  • 1. Data: 2006-04-25 14:44:27
    Temat: Wycofanie z ewidencji a VAT
    Od: "Piotr61" <p...@w...pl>

    Kilka miesięcy temu po zakończeniu 3-letniego leasingu nabyłem od firmy
    leasingowej samochód którego wcześniej byłem użytkownikiem, amortyzując go
    jednorazowo (kwota była poniżej 1 tys. zł) i odliczając 60% VAT. Obecnie
    chciałbym wycofać go z ewidencji, która to operacja nie powinna spowodować
    żadnych skutków ze względu na podatek dochodowy (nie jest to transakcja
    sprzedaży).

    Zastanawiam się jednak jakie będą skutki jeśli chodzi o VAT - czy powininem
    dokonać korekty odliczonej kwoty zakładając, że mineło lub nie mineło 6
    miesięcy od daty zakupu ?
    Jeśli powinienem, to w jakiej wysokości - czy korekta powinna wynosić 100 %
    VAT liczonego od ceny nabycia pojazdu?
    Kolejna sprawa - wycofując samochód z ewidencji jednocześnie przenoszę na
    siebie uprawnienia wynikające z polisy ubezpieczeniowej - jak powinienem to
    uwzględnić - czy jest to mój dochód i jak go ewentualnie zaksięgować?
    --
    Piotr

  • 2. Data: 2006-04-26 21:25:29
    Temat: Re: Wycofanie z ewidencji a VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Apr 2006, Piotr61 wrote:

    > jednorazowo (kwota była poniżej 1 tys. zł) i odliczając 60% VAT.
    [...]
    > Zastanawiam się jednak jakie będą skutki jeśli chodzi o VAT - czy powininem
    > dokonać korekty odliczonej kwoty zakładając, że mineło lub nie mineło 6
    > miesięcy od daty zakupu ?

    No jak nie minęło to chyba "nowy" VAT, więc nie ma potrzeby zwracania
    odliczonego (skoro sprzedaż byłaby opodatkowana).

    > Jeśli powinienem, to w jakiej wysokości - czy korekta powinna wynosić 100 %
    > VAT liczonego od ceny nabycia pojazdu?

    ...VATu *od*liczonego od nabycia chcesz powiedzieć? :)
    Skoro odlicza się 60%, to *od tej* kwoty dokonuje się korekty, prawdaż?
    I pozostaje pytanie co do którego podywagowałem ale skutecznie nie
    zgłębiłem - mianowicie "w którym momencie 'zalicza się' kolejny rok
    używania do korekty".
    IMO z faktu że korekta jest robiona 'za rok' nie musi wynikać że moment,
    w którym dokonuje się "zaliczenia" kolejnego roku używania (a tym samym
    rozliczenia 1/5 VATu odliczonego) ma miejsce w grudniu.
    Ktoś to wie (jak jest/ma być) i umie wyjaśnić (dlaczego tak)?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)