  • 1. Data: 2004-11-14 21:22:58
    Temat: Vat i kwota 10000euro
    Od: IceManEk <icemanfg@spam_poczta.fm>

    Witam

    Mam wydaje mi sie ciekawy problem. Mam nadzieje ze pomozecie mi znalezc
    luke w moim rozumowaniu.
    Oto Sytuacja

    Wykonuje usluge na podstawie umowy o dzielo na rzecz osoby prawnej. Usluga
    ta nie podlega zwolnieniu z VAT (wg art 43 i 44ustawy o Vat). Rownoczesnie
    jednak wg art 15 par 3 pkt 3 nie jestem podatnikiem podatku VAT. tu rodzi
    sie pierwsze pytanie. Skoro nie jestem podatnikiem podatku VAT ale wykonuje
    usluge opodatkowana VATem to mam zaplacic podatek czy nie? Podatki placi
    podatnik prawda?A ja nim nie jestem
    Ale idzmy dalej
    Powiedzmy ze w calym roku lacznie z ta umowa o dzielo (ktora stanowi 90%
    mojego przychodu rocznego) przekroczylem kwote 10000euro (ze sprzedazy
    uslug opodatkowanych VATEm - no bo wykonuje na podstawie tej umowy usluge
    ovatowana (pomimo ze nie jestem podatnikiem:) Czy wiec musze zaplacic VAT?
    Na wielu stronach www wyczytalem ze w momencie przekroczenia tej kwoty
    automatycznie trzeba zaplacic VAT. Ale w ustawie o VAT nie ma takiego
    zapisu. Jest tylko art 113 ktory zwalnia podatnikow ktorzy nie przekroczyli
    10000euro z zaplaty VATu. Wnioskowac mozna ze ci ktorzy ta kwote
    przekroczyli musza VAT zaplacic. I moje drugie pytanie. Czy dobrze mysle
    jesli odnosze ten artykul TYLKO do podatnikow VAT? Tzn jezeli ustawa
    wyraznie wskazuje ze wykonujac okreslona czynnosc NIE jestem podatnikiem
    VAT to chyba nawet przekraczajac 10000euro nie musze VATu zaplacic bo
    przeciez ten artykul dotyczy tylko podatnikow "zwalnia sie PODATNIKOW
    ktorzy nie przekroczyli 10000euro...a wiec nie zwalnia sie PODATNIKOW
    ktorzy przekroczyli"
    Dobrze mysle czy nie?

    Bede wdzieczny za pomoc

    Ice

  • 2. Data: 2004-11-15 10:27:34
    Temat: Re: Vat i kwota 10000euro
    Od: "EMPI" <e...@p...onet.pl>

    hej !

    > Wykonuje usluge na podstawie umowy o dzielo na rzecz osoby prawnej.

    Na mój gust to skoro jest to umowa o dzieło osobista (a nie działalność
    gospodarcza)
    to żadne VATy nie maja tu zastosowania.

    Natomiast jeśli prowadzisz DG to nie możesz zawierać osobistych umów o
    dzieło ani zlecenie
    na czynności, które masz w zakresie działalności firmy.

    EMPI
    http://www.empimusic.z.pl

  • 3. Data: 2004-11-15 10:31:50
    Od: "EMPI" <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > I moje drugie pytanie. Czy dobrze mysle
    > jesli odnosze ten artykul TYLKO do podatnikow VAT?

    bez sensu - podatnicy VAT płacą VAT zawsze więc żadne zapisy
    o limitach nie są im potrzebne.

    > Tzn jezeli ustawa
    > wyraznie wskazuje ze wykonujac okreslona czynnosc NIE jestem podatnikiem
    > VAT to chyba nawet przekraczajac 10000euro nie musze VATu zaplacic

    To nie tak, jeśli nie jesteś podatnikiem VAT to po przekroczeniu
    przychodu 10000Euro automatycznie STAJESZ się podatnikiem VAT.
    Niestety .... i od tej pody od każdego przychodu płacisz VAT.

    EMPI
    http://www.empimusic.z.pl

  • 4. Data: 2004-11-15 11:42:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Nov 2004, EMPI wrote:

> [...]
    >+
    >+ bez sensu - podatnicy VAT płacą VAT zawsze więc żadne zapisy

    Z sensem !
    Podatnicy mogą być *zwolnieni*.
    Od zwolnienia nie przestaje się być podatnikiem VAT - jest się
    właśnie "podatnikiem zwolnionym"... art. 113 ustawy :)
    Jak się *nie jest* podatnikiem to się VAT nie płaci :]

> [...]
    >+ To nie tak, jeśli nie jesteś podatnikiem VAT to po przekroczeniu
    >+ przychodu 10000Euro automatycznie STAJESZ się podatnikiem VAT.

    Jakby nie był podatnikiem to by nie był ;)

    >+ Niestety .... i od tej pody od każdego przychodu płacisz VAT.

    ...nie, ktoś kto BYŁ podatnikiem VAT ale ZWOLNIONYM to traci
    ZWOLNIENIE a nie "staje się podatnikiem"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-11-15 19:39:45
    Od: "EMPI" <e...@p...onet.pl>

    Hej !

> [...]
    > Jak się *nie jest* podatnikiem to się VAT nie płaci :]
    > Jakby nie był podatnikiem to by nie był ;)

    Czyli uważasz, że :
    podatnik = zawsze "podatnik VAT" (tylko w szczególnych przypadkach
    *zwolniony*) ???

    hmm.... może to tylko kwestia definicji pojęć ..

    EMPI
    http://www.empimusic.z.pl

  • 6. Data: 2004-11-15 20:15:59
    Od: IceManEk <icemanfg@spam_poczta.fm>

    "EMPI" <e...@p...onet.pl> wrote in news:cnb0kp$225u$1@news2.ipartners.pl:

    > Czyli uwa?asz, ?e :
    > podatnik = zawsze "podatnik VAT" (tylko w szczególnych przypadkach
    > *zwolniony*) ???

    Ja mysle ze skoro ustawa o vacie definiuje okreslenie podatnika to art 113
    dotyczy podatnika wedlug ustawy o Vacie a nie wedlug ordynacji (art 8 par 2
    wyraznie mowi ze ustawa podatkowa moze okreslac inny krag podatnikow)
    Jezeli tak przyjac (a chyba racjonalnie zakladajac tak nalezy:) to wowczas
    tylko osoba ktora wedlug ustawy o Vacie jest podatnikiem jezeli przekroczy
    10000euro to zaplaci VAt. Natmiast gdy inny podatnik (np podatku
    dochodowego) osiagnie 10000 to nie bedzie musial VATu zaplacic.
    Dobrze mysle?

    Ice

  • 7. Data: 2004-11-15 20:17:35
    Od: IceManEk <icemanfg@spam_poczta.fm>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote in

    > ...nie, ktoś kto BYL podatnikiem VAT ale ZWOLNIONYM to traci
    > ZWOLNIENIE a nie "staje sie podatnikiem"...

    Otoz to.Skoro ustawa na poczatku wprowadza swoje pojecie podatnika to w
    artykulach nastepnych trzeba sie poslugiwac tym pojeciem a nie pojeciem
    ogolnym np z ordynacji.

    Ice