  • 1. Data: 2002-03-08 08:50:14
    Temat: VAT-transport 0%
    Od: "Robert" <r...@g...com.pl>

    Czy ktoś z szanownych grupowiczów potrafi podać informację nt. zastosowanej
    stawki VAT:

    Sprzedaję nawozy opodatkowane stawką 0%, jednak często odbiorcy chcą kupić
    towar z usługą transportową. W związku z tym, że nie posiadam własnego
    taboru, zatrudniam prywatnych przewoźników. Cena nawozu dla odbiorcy jest
    powiększona o koszt transportu. Jako że jest to jedna pozycja stosuję
    stawkę 0%. Czy poprawnie?
    Nadmieniam, że na łamach Gazety Prawnej opublikowano wyrok Sądu w Opolu, że
    nie można stosować stawki 0%, jeżeli nie posiada się własnego transportu.
    Z góry dziękuję za radę
    Robert

  • 2. Data: 2002-03-08 15:02:01
    Temat: Re: VAT-transport 0%
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Mar 2002, Robert wrote:
    [...]
> [...]
    >+ nie można stosować stawki 0%, jeżeli nie posiada się własnego transportu.

    ...czy ty aby sobie sam nie odpowiedziałeś ?? -;)

    Układ jest taki: jeśli prawo czarno na białym nie opisuje danej
    sytuacji to wykładni dokonuje sąd. I "większą rację" od sądu
    może mieć tylko:
    - sąd wyższej instancji (dlatego wyroki NSA i SN stanowią *pewną*
    wskazówkę)
    - inny sąd, bo u nas nie ma precedensu - w podobnej sprawie
    inny sąd może wydać inne orzeczenie, choć *znaczna* różnica
    jest mało prawdopodobna (ale się zdarza - np. "linia
    orzecznictwa" NSA w zakresie ŚT po zamknięciu DG).

    >+ Z góry dziękuję za radę

    Rady ci nie udzielę, bom nieuprawniony ;>
    Ale IMHO usługa obca to usługa obca - i powinna być
    refakturowana z VATem przysługującym danej usłudze.
    (z obserwacji :)!) Ja bym dawał 2 pozycje na fakturze
    (0% VAT i 22% VAT).

    >+ Robert

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-03-08 15:38:30
    Od: "Pikorska Wiola" <p...@n...polexpo.com.pl>

    napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...
> [...]
    > refakturowana z VATem przysługującym danej usłudze.
    > (z obserwacji :)!) Ja bym dawał 2 pozycje na fakturze

    Zgadzam się z Gotfrydem w/g mnie też faktura z dwoma pozycjami stawka 0 i 22
    Jolka

  • 4. Data: 2002-03-08 17:41:10
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    A co myslicie o takie sytuacji: firma sprzedaje jakies tam płyty (meblowe
    czy podobne, a może STG, ale nie CD:-))) ze stawką 7% oraz usługę cięcia
    płyt ze stawka 22%. Tną je sami.
    Czy aby nie powinni po prostu sprzedawac płyt pociętych po prostu troche
    drożej niż niepocięte, ale ze stawką 7%. Tak mi wychodzi na zdrowy rozum.
    Płyta ma stawkę 7% bez względu na to, czy jest pocięta czy nie.
    Dla idywidualnych odbiorców to spora różnica.

    Pamiętam jak majster, który wykańczał mi mieszkanie, wystawił mi fakturę na
    "wykończenie lokalu mieszkalnego" - 7% i osobno fakturę na materiał - część
    na 7% część na 22%, tak jak je kupował.
    Przeciez to absurd, on mi nie sprzedawał żadnych materiałów, tylko robotę
    budowlaną. Nie mowiąc o tym, że nie miała we wpisie handlu materiałami
    budowlanymi.
    A jakby tak np. budując komuś lokal użytkowy sprzedawać "wybudowanie
    lokalu" na 22% i do tego materiały budowlane na 7%. To jest interes, nie?
    :-)
    Na szczęście majster dał sie "nawrócić". Ale długo to trwało bo "znajoma
    księgowa" tak mu poradziła i on przez 3 lata takie faktury wystawiał.

    A co wy myslicie o takich "podzielonych" fakturach?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl