  • 1. Data: 2007-05-31 14:11:44
    Temat: Usługi muzyczne w ramach wolnego zawodu
    Od: musicians <b...@m...pl>

    Witam,

    chciałem poradzić się w takiej sprawie: jestem muzykiem, posiadam dyplom
    wyższej uczelni muzycznej, więc podchodzę pod "wolny zawód". Na co dzień
    pracuję w szkole muzycznej, gdzie mam umowę o pracę. Jak wielu muzyków,
    chcę także dorobić parę groszy grając na pogrzebach i ślubach, a
    jednocześnie nie chcę tego robić "na czarno" - wiadomo jak to jest -
    można trafić na kogoś, kto doniesie do US o takim procederze. Nie chcę
    zakładać działalności gospodarczej, ponieważ będzie się to wiązało z
    koniecznością płacenia ZUS zdrowotnego no i z księgowością. Dowiedziałem
    się, że mogę "legalnie" świadczyć tego typu usługi w ramach wolnego
    zawodu na podstawie zawartej umowy o dzieło z inną osobą fizyczną nie
    prowadzącą działalności gospodarczej. Podatek za dany miesiąc mam
    odprowadzać do 20 dnia następnego miesiąca, a w zeznaniu rocznym mam
    wykazać wszystkie te przychody. I tyle wiem, teraz kilka pytań:
    1. Czy muszę w jakiś sposób zarejestrować taką działalność?
    2. Czy wystarczy zawarcie z klientem umowy o dzieło, czy muszę też
    wystawiać rachunek? Jeśli konieczny będzie rachunek do umowy o dzieło,
    to co muszę w nim zawrzeć - jak powinien wyglądać?
    3. Przyjmijmy taką sytuację: 15 lipca mam zagrać na skrzypcach na
    ślubie. Zainteresowani przychodzą już np. 15 czerwca i płacą mi z góry
    za tą usługę. Z jaką datą więc mam zawrzeć umowę o dzieło? I kiedy mam
    zapłacić podatek? - mam traktować zarobek jako czerwcowy czy lipcowy?

    To na razie tyle. Będę ogromnie wdzięczny za pomoc w tej sprawie.

    Pozdrawiam

    Janek

  • 2. Data: 2007-05-31 16:39:16
    Temat: Re: Usługi muzyczne w ramach wolnego zawodu
    Od: musicians <b...@m...pl>

    I jeszcze jedno pytanie: czy konieczne jest sporządzenie umowy o dzieło,
    czy nie wystarczy sam rachunek?

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2007-05-31 20:14:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 May 2007, musicians wrote:

> [...]
    > kto doniesie do US o takim procederze. Nie chcę zakładać działalności
    > gospodarczej, ponieważ będzie się to wiązało z koniecznością płacenia ZUS

    Ja tak wKwestiiFormalnej: jest KILKA definicji DG

    Pewnie masz na myśli "prowadzenie zarejestrowanej DG na podstawie
    przepisów o działalności gospodarczej".
    Ale to wcale nie znaczy, że dla INNYCH przepisów obowiązuje TO SAMO
    pojęcie. Przeglądając przepisy od czasu do czasu potykam się o jakieś
    regulacje dotyczące takich "innych świadczeń", to piszę, ale uprzedzam
    że sam prowadzę DG więc na "artystach" się nie znam.
    Skoro wspominasz o ZUS, to Ci zapodam:
    http://www.podatki.pl/akty/zus/ra131098.htm?file=zus
    /ra131098.htm&strona=1
    (darmowa rejestracja)
    +++
    6. Za osobę prowadzšcš pozarolniczš działalnoœć uważa się:

    1) osobę prowadzšcš pozarolniczš działalnoœć gospodarczš na podstawie
    przepisów o działalnoœci gospodarczej lub innych przepisów szczególnych;
    2) twórcę i artystę;
    3) osobę prowadzšcš działalnoœć w zakresie wolnego zawodu:

    a) w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od
    niektórych przychodów osišganych przez osoby fizyczne,
    b) z której przychody sš przychodami z działalnoœci gospodarczej w
    rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych;

    4) Wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczonš odpowiedzialnoœciš
    oraz wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej.

    7. Za twórcę, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, uważa się osobę, która tworzy
    dzieła w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury
    krajobrazu, urbanistyki, literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki,
    fotografiki, twórczoœci audiowizualnej, choreografii i lutnictwa
    artystycznego oraz sztuki ludowej, będšce przedmiotem prawa autorskiego.
    8. Za artystę, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, uważa się osobę wykonujšcš
    zarobkowo działalnoœć artystycznš w dziedzinie sztuki aktorskiej i
    estradowej, reżyserii teatralnej i estradowej, sztuki tanecznej i cyrkowej
    oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki, instrumentalistki,
    kostiumografii, scenografii, a także w dziedzinie produkcji audiowizualnej
    reżyserów, scenarzystów, operatorów obrazu i dŸwięku, montażystów i
    kaskaderów.
    9. Uznanie działalnoœci za twórczš lub artystycznš i ustalenie daty jej
    rozpoczęcia następuje w formie decyzji Komisji do Spraw Zaopatrzenia
    Emerytalnego Twórców, działajšcej przy ministrze właœciwym do spraw
    kultury.
    ---

    Nie wiem jak to rozumieć w szczegółach, znaczy czy tylko "zarejestrowani"
    u ministra płacą składki, czy raczej wszyscy powinni być "zarejestrowani"!

    > zdrowotnego no i z księgowością. Dowiedziałem się, że mogę "legalnie"
    > świadczyć tego typu usługi w ramach wolnego zawodu na podstawie zawartej
    > umowy o dzieło z inną osobą fizyczną nie prowadzącą działalności

    Znaczy *dla podatku dochodowego* jest taka regulacja - jasno i prosto
    wyłożono, że zalicza się takie "cóś" do przychodu z umów osobistych.
    Ale to nie znaczy, że można *w ogóle* odłożyć ad acta papierkologię, IMO!
    Ustawa o podatku dochodowym jest tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

> [...]
    > rachunek? Jeśli konieczny będzie rachunek do umowy o dzieło, to co muszę w

    O rachunku jest w Ordynacji (poszukaj działu "rachunki"):
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html

> [...]
    > Z jaką datą więc mam zawrzeć umowę o dzieło? I kiedy mam zapłacić podatek? -
    > mam traktować zarobek jako czerwcowy czy lipcowy?

    Z zasady przychód jest "kasowy" - tylko przy prowadzeniu DG (i w
    podobnych jasno opisanych przypadkach) jest inaczej i przychód
    do podatku zalicza się "od należności" albo "od kwitka".

    pzdr, Gotfryd