  • 1. Data: 2005-02-24 11:13:42
    Temat: Wprowadzenie komputera do DG - prosba o wyjasnienie
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Mam pytanko odnośnie takiej sytuacji:
    Moja teściowa prowadzi sklep. Cała dokumentacja sklepu jest prowadzone ręcznie -
    żadnego komputera, programów F/K itp. Gdy zobaczyłem jak dużo czasu zajmuje
    jej prowadzenie remanentu (szukanie faktur z cenami zakupu towarów),
    zaproponowałem by usprawnić to przy użyciu programu do obsługi magazynu.
    Po krótkich przymiarkach wybór padł na WAPRO i program WF-MAG - m.in.
    dlatego, że można go przez miesiąc używać i potem zadecydować o kupnie.

    Zawieźliśmy do niej komputer żony (kupiony parę lat temu), zainstalowałem
    system, program, wprowadziliśmy przez parę weekendów dane - i wygląda na to
    że wszystko działa sprawnie, mamusi się spodobało ;)

    Teraz pytanie: Aby wrzucić ten program w koszty - a raczej odliczyć VAT, bo
    teściowa jest na ryczałcie i tylko VAT jest dla niej istotny - pewnie trzeba
    mieć na stanie komputer. Jak to zrobić? Czy wystarczy spisać protokół
    wprowadzenia środka trwałego, z dokładnym opisem i wyceną? Ze względu na
    ryczałt nie ma potrzeby odliczania amortyzacji itp. - po prostu chciałbym by
    na 100% US nie przyczepił się do VATu za ten program, a później za ew.
    akcesoria bądź nowe komponenty do komputera. Teściowa jest bardzo nieufna
    względem US i boi się że jej coś takiego zakwestionują. Jakie ustawy mogę
    jej przytoczyć by ją przekonać? :) Aha - na komputer nie ma żadnej
    faktury...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 2. Data: 2005-02-24 14:39:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Feb 2005, Jacek Osiecki wrote:
    [...]
    >+ mieć na stanie komputer. Jak to zrobić? Czy wystarczy spisać protokół
    >+ wprowadzenia środka trwałego, z dokładnym opisem i wyceną? Ze względu na
    >+ ryczałt nie ma potrzeby odliczania amortyzacji itp.

    ...za to może być potrzeba zaliczenia go do przychodów w razie
    zbycia... bierzesz to pod uwagę ??
    A nie możesz go "po prostu" mamie użyczyć ??
    Użyczenie "najbliższej rodzinie" (bez względu na cel) nie powoduje
    powstawania obowiązku podatkowego o ile wiem.
    Z licencjami... hm... chyba też nie będzie kłopotu ?
    No chyba że to OEMy jakieś... i są zapisy zabraniajace instalacji
    na czyimś sprzęcie (uwaga: to CO INNEGO niż użyczanie lub dzierżawa
    programu - która by default wymaga pisemnego pozwolenia licencjodawcy !)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-02-25 08:11:20
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Thu, 24 Feb 2005 15:39:22 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > On Thu, 24 Feb 2005, Jacek Osiecki wrote:
    > [...]

    > ...za to może być potrzeba zaliczenia go do przychodów w razie
    > zbycia... bierzesz to pod uwagę ??

    Tak - ale komputer JUŻ jest leciwy, myślę że nie wyceni się go na więcej niż
    1000zł... i z taką kwotą wejdzie do EŚT. Poza tym nie trzeba go zbywać,
    można zezłomować...

    > A nie możesz go "po prostu" mamie użyczyć ??

    Czy można wtedy bezproblemowo sobie go rozbudowywać, dokupywać części,
    oprogramowanie itp?

    > Użyczenie "najbliższej rodzinie" (bez względu na cel) nie powoduje
    > powstawania obowiązku podatkowego o ile wiem.

    Tak, to wiem - sam miałem na swoją DG długo samochód użyczony przez ojca :)
    Tylko zastanawiam się czy nie będzie bezpieczniejsze właśnie wciągnięcie
    komputera do działalności - zwłaszcza że w zasadzie można powiedzieć że to
    właśnie komputer teściowej (w końcu parę lat temu kupiła go córce)...

    > Z licencjami... hm... chyba też nie będzie kłopotu ?

    Na szczęście WAPRO to nie MS - nie mają jakichś debilnych pomysłów co do
    licencji :)

    > No chyba że to OEMy jakieś... i są zapisy zabraniajace instalacji

    System jest akurat OEM (winXP Home) - ale on jest właśnie od tego
    konkretnego komputera, z nim był zakupiony... Co ciekawe, po zainstalowaniu
    nawet nie trzeba go było aktywować - a gdy zainstalowałem testowo na innym
    komputerze, krzyczał o aktywację :) Może Vobis coś tam dorzucił na płytkę?

    Pozdrawiam,

  • 4. Data: 2005-02-25 08:25:38
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Jacek Osiecki wrote:

    > Na szczęście WAPRO to nie MS - nie mają jakichś debilnych pomysłów co
    > do licencji :)

    Mają debilne pomysły podobne do M$ z zabezpieczeniami. Spróbuj
    zainstalować program po 4 kolejnej reinstalacji systemu połączonej z
    wymianą dysku.

  • 6. Data: 2005-02-25 09:36:42
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 25 Feb 2005 09:25:38 +0100, jureq napisał(a):

    > Mają debilne pomysły podobne do M$ z zabezpieczeniami. Spróbuj
    > zainstalować program po 4 kolejnej reinstalacji systemu połączonej z
    > wymianą dysku.

    Cóż - zobaczymy... Liczę na to że póki co mnie to nie czeka ;)

    Pozdrawiam,

  • 5. Data: 2005-02-25 09:36:42
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    > Mają debilne pomysły podobne do M$ z zabezpieczeniami. Spróbuj
    > zainstalować program po 4 kolejnej reinstalacji systemu połączonej z
    > wymianą dysku.

    Zobaczymy - póki co nie szykuje się żadna wielka rewolucja w komputerze,
    więc może nie będzie tak źle... Istotna była cena - program WAPRO (WF-MAG)
    jest ponad 2x tańszy od analogicznego Subiekta... Owszem, idealny nie jest -
    sam bym wprowadził sporo ulepszeń, ale nie mam czasu na to by napisać taki
    program :(

    Pozdrawiam,

  • 7. Data: 2005-02-28 08:57:13
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

> [...]

    > ...za to może być potrzeba zaliczenia go do przychodów w razie
    > zbycia... bierzesz to pod uwagę ??
    > A nie możesz go "po prostu" mamie użyczyć ??

    I jeszcze pytanie - oprócz poprzednich: czy umowa użyczenia musi być
    zarejestrowana w US? Bo jeśli tak, to zdecydowanie odpada - nie ma na to
    czasu...

    Pozdrawiam,