  • 1. Data: 2003-10-23 10:22:22
    Temat: Umowa użyczenia części mieszkania a odpis podatkowy
    Od: "Waldek " <w...@g...SKASUJ.TO.pl>

    Umowa użyczenia części mieszkania a odpis podatkowy - trochę skomplikowane,
    ale chodzxi o odpisanie wydatków poniesionych na remont. Dom należy do żony
    (mamy tylko ślub kościelny), sam mimo że tam mieszkam jestem zameldowany u
    rodzców i czy podpisując z żoną umowę o użyczeniu ( i czy muszę wpisać
    konkretnie np. jednego pokoju o powierzchni itd czy tylko pokuju czy
    wystarczy części mieszkania)mogę sobie odliczyć poniesione wydatki i jeszcze
    jedno - czy w związku ze zmianą ordynacji podatkowej mogę tylko w tym roku
    wydać kasę i odpisywać ją przez następne trzy lata, czy mogę w tym roku wydać
    część kasy do limitu a resztę w następnych latach...?
    Wiem że długie...
    i drugie.. żona jest także współwłaścicielką jednego z dwóch mieszkań (i
    jednocześnie połowy domu) aktualnie w trakcie remontu..czy na to mieszkanie
    (ew.połowę domu) mogłaby mi podpisać użyczenie i czy ja mógłbym odpisć sobie
    od podatku w końcu przeze mnie pooniesione koszty remontu?
    Waldek

  • 2. Data: 2003-10-23 13:18:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Oct 2003, Waldek wrote:

    >+ Umowa użyczenia części mieszkania a odpis podatkowy - trochę skomplikowane,
    >+ ale chodzxi o odpisanie wydatków poniesionych na remont. Dom należy do żony
    >+ (mamy tylko ślub kościelny),

    No to jak na mój gust z p. widzenia prawa podatkowego: zupełnie
    obcej ci osoby... prawo rodzinne i socjalne może przewidywać
    jakieś uwzględnienia dla konkubinatu, ale podatkowe AFAIK nie.
    [...]
    >+ rodzców i czy podpisując z żoną umowę o użyczeniu

    ...co spowoduje powstanie przychodu, w wysokości "oczekiwanego
    czynszu", i to wg spotykanych wykładni (z którymi się zgadzam)
    po *obu* stronach (są opinie że to nieprawda - ale IMO tylko
    pod warunkiem że dochód z pracy liczy się do dochodu pracodawcy
    a nie pracownika ;)).
    Krótko mówiąc: jeśli czynsz "rynkowy" za użyczoną powierzchnię
    wynosi 1000 zł, to ty i obca ci osoba ;) doliczacie sobie
    po 1000 zł dochodu [miesięcznie] (od czego wyjdzie podatek
    do zapłacenia).
    IMHO nie zrekompensuje:
    [...]
    >+ mogę sobie odliczyć poniesione wydatki

    ...ulgi z onych wydatków.

    Jeśliby było to mieszkanie żony (prawnie uznanej), to problemu
    z podatkami nie ma (1. grupa jest wyłączona, możesz mieszkać
    za darmo bez podatku).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-10-23 19:00:32
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

> [...]
    > obcej ci osoby... prawo rodzinne i socjalne może przewidywać
    > jakieś uwzględnienia dla konkubinatu, ale podatkowe AFAIK nie.

    Zdaje się, że przepisy dotyczące remontowych odliczeń podatkowych
    traktują konkubinat na równi z małżeństwem. zawartym legalnie w świetle
    prawa (pewnie po to, żeby każde z konkubentów nie miało oddzielnego
    limitu na to samo mieszkanie).

> [...]
    > wynosi 1000 zł, to ty i obca ci osoba ;) doliczacie sobie
    > po 1000 zł dochodu [miesięcznie] (od czego wyjdzie podatek

    A ty z kolei konkubinat chyba nie jest traktowany na równi z węzami
    małżeńskimi, bo (patrz wątek "podatek za wynajem mieszkania" z
    22-10-2003, godz. 10:04), "2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej
    na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny [...], nie ustala się wartości
    czynszowej tej nieruchomości lub jej części, a wydatki związane z
    nieruchomością nie stanowią kosztu uzyskania przychodów."
    A konkubent/konkubina (bo przecież nie małżonek w świetle prawa) nie
    jest rodziną.

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl

  • 4. Data: 2003-10-24 12:06:51
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Jarosław Lech napisał:

> [...]
    > traktują konkubinat na równi z małżeństwem. zawartym legalnie w świetle
    > prawa (pewnie po to, żeby każde z konkubentów nie miało oddzielnego

    Które przepisy???????????????????????

    Pokaż, pokaż ...!!!

    Maddy podskakująca z ciekawości

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2003-10-24 13:08:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Oct 2003, Jarosław Lech wrote:

> [...]
    >+ Zdaje się, że przepisy dotyczące remontowych odliczeń podatkowych
    >+ traktują konkubinat na równi z małżeństwem

    No to postawiłeś się w gorszej sytuacji: ja sugerując że takich
    przepisów nie ma raczej nie będę podejrzany że podam jakiś
    artykuł czy paragraf, a ty wręcz przeciwnie ;)

> [...]
    >+ nieruchomością nie stanowią kosztu uzyskania przychodów."
    >+ A konkubent/konkubina (bo przecież nie małżonek w świetle prawa) nie

    Ano. Więc użyczenie IMHO spowoduje konieczność płacenia podatku.
    Podwójnego.
    To już lepiej wynająć :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-10-24 17:56:30
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>

    > Które przepisy???????????????????????
    >
    > Pokaż, pokaż ...!!!
    >
    > Maddy podskakująca z ciekawości

    Nie wiem, nie mogę znaleźć (nie wyczytałem tego bezpośrednio w
    aktach prawnych, lecz w artykule - GP lub Rzepa), więc pewnie porąbało
    mi się z innym zagadnieniem. Przepraszam pytającego za zmyłkę.
    No, Maddy, jak wysoko teraz podskoczysz? Tylko nie rozbij sobie
    głowy o sufit :-))))

    Za to dodam dwa fragmenty artykułu (tego, w którym spodziewałem się
    znaleźć to, czego nie znalazłem :-) ) dotyczący rozliczeń za 2000 r.
    (więc stary, ale w tej części chyba nadal aktualny):

    "[...] limity ulgi remontowej przysługują łącznie obojgu małżonkom,
    niezależnie od tego, czy istnieje między nimi wspólność, czy
    rozdzielność majątkowa (w wyniku zawarcia intercyzy albo orzeczenia
    sądu) oraz czy składają wspólne zeznanie roczne, czy też rozliczają się
    oddzielnie. Jeden limit obowiązuje także wtedy, gdy małżonkowie mają dwa
    mieszkania lub domy.
    Jeśli małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu, odliczeń dokonuje
    się zgod-nie z wnioskami zawartymi w zeznaniach rocznych - bądź od
    podatku każdego z mał-żonków, w proporcji wskazanej we wniosku, bądź od
    podatku jednego z małżonków.
    Limit przysługujący obojgu małżonkom pomniejsza się o wydatki odliczone
    przez każdego z nich przed ślubem. Oczywiście na-leży tu uwzględnić
    3-letni cykl rozliczania ulgi. A zatem jeśli ktoś zawarł związek
    małżeński w 2000 r., to limitu ulgi na lata 2000-2002 nie pomniejsza się
    o wydatki poczynione przez niego w latach 1997-1999, kiedy obowiązywał
    inny limit 3-letni.
    W razie ustania małżeństwa kwota odli-czenia przysługująca każdemu z
    byłych mał-żonków podlega odpowiedniemu zmniejszeniu o kwotę odliczeń
    dokonanych w czasie trwania związku małżeńskiego, w wysokości 50 proc.
    tych odliczeń, jeżeli małżonkowie byli opodatkowani łącznie, lub w
    wysokości odliczenia dokonanego przez każdego z nich, jeżeli byli
    opodatkowani odrębnie. I tu również należy uwzględnić fakt, że ulga
    remontowa jest rozliczana w cyklu 3-letnim."

    "Ulga remontowa przysługuje wyłącznie z tytułu remontu lub modernizacji
    domu bądź mieszkania zajmowanego na podstawie tytułu prawnego. Tytułem
    prawnym, na podstawie którego podatnik zajmuje bu-dynek lub lokal
    mieszkalny, może być np. akt własności potwierdzający nabycie domu lub
    mieszkania w drodze kupna, spadku czy darowizny. Jest nim także umowa
    najmu, dzierżawy, podnajmu, poddzierżawy lub użyczenia, a także decyzja
    administracyjna (przydział mieszkania). Nie można natomiast korzystać z
    ulgi tylko z tego tytułu, że wyremontowany lokal lub budynek mieszkal-ny
    jest własnością członków najbliższej rodziny (rodziców, dziadków,
    rodzeństwa) lub jest przez nich wynajmowany. Członek rodziny będący
    właścicielem lub tzw. głównym lokatorem może wynająć (podnająć) bądź
    użyczyć część mieszkania lub domu drugiemu członkowi rodziny. Podnajemcy
    będzie przy tym przysługiwał własny limit odlicze-nia ulgi, a to
    oznacza, że wydatki poniesione na remont jednego mieszkania lub domu
    będzie można odliczyć w ramach dwóch lub więcej limitów ulgi remontowej.
    Nie dotyczy to oczywiście sytuacji, kiedy właścicielem remontowanego
    domu lub mieszkania, członkiem spółdzielni lub głównym lokatorem jest
    małżonek podatnika, małżonkom przysługuje bowiem jeden limit odliczeń."

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl

  • 7. Data: 2003-10-25 07:10:22
    Od: "Waldek" <w...@g...WYTNIJ.pl>

    Waldek <w...@g...SKASUJ.TO.pl> napisał(a):

    > Umowa użyczenia części mieszkania a odpis podatkowy - trochę skomplikowane,
    [...]
    > dziękuję za wyjaśnienia, są super i suma sumarum wynika z tego że
    powinienem podpisać umowę o użyczenie z rodzcami na jeden z pokoi w
    mieszkaniu , w którynm jestem nota bene zameldowany...
    Waldek