    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT - DG + dzialalnosc osobista
    Date: Thu, 27 Sep 2007 01:17:06 +0200

    On Wed, 26 Sep 2007, Andrzej Kłos wrote:

    > witam, mam niemały "orzech do zgryzienia"
    >
    > os. fiz. prowadzi DG, jest czynnym VATmanem, obrót przekracza 10.000 Euro
    > rocznie. Jednocześnie wykonuje osobiście usługi, związanie z przeniesieniem
    > praw autorskich/majątkowych (pisze książki).
    >
    > Jeżeli dobrze zrozumiałem, przy tych usługach jest zobowiązana do prowadzenia
    > ewidencji VAT przychodów z działalności wykonywanej osobiście, wystawienia
    > "osobistej" faktury VAT, wpisywania w deklaracji VATowskiej zarówno
    > przychodów z DG jak i z "osobistej", zapłaty VATu (odpowiednio do
    > deklaracji).

    Nie podejmuję się zabierania głosu w sprawie czy *TAKI* przychód podlega
    pod VAT. Idzie o to, że w ustawie o VAT są *wyłączenia*, i niektóre
    rodzaje przychodów pod VAT nie podlegają.
    Przyjmijmy, że prawidłowo oceniasz iż przychód z PA podlega pod VAT.
    Przyznam że ja mam poważną wątpliwość:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    3. Za wykonywanš samodzielnie działalnoœć gospodarczš, o której mowa
    w ust. 1,
    nie uznaje się czynnoœci:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    1) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy
    z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
    ---
    ...i dalej:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...przeczytaj.

    > To oczywiście przy założeniu, że kwota graniczna 10.000Euro odnosi się do
    > *sumy* przychodów: i tych z DG i tych "osobistych". Czy to założenie jest
    > słuszne?

    Tak jest. Podmiot (podatnik) jest jeden - człowiek :)
    Tak dla porządku: można ten problem obejść i "rozdzielić" dla VAT
    przychody osobiste i DG poprzez spółkę cywilną dla DG. Oczywiście
    razem z jej wadami (solidarna odpowiedzialność itp).

    > A jeżeli by tak było, to:
    >
    > Co z podatkiem dochodowym z wykonywania tych usług a konkretnie z wpłatą
    > zaliczek na poczet dochodów? W warunkach "normalnych", gdy usługi te nie
    > podlegały pod VAT (prawo jeszcze sprzed 3, 4 lat?) "usługobiorca" podpisywał
    > umowę o dzieło z przeniesieniem praw autorskich i wystawiał rachunek, na
    > którym wypisywał stosowne informacje dla "usługodawcy", który rozliczał
    > podatek dochodowy i wpłacał na konto urzędu stosowne zaliczki. A co dzieje
    > się przy fakturze VAT, którą, w świetle obecnych przepisów, jest zobowiązany
> [...]

    Zmień światło ;) (patrz niżej)

    > kto płaci zaliczkę na podatek dochodowy?

    Tommy Ci objaśnił.

    A ja ze swojej strony dodam, ze nic nie stoi na przeszkodzie aby
    *również VAT* rozliczał *nabywca*!

    Wygląda to tak, że zawiera się (pisemną!) umowę na wystawianie faktur,
    w której sprzedawca usługi *uprawnia kupującego do wystawiania f-r
    i zobowiązuje się do ich akceptowania*.
    W tym przypadku:
    - po zatwierdzeniu usługi jej *nabywca* wystawia f-rę i rozlicza VAT
    - skoro to umowa osobista, to on *również* rozlicza zaliczkę na dochodowy

    ...i tyle!
    Nie przeszkadza to, aby innym podmiotom wystawiać f-ry (z DG :))
    samemu.

    Przepis (rejestracja darmowa, ale możesz szukać gdzie indziej
    jak wolisz rozporządzenia MF o fakturach):
    http://podatki.pl/akty/250505a.htm?strona=1#spis4
    ...w paragrafie 10

    Nie wklejam bo długi, ale poczytać polecam.
    Pozwolenie na ten numer minister dostał z art.106.8.3 ustawy o VAT :)

    pzdr, Gotfryd