  • 1. Data: 2002-06-06 13:37:57
    Temat: Umowa z bezNIPowcem
    Od: "Andrzej Ligudzinski" <j...@p...com>

    Prowadzę DG i chcę zawrzeć umowę o dzieło ze studentem. Niestety, nie zna on swojego
    NIPu.

    Do czego właściwie taki NIP jest konieczny? O ile wiem, to w następnym miesiącu
    wysyłam do skarbówki PIT-4, w którym nie podaję komu płaciłem wynagrodzenie, a
    jedynie zborcze zestawienie. Dopiero marcu przyszłego roku musze wysłać chyba
    PIT-8B, po jednym na każdego zatrudnionego. Czy taki PIT bez NIPu jest ważny?

    Druga kwestia: nie muszę płacić od studenta ZUSu, ale czy muszę mimo wszystko jakoś
    zgłosić do ZUS jego zatrudnienie? Jakie dokumenty mogą być wymagane dla udowodnienia
    'studenckości'? Czy wystarczy np. ksero legitymacji?

    Dziękuję z góry.

    Jędruś

  • 2. Data: 2002-06-06 13:47:41
    Temat: Re: Umowa z bezNIPowcem
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    >Do czego właściwie taki NIP jest konieczny?
    Przeczytaj bardzo wolno: "numer identyfikacji podatkowej" ;-)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 3. Data: 2002-06-06 14:42:43
    Od: "Andrzej Ligudzinski" <j...@p...com>

    Użytkownik "Piotr K." <p...@p...pl> napisał w wiadomości
    > Przeczytaj bardzo wolno: "numer identyfikacji podatkowej" ;-)

    No tak, tyle ogólnie znanej teorii. Tym mnie kolega nie zaskoczył. Akapit niżej
    podałem bardzo konkretny kontekst - NIP (a właściwie jego brak) a umowa o dzieło.
    Pytam tam o szczegóły i będę wdzięczny za odpowiedź.

    AL

  • 4. Data: 2002-06-06 21:38:12
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Andrzej Ligudzinski <j...@p...com> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:adnoht$c8f$...@n...ipartners.pl...
    Prowadzę DG i chcę zawrzeć umowę o dzieło ze studentem. Niestety, nie zna on
    swojego NIPu.

    Do czego właściwie taki NIP jest konieczny?

    * Podatnik obowiązany jest we wszystkich informacjach i deklaracjach
    posługiwac się nadanym mu numerem NIP.
    Jak student nie zna to nich się dowie, zadzwoni do rodziny, a jak oni nie
    wiedzą to napiszcie pismo do jego US o wydanie duplikatu nadania numeru NIP
    i niech sobie do dowodu wpisze.

[...]

    * Jeżeli chodzi o PIT-4 to nie trzeba. Ale potem trzeba. NIP musi być, US
    pewnie odeśle go do Ciebie z prosbą o poprawę.

[...]

    *Nic nie trzeba zgłaszać. Jak osoba nie podlega ubezpieczeniu to się jej do
    ZUS nie zgłasza. W razie kontroli na Tobie spoczywa ciężar udowodnienia
    poprawności wszystkiego, więc ksero legitymacji zrób i trzymaj w papierach

    WS

    Dziękuję z góry.

    Jędruś

  • 5. Data: 2002-06-07 07:25:23
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    >.... Tym mnie kolega nie zaskoczył.
    >Akapit niżej podałem bardzo konkretny kontekst - NIP
    >(a właściwie jego brak) a umowa o dzieło.
    > Pytam tam o szczegóły i będę wdzięczny za odpowiedź.

    Proszę, nie gniewaj się.
    Po prostu NIP jest podstawą wszystkich kontaktów z fiskusem.
    Myślę wręcz, że jest znacznie ważniejszy niż nazwisko i imię.

    Tak więc proszę zacząć rozmowę ze studentem od pytania o NIP.
    Przy jego braku wypada podziękować za dalszą współpracę :-(

    Piotr

  • 6. Data: 2002-06-07 07:46:36
    Od: "Andrzej Ligudzinski" <j...@p...com>

    > Tak więc proszę zacząć rozmowę ze studentem od pytania o NIP.
    > Przy jego braku wypada podziękować za dalszą współpracę :-(

    No nie. Dla mnie jest ważne, co gość potrafi. Z mojego punktu widzenia mógłby się
    nazywać X.Y. i identyfikować się numerem buta. Ale skoro US chce NIPu, to będziemy
    się o niego starać.

    Dzięki.

    AL

  • 7. Data: 2002-06-07 09:57:09
    Temat: Odp: Umowa z bezNIPowcem
    Od: "Smerf" <f...@p...onet.pl>

    Użytkownik Andrzej Ligudzinski <j...@p...com> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:adpob4

    Złóż formularz o nadenie numeru NIP (chyba NIP 1, albo NIP 1A) i sprawa gra,

    Smerf

  • 8. Data: 2002-06-07 13:53:32
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Andrzej Ligudzinski <j...@p...com> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:adpob4$1h3r$...@n...ipartners.pl...

> [...]

    mógłby się nazywać X.Y. i identyfikować się numerem buta. Ale skoro US chce

    --------
    Spokojnie:-)

    Jeżeli student do tej pory nie miał obowiązku uzyskania NIP (tj. nie osiagał
    dochodów i nie był podatnikiem) to możesz podpisać z nim umowę (zlecenia, o
    dzieło), a w PIT8B nie podawać jego NIP.
    Student dopiero składając zeznanie roczne bedzie miał obowiazek złożyć
    zgłoszenie NIP.

    Orka

  • 9. Data: 2002-06-07 19:33:43
    Temat: Re: Odp: Umowa z bezNIPowcem
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Osobnik posiadający mail'a f...@p...onet.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Użytkownik Andrzej Ligudzinski <j...@p...com> w
    > wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:adpob4
    >
    > Złóż formularz o nadenie numeru NIP (chyba NIP 1, albo NIP 1A) i
    > sprawa gra,

    NIP3 !!! dla osoby nie prowadzącej DG (student)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    "Wiedza to władza. Ale niewiedza, niestety, nie oznacza jeszcze
    braku władzy." Niels Bohr

  • 10. Data: 2002-06-10 17:59:32
    Od: "Andrzej Ligudzinski" <j...@p...com>

    Użytkownik "Orka" <o...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > dzieło), a w PIT8B nie podawać jego NIP.
    > Student dopiero składając zeznanie roczne bedzie miał obowiazek złożyć

    Wielkie dzięki, to jest konkretna i wyczerpująca odpowiedź, nie umniejszając
    oczywiście zasług przedmówców.

    To jeszcze jeden drobiazg, o którym zapomniałem: zaliczkę na podatek od zatrudnionego
    wysyłam do jego czy do swojego US?

    AL