  • 1. Data: 2005-01-07 15:02:46
    Temat: Umowa zlecenia z osobą niepełnoletnią
    Od: Tomek <t...@p...onet.pl>

    Witam.

    Czy mogę podpisać umowę zlecenia z osobą niepełnoletnią?
    Jakie warunki muszą być spełnione aby możliwe było zaliczenie tej umowy
    w koszty prowadzonej DG?
    Jak rozliczyć podatek z takiej umowy, skoro osoba nie posiada numeru NIP?

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc
    Tomek

  • 2. Data: 2005-01-07 17:05:40
    Temat: Re: Umowa zlecenia z osobą niepełnoletnią
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Jan 2005, Tomek wrote:

    > + Witam.
    > +
    > + Czy mogę podpisać umowę zlecenia z osobą niepełnoletnią?

    Pytanie jest "prawne" a nie podatkowe :)
    Guglając ;) powinieneś sprawdzić na *.prawo - było kilka razy.
    Odpowiedź ?
    W streszczeniu: "zależy" :)
    1. zależy ile ma lat.
    I poprzestańmy na najczęstszym przypadku: osoba niepełnoletnia która
    nie uzyskała równoważności pełnoletności przez małżeństwo oraz ma
    więcej niż 12 lat, czyli:
    +++ Kodeks Cywilny +++
    Art. 15. Ograniczoną zdolność do czynności prawnych mają małoletni,
    którzy ukończyli lat trzynaście, oraz osoby ubezwłasnowolnione częściowo.
    ---

    Taka umowa jest WAŻNA, jednak małoletni lub jego opiekun może
    *jego odpowiedzialność za umowę* *uchylić* (czytaj dalej w KC :))
    Najwłaściwszym IMO & AFAIK jest:
    - podpisanie umowy z takim małoletnim
    - uzyskanie "potwierdzenia umowy przez przedstawiciela" (w praktyce
    rodziców) - patrz art. 18 KC, IMHO najlepiej na tym samym papierze
    pod podpisem małoletniego :)

    > + Jakie warunki muszą być spełnione aby możliwe było zaliczenie tej umowy w
    > + koszty prowadzonej DG?

    "takie jak każdej umowy".

    > + Jak rozliczyć podatek z takiej umowy, skoro osoba nie posiada numeru NIP?

    Eeeee.... a co stoi na przeszkodzie ????

    Jako płatnik *występujesz o numer NIP* (dla niego :)) i już !
    Na umowie i innych dokumentach (do momentu uzyskania NIP)
    "zastępczo" wpisuje się PESEL (gdzieś to jest w przepisach,
    o tej "zastępczości do czasu zdobycia NIPu").

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)