  • 1. Data: 2007-09-26 14:37:58
    Temat: VAT - DG + dzialalnosc osobista
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    witam, mam niemały "orzech do zgryzienia"

    os. fiz. prowadzi DG, jest czynnym VATmanem, obrót przekracza 10.000
    Euro rocznie. Jednocześnie wykonuje osobiście usługi, związanie z
    przeniesieniem praw autorskich/majątkowych (pisze książki).

    Jeżeli dobrze zrozumiałem, przy tych usługach jest zobowiązana do
    prowadzenia ewidencji VAT przychodów z działalności wykonywanej
    osobiście, wystawienia "osobistej" faktury VAT, wpisywania w deklaracji
    VATowskiej zarówno przychodów z DG jak i z "osobistej", zapłaty VATu
    (odpowiednio do deklaracji).

    To oczywiście przy założeniu, że kwota graniczna 10.000Euro odnosi się
    do *sumy* przychodów: i tych z DG i tych "osobistych". Czy to założenie
    jest słuszne?

    A jeżeli by tak było, to:

    Co z podatkiem dochodowym z wykonywania tych usług a konkretnie z wpłatą
    zaliczek na poczet dochodów? W warunkach "normalnych", gdy usługi te nie
    podlegały pod VAT (prawo jeszcze sprzed 3, 4 lat?) "usługobiorca"
    podpisywał umowę o dzieło z przeniesieniem praw autorskich i wystawiał
    rachunek, na którym wypisywał stosowne informacje dla "usługodawcy",
    który rozliczał podatek dochodowy i wpłacał na konto urzędu stosowne
    zaliczki. A co dzieje się przy fakturze VAT, którą, w świetle obecnych
    przepisów, jest zobowiązany wystawić "usługobiorca", kto płaci zaliczkę
    na podatek dochodowy?

    andy_nek

  • 2. Data: 2007-09-26 15:07:38
    Temat: Re: VAT - DG + dzialalnosc osobista
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 26-09-2007 o 16:37:58 Andrzej Kłos <a...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > zaliczki. A co dzieje się przy fakturze VAT, którą, w świetle obecnych
    > przepisów, jest zobowiązany wystawić "usługobiorca", kto płaci zaliczkę

    Tak samo, faktura VAT to dalej rachunek

  • 3. Data: 2007-09-26 23:17:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Sep 2007, Andrzej Kłos wrote:

> [...]
    > "osobistej" faktury VAT, wpisywania w deklaracji VATowskiej zarówno
    > przychodów z DG jak i z "osobistej", zapłaty VATu (odpowiednio do

    Nie podejmuję się zabierania głosu w sprawie czy *TAKI* przychód podlega
    pod VAT. Idzie o to, że w ustawie o VAT są *wyłączenia*, i niektóre
    rodzaje przychodów pod VAT nie podlegają.
    Przyjmijmy, że prawidłowo oceniasz iż przychód z PA podlega pod VAT.
    Przyznam że ja mam poważną wątpliwość:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    3. Za wykonywanš samodzielnie działalnoœć gospodarczš, o której mowa
    w ust. 1,
    nie uznaje się czynnoœci:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    1) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy
    z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
    ---
    ...i dalej:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...przeczytaj.

    > To oczywiście przy założeniu, że kwota graniczna 10.000Euro odnosi się do
    > *sumy* przychodów: i tych z DG i tych "osobistych". Czy to założenie jest
    > słuszne?

    Tak jest. Podmiot (podatnik) jest jeden - człowiek :)
    Tak dla porządku: można ten problem obejść i "rozdzielić" dla VAT
    przychody osobiste i DG poprzez spółkę cywilną dla DG. Oczywiście
    razem z jej wadami (solidarna odpowiedzialność itp).

> [...]
    > się przy fakturze VAT, którą, w świetle obecnych przepisów, jest zobowiązany

    Zmień światło ;) (patrz niżej)

    > kto płaci zaliczkę na podatek dochodowy?

    Tommy Ci objaśnił.

    A ja ze swojej strony dodam, ze nic nie stoi na przeszkodzie aby
    *również VAT* rozliczał *nabywca*!

    Wygląda to tak, że zawiera się (pisemną!) umowę na wystawianie faktur,
    w której sprzedawca usługi *uprawnia kupującego do wystawiania f-r
    i zobowiązuje się do ich akceptowania*.
    W tym przypadku:
    - po zatwierdzeniu usługi jej *nabywca* wystawia f-rę i rozlicza VAT
    - skoro to umowa osobista, to on *również* rozlicza zaliczkę na dochodowy

    ...i tyle!
    Nie przeszkadza to, aby innym podmiotom wystawiać f-ry (z DG :))
    samemu.

    Przepis (rejestracja darmowa, ale możesz szukać gdzie indziej
    jak wolisz rozporządzenia MF o fakturach):
    http://podatki.pl/akty/250505a.htm?strona=1#spis4
    ...w paragrafie 10

    Nie wklejam bo długi, ale poczytać polecam.
    Pozwolenie na ten numer minister dostał z art.106.8.3 ustawy o VAT :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-09-28 10:26:42
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
> [...]
    > ...i dalej:
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-d
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    czytam, czytam i nic nie rozumiem, .... a... już rozumiem..., nie,
    jednak nie rozumiem: co to są za więzy:

    "jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze
    zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek
    prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane
    czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i
    odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich,"

    > Tommy Ci objaśnił.

    no właśnie, takie odpowiedzi najbardziej lubię :) jedna linijka tekstu
    (w odpowiedzi Tommy'ego i... wszystko jasne)

    > A ja ze swojej strony dodam, ze nic nie stoi na przeszkodzie aby
    > *również VAT* rozliczał *nabywca*!

    a to jest dobre. Czy są gdzieś miejsca na ziemi, gdzie "przedsiębiorcy"
    mają bardziej pod górkę? A ONI chcą stworzyć jedno okienko, w którym
    załatwię wszystko, co jest potrzebne do rejestracji DG (i US, i UG, i
    REGON i ZUS). I nie zajmie mi to 2 dni, tylko jedną godzinę. Raz, przy
    rejestracji firmy. A za to później wpadam w jedno wielkie szambo
    przepisów i czasu na poznanie, interpretację, kwerendy, odkręcanie to
    już nikt nie zliczy. A nawet tego okienka i tak nie ma.

    dzięki za wędkę

    andy_nek

  • 5. Data: 2007-09-28 10:47:50
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 28-09-2007 o 12:26:42 Andrzej Kłos <a...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i
    > odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób

    - stosunek (prawny) - to chyba zawsze jest przy umowie
    - warunki wykonywania czynności i wynagrodzenie - musi być w umowie
    - zapis że odpowiedzialność wobec osób trzecich ponosi zamawiający - czyli
    bierze na klatę
    ew. pozwy, traktując jako swoje to co wypuszcza na rynek z Twojego zagonu.

> [...]
    > przepisów i czasu na poznanie, interpretację, kwerendy, odkręcanie to
    > już nikt nie zliczy. A nawet tego okienka i tak nie ma.

    Eee nie przesadzaj. Wystarczy od co drugie transakcji odkładać 40%
    przychodu
    i jesteś nie do ruszenia :)

  • 6. Data: 2007-09-28 11:03:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Sep 2007, Andrzej Kłos wrote:

    > czytam, czytam i nic nie rozumiem, .... a... już rozumiem..., nie, jednak nie
    > rozumiem: co to są za więzy:

    Tego to istotna większość Polaków nie rozumie, z prawnikami na czele.
    Ściślej: ci co powiadają że rozumieją prezentują różne zdania ;>
    Dlatego od sprawy podlegania pod VAT się uchyliłem :)

    > no właśnie, takie odpowiedzi najbardziej lubię :) jedna linijka tekstu (w
    > odpowiedzi Tommy'ego i... wszystko jasne)

    No ale w ten sposób pozostały smętne resztki tego, co już prosto
    wyjaśnić się nie da ;)
    Swoją drogę, bywa że komplikuję zapis, wiem. Czasem bez uzasadnienia,
    czasem aby ktoś się nie przyczepił :) (bo np. uproszczona treść nie
    dotyczyłaby niektórych przypadków, mimo że nie objętych dyskusją).

    > a to jest dobre. Czy są gdzieś miejsca na ziemi, gdzie "przedsiębiorcy" mają
    > bardziej pod górkę?

    To nie tak.
    To jest *udogodnienie* dla wykonawców umów osobistych, którzy podlegają
    pod VAT a nie prowadzą DG.
    Zauważ że paranoiczny jest układ, w ktorej wystawia się taką f-rę,
    że VAT rozlicza sprzedawca a zaliczkę na dochodowy - nabywca.
    Po zawarciu umowy *oba* podatki z tego kwitka rozliczy nabywca i już.

    > A ONI chcą stworzyć jedno okienko, w którym załatwię
    > wszystko, co jest potrzebne do rejestracji DG (i US, i UG, i REGON i ZUS).

    ...a zapomnieli powiedzieć, że w razie jakiejkolwiek zmiany to okienko
    już "nie działa" i trzeba osobiści i US, i UG, i GUS,... :>

    > za to później wpadam w jedno wielkie szambo przepisów i czasu na poznanie,
    > interpretację, kwerendy, odkręcanie to już nikt nie zliczy.

    O to to :]

    > dzięki za wędkę

    Udanego połowu :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-09-28 11:06:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Sep 2007, t...@o...pl wrote:

> [...]
    > bierze na klatę
    > ew. pozwy, traktując jako swoje to co wypuszcza na rynek z Twojego zagonu.

    Jakby z przepisów KC nie wynikało, że tak dzieje się z mocy prawa,
    to ów zapis nie byłby aż tak ciekawy jak jest ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-09-28 11:11:22
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 28-09-2007 o 13:03:29 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Zauważ że paranoiczny jest układ, w ktorej wystawia się taką f-rę,
    > że VAT rozlicza sprzedawca a zaliczkę na dochodowy - nabywca.
    > Po zawarciu umowy *oba* podatki z tego kwitka rozliczy nabywca i już.

    Paranoiczny to jest układ, że ja mam się pod odpowiedzialnością całym
    majątkiem
    + 2 lata paki pobierać za kogoś czyjeś podatki. :)

  • 9. Data: 2007-09-28 21:38:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Sep 2007, t...@o...pl wrote:

    > Paranoiczny to jest układ, że ja mam się pod odpowiedzialnością całym
    > majątkiem
    > + 2 lata paki pobierać za kogoś czyjeś podatki. :)

    W zamian pobierasz z jego pieniędzy które są w Twojej kieszeni ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-09-29 07:07:34

    Dnia 28-09-2007 o 23:38:46 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > W zamian pobierasz z jego pieniędzy które są w Twojej kieszeni ;)

    Co wzbogaciło mnie o całą dyszkę(a przynajmniej powinno bo nie pobierałem),
    a odpowiedzialność jakieś 3 czy 4 rzędy wielkości większa + 2 lata paki.