  • 1. Data: 2004-09-07 09:37:16
    Temat: VAT - moment powstania obowiązku podatkowego przy imporcie usług
    Od: " artur" <a...@N...gazeta.pl>

    W którym wg Was momencie powstanie obowiązek podatkowy w VAT w przypadku
    importu usług (np. elektronicznych).

    Zgodnie z regułami miejsca świadczenia, uznaje sie, iz usługi elektroniczne
    świadczone sa w miejscu gdzie siedzibę posiada odbiorca uslugi (jesli ja
    zakupuję te usługi z zagranicy, to obowiązek powstaje w Polsce).

    Zgodnie z art. 19 ust. 19 ustawy o VAT przepisy ust. 1, 4 [...] stosuje sie
    odpowiednio do importu usług. Zaden punkt art. 19 nie precyzuje momentu
    powstania obowiazku podatkowego przy uslugach elekttronicznych, a zatem
    należy zastosować reguły ogólne (a więc IMO ust. 1 i 4).

    Zgodnie z ust. 1 obowiązek podatkowy powstaje w momencie wykonania usługi.
    Zgodnie natomiast z ust. 4 w przypadku gdy istnieje obowiązek wystawienia
    faktury obowiązek podatkowy powstaje w momenice wystawienia faktury, nie
    później niz 7 dnia od wykonania uslugi.

    Powstaje więc pytanie, czy powinniśmy wziąć pod uwagę moment wystawienia
    faktury przez zagranicznego kontrahenta czy też moment wystawienia przeze
    mnie faktury wewnętrznej (ad art. 106 ust. 7 ustawy o VAT)?

    Najrozsądniejsze wydaje sie przyjęcie, iz ważny jest moment wystawienia
    faktury przez zagranicznego kontrahenta. Mankament tego rozwiązania jest
    taki, że faktury otrzymuję ze sporym opóźnieniem i często muszę korygować
    rozliczenie. Czy są wg Was argumemnty za przyjęciem, iz to wystawienie
    faktury wewnetrznej powinno determinować powstanie obowiazku podatkowego?

    Pozdrawiam,
    artur

  • 2. Data: 2004-09-07 10:37:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Sep 2004, artur wrote:

    >+ W którym wg Was momencie powstanie obowiązek podatkowy w VAT w przypadku
    >+ importu usług (np. elektronicznych).
    [...]
> [...]
    >+ faktury obowiązek podatkowy powstaje w momenice wystawienia faktury, nie
    >+ później niz 7 dnia od wykonania uslugi.

    OK.

    >+ Powstaje więc pytanie, czy powinniśmy wziąć pod uwagę moment wystawienia
    >+ faktury przez zagranicznego kontrahenta

    Hm... a skąd by miała wynikać taka zależność ?
    Pamiętając że mowa o *imporcie*, kiedy to VAT nie podlega pod
    międzynarodową regulację mi się nasuwa paczka pytań:
    - czy "zagraniczna importowa" (a więc NIE UE) f-ra podlega pod regulacje
    polskiego VAT ? Jeśli tak - to na jakiej zasadzie ? Jeśli nie - to
    jaka jest podstawa prawna do uważania że to jest "f-ra VAT w rozumieniu
    ustawy z dnia...." ? :)
    - co ma zrobić odbiorca, jeśli przepisy dostawcy np. przewidywałyby
    wystawienie (*wystawienie* !) faktury w ciągu 30 dni od zakończenia
    umowy, a więc w myśl polskich przepisów byłaby to nieprawidłowa
    faktura ?
    - co ma zrobić gość który NIE MA faktury "w rozumieniu ustawy", bo kraj
    dostawcy nie stosuje VAT (USA na przykład) ? I po czym poznać że
    to nie jest "nieprawidłowa niefaktura" ? :)

    >+ czy też moment wystawienia przeze
    >+ mnie faktury wewnętrznej (ad art. 106 ust. 7 ustawy o VAT)?

    Jak dla mnie: "oczywiście" :)
    Ale z chęcią posłucham krytyki :)
    Acha: sam nie mam do czynienia ze wspomnianym problemem to mi
    łatwo dywagować ;)

    >+ Najrozsądniejsze wydaje sie przyjęcie, iz ważny jest moment wystawienia
    >+ faktury przez zagranicznego kontrahenta.

    Ciężko mi znaleźć z czego ów "rozsądek" wywiodłeś: nie wiem czy to
    dobrze czy źle, ale musimy się liczyć z faktem że w skali świata
    prawo jest jakby to powiedzieć... niespójne :]
    No i rozsądek :) nakazywałby unikać uzależniania prawa krajowego
    (np. prawa do odliczenia VAT :)) od prawa zagranicznego - za wyjątkiem
    tych miejsc gdzie obowiązują ratyfikowane umowy m-narodowe !
    :)

    >+ rozliczenie. Czy są wg Was argumemnty za przyjęciem, iz to wystawienie
    >+ faktury wewnetrznej powinno determinować powstanie obowiazku podatkowego?

    Jak widać !
    Natomiast "f-ra od kontrahenta" może stanowić bardzo dobrą "podstawę"
    do wystawienia FW... (w celu np. "ustalenia podstawy opodatkowania" !)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-09-07 12:13:33
    Od: " artur" <a...@g...pl>

    [...]

> [...]
    > polskiego VAT ? Jeśli tak - to na jakiej zasadzie ? Jeśli nie - to
    > jaka jest podstawa prawna do uważania że to jest "f-ra VAT w rozumieniu

    Hmm... podoba mi się ten argument! Ale przeciw niem świadczy to, że ust. 19
    art. 19 mówi o "odpowiednim stosowaniu" ust. 1, 4 i kolejnych, a to IMO nie
    oznacza wcale, iz faktura o której mowa w ust. 4 art. 19 musi być fakturą VAT
    w rozumieniu naszych przepisów.

    Poza tym, czy istnieje zasadnicza różnica czy świadczeniodawca usługi będzie
    przedsiębiorca z kraju z UE czy też z poza? Przez import usług w rozumieniu
    art. 2 ust. 17 w powiązaniu z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie rozumie
    sie przecież tylko i wyłącznie sytuacji, gdy świadczeniodawcą jest podmiot
    nie-UE. IMO jeśli zakupuję usługę od podmiotu z USA albo Ukrainy to jest to
    taki sam "import usług" w rozumieniu naszej ustawy jak w sytuacji gdy
    zakupuję identyczną usługę od podmiotu z UE (pod warunkiem rzecz jasna, że
    zgodnie z regułami miejsca świadczenia opodatkowana jest w Polsce).

> [...]
    > wystawienie (*wystawienie* !) faktury w ciągu 30 dni od zakończenia
    > umowy, a więc w myśl polskich przepisów byłaby to nieprawidłowa

    I tak właśnie jest często w praktyce... niestety.

    [...]

> [...]
    > (np. prawa do odliczenia VAT :)) od prawa zagranicznego - za wyjątkiem
    > tych miejsc gdzie obowiązują ratyfikowane umowy m-narodowe !

    Ten argument tez mi się podoba. W sumie żaden - chyba - przepis umowy
    międzynarodowy nie zobowiązuje mnie do niestosowania naszych przepisów o
    wystawianiu faktur a stosowaniu jakichś inszych (abstrahuję od dyrektywy UE
    mówiącej o wystawianiu faktur, ale dyrektyw przecież nie stosujemy wprost.).

    "Najrozsądniejsze" to może rzeczywiśnie nie najlepsze słowo. Mysłałem raczej
    o najkorzystniejszym (czyli dla mnie najbezpieczeniejszym) rozwiązniu dla US.
    Aczkolwiek to też jest ciężkie do określenia, bowiem z uwagi na różnice
    kursowe może być tak, że to moment wystawienia faktury wewnętrzej
    będzie "korzystniejszy" dla budżetu, a w innym miesiącu może być odwrotnie.

    > Jak widać !
    > Natomiast "f-ra od kontrahenta" może stanowić bardzo dobrą "podstawę"
    > do wystawienia FW... (w celu np. "ustalenia podstawy opodatkowania" !)

    Tu się pojawia jeszcze inny problem. W zasadzie, dopóki nie otrzymam faktury
    od kontrahenta, nie wiem ile wynosi podstawa opodatkowania, a więc... brak
    podstawy do wystawienia FW. A jeśli ją wystawię "w ciemno" to z kolei może
    pojawić się konieczność skorygowania...

    Przyjęcie, iż to moment wystawienia przeze mnie faktury wewnętrznej jest
    dniem, w ktorym powstał obowiązek podatkowy byłoby najkorzystniejsze z mego
    punktu widzenia. Ale fakt, że ustawodawca posłużył sie niefortunnym zapisem
    nie oznacza wcale, iz moge go sobie interpretować tak jak mi wygodniej... Tak
    myślę.

    artur

  • 4. Data: 2004-09-08 11:00:02
    Od: " artur" <a...@g...pl>

    [...]

    Mam złą wiadomość dla wszystkich zainteresowanych omawianym w niniejszym
    poście tematem. Właśnie się dowiedziałem, iz mój US traktuje przedmiotowy
    problemy w ten sposób, że liczy się data wystawienia faktury przez
    zagranicznego kontrahenta a nie faktura wewnętrzna :(

    Pozdrawiam,
    artur

  • 5. Data: 2004-09-08 17:26:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Sep 2004, artur wrote:
    [...]
    >+ Właśnie się dowiedziałem, iz mój US traktuje przedmiotowy
    >+ problemy w ten sposób, że liczy się data wystawienia faktury przez
    >+ zagranicznego kontrahenta a nie faktura wewnętrzna :(

    To tak "na gębę" czy dali komuś odpowiedź pisemną "w rozumieniu
    Ordynacji" ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)