  • 11. Data: 2013-04-16 10:47:42
    Temat: Re: Ważne pytania co do zamówień na firmy
    Od: Andrzej Jęziorski <a...@g...com>

    Nie wiem, moze sie przeslyszalem albo po prostu popelnilem blad - ceny sa tam podane
    w netoo i wydaje mi sie jednak, ze nie. Nie wiem, nie wazne.

    To co mnie interesuje to odpowiedz na pytanie:
    Sugerujecie, ze wziecie na firme tych produktow, dla celow wlasnych
    NIE do odsprzedazy - nawet jesli bym ja posiadal, jest niezgodne z prawem?

    2. (juz bez znaczenia, jednak swoja droga) Skoro i tak VAT jest zawsze doliczany przy
    zakupie (a pozniej rzekomo odliczany) to czemu ceny sa podawane bez VATu zawsze w
    tych spisach excela do zamowien?

  • 12. Data: 2013-04-16 11:11:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Apr 2013, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Makro w pewnym okresie zwracało VAT obcokrajowcom. Ale od czasu
    > wejścia do UE chyba już nie ma takiej możliwosci.

    Jest, zdaje się Makro nie wypisało się z listy "zwracaczy VAT",
    jedynie definicja obcokrajowca się zmieniła :)
    Ale ten zwrot i tak nie działa przez "niepłacenie przy kasie",
    AFAIR trzeba przedstawić kwitki wywozu towarów *uprzednio*
    wywiezionych poza granice celne, mylę się?

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2013-04-16 11:14:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Apr 2013, Andrzej Jęziorski wrote:

    > To co mnie interesuje to odpowiedz na pytanie:
    > Sugerujecie, ze wziecie na firme tych produktow, dla celow wlasnych
    > NIE do odsprzedazy - nawet jesli bym ja posiadal, jest niezgodne z prawem?

    Nikt Ci czegoś takiego nie sugerował.

    I odpowiadaj *POD* cytatem!

    O: Bo normalnie każdy czyta z góry na dół...
    P: Dlaczego ???
    O: Pisanie nad cytatem !
    P: Jakie są przykłady irytujących obyczajów niektorych newsowiczów ?

  • 14. Data: 2013-04-16 11:29:39
    Od: Andrzej Jęziorski <a...@g...com>

    On Tuesday, April 16, 2013 11:14:46 AM UTC+2, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Nikt Ci czegoďż˝ takiego nie sugerowaďż˝.
    >

    > I odpowiadaj *POD* cytatem!
    >

    > O: Bo normalnie ka�dy czyta z g�ry na d�...
    >
    > P: Dlaczego ???
    >
    > O: Pisanie nad cytatem !
    >
    > P: Jakie s� przyk�ady irytuj�cych obyczaj�w niektorych newsowicz�w ?

    To niech mi ktos w koncu odpowie na to pytanie.

    1. Chce z niej wziac produkt, jaki bede bral na bazie miesiecznej - na wlasny uzytek
    (jedzenie organiczne).
    a) czy moge sie dogadac z kims i zeby to on wzial na siebie, jesli ja firmy jeszcze
    nie posiadam (np. dajac mu cos za to, za mozliwosc wykorzystania jego danych)
    b) czy moge wziasc na siebie, dla celow prywatnych jesli mialbym firme - majac towar
    NIE do odsprzedazy.

    Bladzimy ciagle, prosze odpowiedzcie konkretnie. Dziekuje.

    lub inaczej:

    Sugerujecie, ze wziecie na firme tych produktow, dla celow wlasnych
    > NIE do odsprzedazy - nawet jesli bym ja posiadal, jest niezgodne z prawem?

    co jest w koncu poprawne?

  • 15. Data: 2013-04-16 11:56:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gotfryd,

    Tuesday, April 16, 2013, 11:11:32 AM, you wrote:

> [...]
    > AFAIR trzeba przedstawić kwitki wywozu towarów *uprzednio*
    > wywiezionych poza granice celne, mylę się?

    Nie wiem - nigdy nie byłem obcokrajowcem w Makro ;)
    Ale z tego co pamiętam, to po zapłaceniu w kasie wracali do działu
    obsługi i jakieś kwity załatwiali. Ale ostatnio to obserwowałem tak
    dawno temu, że już nie pamiętam :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2013-04-16 12:08:07
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Andrzej Jęziorski wrote:

    > To niech mi ktos w koncu odpowie na to pytanie.
    >

    > 1. Chce z niej wziac produkt, jaki bede bral na bazie miesiecznej -
    > na wlasny uzytek (jedzenie organiczne).

    Tak.

> [...]
    > wykorzystania jego danych)
    > b) czy moge wziasc na siebie, dla celow prywatnych jesli mialbym

    Możesz wziąc na paragon. Wtedy możesz zrobić z tym co chcesz.
    Zapłacisz może trochę mniej brutto, ale nie ma na to reguły.
    Ja w osiedlowym warzywniaku kupuję nieraz napoje taniej
    niż w makro w promocji.

    Jak wexmiesz na fakturę - jako jak myślisz towar "nie do odsprzedaży"-
    to i tak nic nie zyskasz, bo bedziesz musiał dokonać papierkowej roboty
    dotyczącej -----> przekazania na potrzeby własne, co jest opodatkowane
    vatem.
    Więc musisz ten vat tak czy siak naliczyć. Suma sumarum skoro tego nie
    łapiesz, to stracisz jeszcze czas i papier na prawidłowe rozliczenie tego.

  • 17. Data: 2013-04-16 12:19:08
    Od: Andrzej Jęziorski <a...@g...com>

    On Tuesday, April 16, 2013 12:08:07 PM UTC+2, cef wrote:

> [...]
    >
    > Zapłacisz może trochę mniej brutto, ale nie ma na to reguły.
    >
    > Ja w osiedlowym warzywniaku kupuję nieraz napoje taniej

    czyli moge powiedziec komus, by wzial to na siebie na firme i miec to dla siebie,
    tak?

    co on bedzie musial zrobic? zaplace vat, oczywiscie
    czy po prostu sie dokonuje zakupu, tak jak w sklepie czy musi on to jakos rozliczyc?

    jak to w koncu jest?

  • 18. Data: 2013-04-16 12:32:17
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 16.04.2013 10:47, Andrzej Jęziorski pisze:
> [...]
    przy zakupie (a pozniej rzekomo odliczany) to czemu ceny sa podawane bez VATu zawsze

    Zacznijmy od tego, że albo ja jestem jakiś tępy, albo ty jesteś kobietą
    :D Bo piszesz tak, jakbyś coś miał w mózgu, rozważał to, a my mamy
    zgadnąć O Co Chodzi.

    Spróbuję więc krótki wykład o PTU (polska nazwa VAT). Otóż jest to
    podatek, który płaci odbiorca końcowy nie działający jako przedsiębiorca
    w danej transakcji. W dodatku poborem tego podatku i jego przekazaniem
    do US zajmuje się nie poborca podatkowy ani nie ten co powinien podatek
    zapłacić, ale sprzedawca przekazujący towar/usługę.

    Przykład 1: Idziesz do sklepu, kupujesz flaszkę gorzały do wypicia za
    100zł, płacisz dodatkowo podatek 23zł na przeloty Donalda na śniadanie
    do 3-miasta. Nie ważne, że jesteś przedsiębiorcą, ale kupujesz gorzałę
    cywilnie i będziesz chlał z rozpaczy cywilnie, więc płacisz. Sprzedawca
    bierze 100zł dla siebie, a 23zł w Twoim imieniu wpłaca do US.

    Przykład 2: Idziesz do sklepu, kupujesz flaszkę gorzały za 100zł, ale
    nie będziesz jej pił, tylko przy jej pomocy będziesz usuwał osad z
    podłogi w twoim warsztacie, który prowadzisz jako przedsiębiorca. Wtedy
    podatku nie płacisz[1][2]

    Tylko jedno ALE, skąd sprzedawca ma wiedzieć na jakie cele kupujesz, jak
    to zweryfikować itp. Dlatego niezależnie od tego czy P1 czy P2, to
    sprzedawcy w sklepie płacisz owe 23zł na Donalda, a później w swojej
    księgowości otrzymujesz od US zwrot[2] (bezpośrednio lub
    kompensując to z tym, co Ty masz przekazać do US w imieniu Twoich klientów).

    A teraz dlaczego w niektórych przypadkach ceny są podawane netto (a
    gdzieśtam maleńkimi czcionkami brutto) a w niektórych przypadkach
    brutto? Otóż to zależy od profilu sprzedawcy albo konkretnej usługi.
    Jeżeli takie Makro z definicji sprzedaje wyłącznie przedsiębiorcom, to
    większość z nich zapewne jest watowcami i wspomniany wyżej zwrot
    otrzyma, więc myślenie przedsiębiorców-vatowców obraca się wokół netto,
    bo vat jest dla nich przezroczysty. Więc makro eksponuje ceny netto.
    Podobnie np. jak Pan Od Nazwisk Po Żonach wystawia ofertę na Abonament
    Firmowy Plus Dla Firm Cośtam, to eksponuje cenę netto, bo większość jego
    klientów na tę usługę będzie vat odzyskiwać. Za to jak ten sam Pan Od
    Nazwisk... wystawi ofertę Plus Dla Zwykłego Zjadacza Chleba Czerstwego,
    to wystawi w cenie eksponowanej brutto, bo Pan ZZChCz interesuje się
    tym, co ma zapłacić końcowo.

    A teraz dochodzimy do Przykładu 3, o który pytasz na początku, jeśli
    dobrze rozumiem: Kupiłeś flaszkę za 100zł + 23zł, odzyskałeś VAT, bo
    była na cele firmowe mycia podłóg, ale uznałeś, że połowę tej flaszki
    wypijesz jednak sam w ramach chlania z rozpaczy. No więc od tej połowy
    skonsumowanej przez ciebie jako cywila należy się VAT i musisz go
    zapłacić [3].
    O ile dobrze się orientuję, to sprzedajesz to sobie fakturą wewnętrzną,
    ale ta sfera jest mi obca, więc może ktoś coś doda.

    ========

    [1] pomijam to, czy US uwierzy, że nie wychlałeś tylko umyłeś podłogę
    [2] chyba że nie jesteś Vatowcem, ale za chwilę się mi przykład
    skomplikuje, więc zakładam, że jesteś, bo tak wynika z opisu
    [3] zresztą PIT, który nie pojawia się w moich rozważaniach, także o ile
    się nie mylę
    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 19. Data: 2013-04-16 12:33:39
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Andrzej Jęziorski wrote:

> [...]
    >
    > co on bedzie musial zrobic? zaplace vat, oczywiscie
    > czy po prostu sie dokonuje zakupu, tak jak w sklepie czy musi on to

    No przecież napisałem.

    Staram się pisać powoli raz jeszcze:

    1. kupuje ten ktoś w Makro coś dla Ciebie -
    przy kasie prosi na te duperele dla Ciebie normalny paragon a nie fakturę
    VAT -
    płaci brutto- nic nie musisz robić - traktuj to jako normalny zakup w
    spożywczym

    2. kupuje ten ktoś w Makro te duperele dla Ciebie na fakturę VAT,
    to musi u siebie wykonać papierkową robotę przekazania na potrzeby własne,
    czyli rozliczyć VAT tak jak by sprzedał normalnie.

    Pomijam wersję kupił na fakturę VAT -zapłacił brutto i jej nie ujął w
    rozliczeniu,
    bo w sensie finasowym niczym nie różni się dla Ciebie od 1. a ilość
    naruszonych przepisów
    staje się trudna do krótkiego wyjaśnienia.

  • 20. Data: 2013-04-16 12:47:49
    Od: Andrzej Jęziorski <a...@g...com>

    On Tuesday, April 16, 2013 12:33:39 PM UTC+2, cef wrote:

> [...]
    >
    > naruszonych przepisów
    >
    > staje się trudna do krótkiego wyjaśnienia.

    Dziekuje za odpowiedzi - o takie mi chodzilo.
    Bo na innym forum otrzymalem informacje, ze:

    """""""""""""
    --- Napisał/a AndyPSV
    b) czy moge sie dogadac z kims i zeby to on wzial na siebie, jesli ja firmy jeszcze
    nie posiadam (np. dajac mu cos za to, za mozliwosc wykorzystania jego danych)
    Nie. Księgowanie zakupów niezwiązanych z działalnością w celu zwiększenia kosztów
    jest niezgodne z prawem.

    Co by oznaczalo, iz nie mozna robic takich zakupow.

    Jednak teraz wiem, ze da sie je zrobic po prostu nie odzyskujac tego VATU. O to mi
    chodzilo, dziekuje.

    P.S. Mam racje?
    Bo juz wszystko w teorii wiem.