  • 1. Data: 2008-11-28 08:37:07
    Temat: WNT a VAT
    Od: BuKoX <b...@g...pl>

    Witam.
    Zaznaczam, że nie jestem księgowym dlatego mam problem z interpretacją
    przepisów dotyczących podatku VAT w WNT. Podam prosty przykład oparty na
    kwotach:
    - kupuję program komputerowy w kraju w UE, na fakturze mam kwotę 100 zł
    i 0% VAT-u
    - sprzedaję program w Polsce, na fakturze jest kwota 130 zł netto i 22%
    VAT-u
    Czy muszę oddać całe 22% VAT-u z takiej faktury sprzedaży do US? Będę
    bardzo wdzięczny za odpowiedź w tym konkretnym przypadku (na kwotach)
    żebym mógł to lepiej zrozumieć.

    pozdrawiam...

    --
    __ __ ______________________________ __ ___
    |__\ | | |_/ / \ \_/ Blog: http://bukox.pl | |\ | |_ |

  • 2. Data: 2008-11-28 09:51:28
    Temat: Re: WNT a VAT
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    BuKoX wrote:
> [...]
    > na kwotach:
    > - kupuję program komputerowy w kraju w UE, na fakturze mam kwotę 100

    Nie mogłeś wybrać do rachunków coś budzącego mniej wątpliwości?
    Ja zasieję wątpliwość:
    jak kupiłeś ten program?
    Przyszedł w pudełku jako towar czy zapłaciłeś za jakąś fakturę
    i dostałeś aplikację via internet.
    Czy to na pewno WNT?

  • 3. Data: 2008-11-28 09:57:06
    Od: BuKoX <b...@g...pl>

    cef pisze:

> [...]
    > Ja zasieję wątpliwość:
    > jak kupiłeś ten program?
    > Przyszedł w pudełku jako towar czy zapłaciłeś za jakąś fakturę

    Program kupuję przez internet i przyszedł tylko drogą mailową (czyli bez
    żadnych dowodów wysłania, odebrania itp). Faktura jest wystawiana jest
    przez kraj w UE w złotówkach.

    > Czy to na pewno WNT?

    Wydaje mi się, że jeśli kupuję coś od kontrahenta spoza Polski i w kraju
    UE to chyba jest.

    Wydawało mi się, że rozliczam to tak, że wystawiam fakturę wewnętrzną na
    kwotę VAT jaka wynika ze sprzedaży w Polsce co powoduję, że VAT-u z
    takich transakcji nie płacę bo się "zeruje".

    pozdrawiam...

    --
    __ __ ______________________________ __ ___
    |__\ | | |_/ / \ \_/ Blog: http://bukox.pl | |\ | |_ |

  • 4. Data: 2008-11-28 10:43:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Nov 2008, BuKoX wrote:

    > Wydaje mi się, że jeśli kupuję coś od kontrahenta spoza Polski i w kraju UE
    > to chyba jest.

    Pic w tym, że wartości niematerialne dla VAT są traktowane jak usługi.
    Nie można więc mówić o nabyciu *T* ;) (Wewn.Nabycie*T*owarow!)

    > Wydawało mi się, że rozliczam to tak, że wystawiam fakturę wewnętrzną na
    > kwotę VAT jaka wynika ze sprzedaży w Polsce co powoduję, że VAT-u z takich
    > transakcji nie płacę bo się "zeruje".

    Dla przypadku towarów też Ci się... wydawało :)
    Wystawia się f-rę VAT wewnętrzną na wartość nabycia, tę kwotę traktuje
    *zarówno* jako VAT należny i naliczony - w tym momencie jest faktycznie
    "zero". Ale to jest tak, jakbyś cokolwiek produkował - dopóki to coś
    masz na "linii produkcyjnej" to *również* odliczasz cały VAT od
    zakupu.
    W momencie sprzedaży wystawia się zwykłą f-rę - i VAT od niej już
    *w całości* idzie do US.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-11-28 10:48:02
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    BuKoX wrote:

> [...]
    > jest przez kraj w UE w złotówkach.

    > Wydaje mi się, że jeśli kupuję coś od kontrahenta spoza Polski i w

    Żeby było wewnątrzwspólnotowe nabycie TOWARU musisz kupić- jak sama nazwa
    wskazuje-
    towar. A Ty kupiłeś wg mnie usługę.

    > Wydawało mi się, że rozliczam to tak, że wystawiam fakturę wewnętrzną
    > na kwotę VAT jaka wynika ze sprzedaży w Polsce co powoduję, że VAT-u z
    > takich transakcji nie płacę bo się "zeruje".

    Zaraz, zaraz... zakładając na tę krótką chwilę, że mamy do czynienia z WNT,
    to w fakturze wewnętrznej własnie zeruje Ci się VAT należny i naliczony od
    tej transakcji.
    A przy sprzedaży odprowadzasz juz normalnie. Przecież w fakturze wewnętrznej
    musisz uwzględnić, że jest VAT naliczony i go naliczasz i możesz go sobie
    odliczyć.
    Kiedyś, żeby go odliczyć musiałbyś go zapłacić przy odprawie celnej,
    a przy sprzedaży naliczało się już normalnie. Teraz jaśniej?

  • 6. Data: 2008-11-28 10:53:12
    Od: BuKoX <b...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > zakupu.
    > W momencie sprzedaży wystawia się zwykłą f-rę - i VAT od niej już

    Czyli w moim przypadku - kupuję za 100 zł netto z 0% VAT-u, sprzedaję za
    130 zł netto z 22% VAT-em.
    Naliczam sobie fakturę wewnętrzną na wartość 100 zł, z tego liczę 22%
    VAT-u i różnicę oddaję do US?

    pozdrawiam...

    --
    __ __ ______________________________ __ ___
    |__\ | | |_/ / \ \_/ Blog: http://bukox.pl | |\ | |_ |

  • 7. Data: 2008-11-28 11:02:54
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    BuKoX wrote:

    > Czyli w moim przypadku - kupuję za 100 zł netto z 0% VAT-u, sprzedaję
    > za 130 zł netto z 22% VAT-em.
    > Naliczam sobie fakturę wewnętrzną na wartość 100 zł, z tego liczę 22%
    > VAT-u i różnicę oddaję do US?

    Nie.
    W fakturze wewnętrznej naliczasz 22% VAT i sobie ten VAT odliczasz
    (obejrzyj pola deklracji VAT dla WNT)

    a następnie naliczasz 22% od sprzedaży i całe 28,60 odprowadzasz do US.

  • 8. Data: 2008-11-28 11:14:08
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 28-11-2008 o 12:02:54 cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > Nie.
    > W fakturze wewnętrznej naliczasz 22% VAT i sobie ten VAT odliczasz
    > (obejrzyj pola deklracji VAT dla WNT)

    Raczej dla importu usług, jesli dobrze zrozumiałem wątek.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 9. Data: 2008-11-28 11:20:15
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

    > Raczej dla importu usług, jesli dobrze zrozumiałem wątek.

    To już bez znaczenia. Skoro BuKoX się uparł, że ma WNT...

  • 10. Data: 2008-11-28 14:40:57
    Od: BuKoX <b...@g...pl>

    cef pisze:

    > To już bez znaczenia. Skoro BuKoX się uparł, że ma WNT...

    A jeśli nie jest to WNT bo jest to usługa a nie towar to co to zmienia?
    Faktury są od kontrahenta z UE i są wystawiane w polskich złotych.

    pozdrawiam...

    --
    |__\ | | |_/ / \ \_/ Blog: http://bukox.pl | |\ | |_ |