  • 1. Data: 2004-07-22 15:02:45
    Temat: Uzyczenie mieszkania dla czlonka rodziny
    Od: "J." <j...@W...gazeta.pl>

    Witam,

    pragne uzyczyc swoje mieszkanie - bratu zony.

    czy brat zony jest czlonkiem rodziny w mysl art. 16 ust. 2 pkt ustawy o
    podatku dochodowym od osób fizycznych?

    spotkalem sie z dwoma intepretacjami:

    1. Za członków rodziny podatnika zgodnie z przepisem art. 111 par. 3
    ordynacji podatkowej uważa się zstępnych, wstępnych, rodzeństwo, małżonków
    zstępnych, osobę pozostającą w stosunku przysposobienia oraz pozostającą z
    podatnikiem w faktycznym pożyciu.

    2. za członków rodziny uznaje się osoby należące do I i II grupy w mysl
    ustawy o darowiznach i spadkach.

    w dwoch roznych US - panie przez telefon - udzielili mi zarowno jednej jak i
    drugiej odpowiedzi.

    czy wiecie jak jest naprawde?

    Pozdrowienia,

    Janek

  • 2. Data: 2004-07-22 15:24:52
    Temat: Re: Uzyczenie mieszkania dla czlonka rodziny
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik J. napisał:
> [...]
    > zstępnych, osobę pozostającą w stosunku przysposobienia oraz pozostającą z

    Ustawa o PDOF mówi że nie ustala sie przychodu z nieodpłatnego
    korzystania z nieruchomości:
    art.16
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny[..]

    Nie ma dokladniejszej definicji rodziny dla tego przepisu więc
    należaloby sie odwołać do definicji w ordynacji podatkowej.

    > 2. za członków rodziny uznaje się osoby należące do I i II grupy w mysl
    > ustawy o darowiznach i spadkach.

    Ta definicja dotyczy tylko ustawy o spadkach i darowiznach, ordynacja ma
    wyższy priorytet jeżeli inna ustawa nie odwołuje się konkretnie do
    ustawy o spadkach.
    Zresztą ustawa o PDOF odwołuje sie do tej definicji w innym miejscu -
    przy wyłaczeniu z przychodow z działalności gospodarczej świadczeń od
    czlonków rodziny mieszczących sie w I lub II grupie okreslonej w ustawie
    o podatku od spadków i darowizn.
    Z tego wynika wiosek że gdybny stawodawcy chodził o tą szczególną
    klasyfikacje to by sie do niej odwołał także we wspomnianym at. 16. A że
    się nie dowolał to znaczy że obowiązuje definicja z ustawy najwyższej
    priorytetowo dla regulacji podatkowych - czyli z ordynacji podatkowej.

    > w dwoch roznych US - panie przez telefon - udzielili mi zarowno jednej jak i
    > drugiej odpowiedzi.

    Może zastanówmy się czy mieszkanie jest tylko Twoje (majątek odrębny -
    np. nabyles je przed slubem lub macie rozdzielnośc majątkową) czy może
    rowniez Twojej żony (nabyte po ślubie, macie małżeńską wspólność
    majątkową). Bo jeżeli jest tez Twojej żony to smiało możemy przyjąć że
    to żona, za Twoją zgoda, uzycza to mieszkanie. A wtedy mamy o czynienia
    z powiązaniami siostra-brat i tu nie ma żadnych wątpliwości - mieści sie
    to w najwężej pojętej rodzinie.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2004-07-22 16:40:22
    Od: "J." <j...@N...gazeta.pl>

    Wielkie dzieki Maddy za rzeczowa odpowiedz :)!

> [...]
    > to żona, za Twoją zgoda, uzycza to mieszkanie. A wtedy mamy o czynienia
    > z powiązaniami siostra-brat i tu nie ma żadnych wątpliwości - mieści sie

    mieszkanie jest nabyte przeze mnie przed slubem. czy zatem moge zawrzec z
    moja zona umowe uzyczenia, a nastepnie ona podpisze takowa ze swoim bratem i
    w ten sposob wszystko zgodnie z ustawa "zostanie w rodzinie"?

    pozdrowienia,

    janek

  • 4. Data: 2004-07-22 18:26:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Jul 2004, J. wrote:

> [...]
    >+ czy brat zony jest czlonkiem rodziny w mysl art. 16 ust. 2 pkt ustawy o
    >+ podatku dochodowym od osób fizycznych?

    Zeznaję że nie wiem (z uwagą na końcu do tekstu ustawy "darowiznowej").

    Ale kombinuję tak: w ustawie występują po kilka razy dwa pojęcia:
    "rodzina" oraz "najbliższa rodzina". Jednocześnie w prawie istnieje
    zasada, że jeśli ustawodawca nazwał coś inaczej to należy przyjąć
    że miał co innego na myśli...
    Znaczy "rodzina" w rozumieniu art. 16.2 musi być szerszym pojęciem
    niż zwolniona z podatku od sprzedaży jagód (art. 21.72) "najbliższa
    rodzina").
    Nie bić, to jest grupe dyskusyjna - to i dyskutuję ! :)

    A z kolei (pamiętając iż bezwględne stosowanie zapisu o "obejściu
    przepisów" z Ordynacji zostało podważone przez TK) należy rozważyć
    czy byłoby niedopuszczalne użyczenie żonie...

    Natomiast uczciwie trzeba przyznać że ustawa o podatku od spadków
    i darowizn NIE definiuje pojęcia "rodziny"... :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-07-22 18:34:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Jul 2004, Maddy wrote:
    [...]
    > + Nie ma dokladniejszej definicji rodziny dla tego przepisu więc należaloby sie
    > + odwołać do definicji w ordynacji podatkowej.

    Trudno się sprzeciwiać.
    Jak się zapatrujesz na "najbliższą rodzinę" ? :)

    > + > 2. za członków rodziny uznaje się osoby należące do I i II grupy w mysl
    > + > ustawy o darowiznach i spadkach.
    > +
    > + Ta definicja dotyczy tylko ustawy o spadkach i darowiznach,

    Zgoda. I to kładzie na łopatki resztę dyskusji - ale jest dylemat
    co z "najbliższą rodziną"... :]

    > + ordynacja ma wyższy priorytet

    Hm.. art.2 Ordynacji ("stosuje się do podatków") ?

    Bo osobiście uważam że Konstytucja POWINNA zawierać podział na "akty
    definiujące" (Kodeksy, Ordynacje i inne takie wynalazki) oraz "ustawy
    zwykłe". Ale... jest tak ? ;)
    To chyba nie "priorytet" a fakt że Ordynacja odwołuje się (jako
    "zwykła" ustawa) do "obowiązywania w zakresie podatków"... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)