eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiWspolne rozliczenia roczne i prowadzenie DG w świetle ustawy (długie) › Wspolne rozliczenia roczne i prowadzenie DG w świetle ustawy (długie)
    From: "SG" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Wspolne rozliczenia roczne i prowadzenie DG w świetle ustawy (długie)
    Date: Sat, 3 Dec 2005 19:35:56 +0100

    Witam,

    Mam małą potyczkę z US w temacie wspólnego rozliczenia z żoną.

    Żona prowadziła działalność do 05.2002. Opodatkowana była ryczałtem.
    W 06.2002 powiadomiła US pisemnie o bezteminowym zawieszeniu, i polikwidowała
    rachunki, wyrejestrowała się z ZUSu. Od tego czasu żadnej działaności zarobkowej
    nie prowadziła. Za rok 2004 rozliczyłem się PITem 36 wspólnie z żoną. US stwierdził
    że nie należało się bo zona prowadziłą działalnośc opodatkowaną ryczałtem

    I teraz tak - definicja działalności gospodarczej znajduje się w ustawie z dnia 2
    lipca 2004 r.
    o swobodzie działalności gospodarczej. Napisałem do US pismo powołując się na
    3 artykuły ustawy:

    Art. 2.
    Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa,
    usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż,
    a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.
    Art. 4.
    1. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka
    organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność
    prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.
    Art. 14.
    1. Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestru
    przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo do Ewidencji Działalności
    Gospodarczej, zwanej dalej "ewidencją". Spółka kapitałowa w organizacji może podjąć
    działalność gospodarczą przed uzyskaniem wpisu do rejestru przedsiębiorców.

    W pismie stwierdziłem że żona nie podejmując żadnych czynności w rozumieniu Art 2
    nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest przedsiębiorcą. W związku z tym
    nie podlega pod inne ustawy które regulują opodatkowanie z działalności
    gospodarczej, w tym ustawie o ryczałcie.

    US w odpowiedzi na moje pismo zupełnie olał ww część argumentacji - po prostu
    nie odniósł się do tej części nawet zdaniem. Napisali tylko że u nich figuruje
    w rejestrze, ustawie o podatku zryczałtowanym nie ma pojęcia "zawieszenia"
    działalność i w związku z tym jako prowadząca działalność opodatkowaną
    ryczałtem nie przysługuje jej współne ze mną rozliczenie.

    Teraz chcę napisać skargę do Izby Skarbowej. Chcę napisać że US wogóle
    nie odniósł się do mojego stanowiska czy argumentówe tylko napisał po swojemu.
    Wg mnie urzędnik piszący odpowieź przyjał sobie definicję działalności gospodarczej
    zupełnie z sufitu. Czy miał prawo olać inną ustawę która ściśle definiuje
    pojęcie prowadzenia DG ? U ustawie o podatku zryczałtowanym nie ma faktycznie
    pojęcia zawieszenia ale też nie ma definicji działalności gospodarczej. Nie ma
    nigdzie stwierdzenia wprost, ani pośrednio, ze prowadzadzacym działalność
    jest ten kto jest wpisany w rejestzre w US.

    Gdzieś jeszcze (o czym pisałem w odrębnym wątku) słyszałem o wyroku NSA
    który mówił że podatnik ma prawo stosować prawo podatkowe tak a
    by zmniejszyć swoje obciążenia. Wg mnie powołaniesię na prawo (definicję
    DG w innej ustawie) też jest takim przypadkiem.

    Czy możecie mi coś jeszcze doradzić, albo wyrazić własne zdanie nt.
    przyjętej przeze mnie argumentacji ?

    Pozdrawiam,

    --
    Sławek