to dzień *zawarcia umowy*!
    Natomiast dzień *przeniesienia własności* jest zdefiniowany w KC
    odrębnie (jak sam cytujesz), to że umowa została zawarta, wcale
    nie znaczy że została *wykonana* :)
    A podatku VAT od *umowy* na razie nie ma :), jak już napisano,
    jest on od "wydania" - które pokrywa się z dniem "wykonania
    umowy", o ile inaczej nie postanowiono.
    Przepis o sprzedaży wysyłkowej stanowi "w razie wątpliwości", czyli
    termin wykonania umowy najwyraźniej *może* byc inny!

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-07-18 15:53:24
    Od: r...@o...pl

    On 18 Lip, 14:34, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Dzień kliknięcia to dzień *zawarcia umowy*!
    >   Natomiast dzień *przeniesienia własności* jest zdefiniowany w KC
    > odrębnie (jak sam cytujesz), to że umowa została zawarta, wcale
    > nie znaczy że została *wykonana* :)

    Ale masz ten przepis:

[...]

    Czyli w przypadku rzeczy oznaczonej co do tożsamowści, samo zawarcie
    umowy
    przenosi prawo do rozporządzania towarem jak właściciel, a co za tym
    idzie stanowi dostawę towaru.
    Zgadza sie, czy cos zle rozumiem?

    j.w.