  • 1. Data: 2006-04-25 14:24:23
    Temat: Koszty wynajmu czy jakies inne
    Od: maciek <m...@n...o2.pl>

    Witam,
    Wynajmuje mieszkanie. Ponosze oczywiscie w zwiaku z tym jakies koszty,
    na przyklad remonty. W zwiazku z tym mam pytanie czy takie koszty jak an
    rpzyuklad glazura i klej do niej czy koszt wodomierza moge wliczyc w
    koszty czy tez musze wypelniac PIT-D?
    I drugie pytane, nie jestem zameldowaney w mieszkaniu, tkore wynajmuje,
    wiec nie wiem jaki adres powinien byc na fakturze - czy zameldowania,
    czy mieszkania. I ostanie pytanie na temat faktury, czy musi byc na niej
    moi NIP?

    I teraz zostatnie pytanie, byc moze oczywiste, ale nie wiem czy na
    pewno. Zalozmy, ze w jakims miesiacu nie wynajmowalem mieszkania, albo
    co gorsze wynajmowalem, ale nieuczciwy najemca nie byl laskaw mi za nie
    zaplacic i jeszcze zostawil sterte rachunkow do zaplacenia. Czy w
    zwiazku z tym koszt czynszu moge za ten miesiac wliczyc sobie do
    rozliczenia rocznego? No i czy te zaplacone przeze mnie, nalezace do
    najmujacego rachunki tez moga byc moim kosztem?

    Z gory dziekuje za rady.

    Pozdrawiam,
    Maciek

  • 2. Data: 2006-04-26 21:15:25
    Temat: Re: Koszty wynajmu czy jakies inne
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Apr 2006, maciek wrote:

> [...]
    > przyklad remonty. W zwiazku z tym mam pytanie czy takie koszty jak an
    > rpzyuklad glazura i klej do niej czy koszt wodomierza moge wliczyc w koszty

    "dlaczego by nie"? ;) (ostatnio po takim pytaniu burza się rozpętała :))

    > czy tez musze wypelniac PIT-D?

    A czy PIT-D to przypadkiem nie ten od rozliczania ulg z *własnych*
    potrzeb mieszkaniowych? Na mój gust to wynajmowane komuś mieszkanie
    służy owszem, własnym potrzebom - ale finansowym ;) zaś "mieszkaniowe"
    to zaspokaja najemca :)

    > I drugie pytane

    ...ja się nie mieszam :]

> [...]
    > jeszcze zostawil sterte rachunkow do zaplacenia. Czy w zwiazku z tym koszt
    > czynszu moge za ten miesiac wliczyc sobie do rozliczenia rocznego?

    Pogdybam...
    Zasad memoriałowego przypisowania kosztów ma miejsce tylko u tych
    podatników, którzy prowadzą księgi handlowe lub na KPiR tę zasadę
    wybrali; pomijając iż koszty nieściągalnego przychodu powinny rownież
    byc KUP, to IMO "kasowość" rozliczania najmu powoduje iż ma zastosowanie
    wyłącznie przypisanie do rodzaju źródła przychodu (najmu) a nie do
    konkretnego przychodu.
    Mi wychodzi że wypada wliczyć i już.
    Coś przemawia przeciw?

    > No i czy
    > te zaplacone przeze mnie, nalezace do najmujacego rachunki tez moga byc moim
    > kosztem?

    Moment, moment. Najemca ma umowy i nie zapłacił za nie?
    Czy "tylko" :] nie zapłacił TWOICH rachunków, wynikających z twoich
    umów z elektrownią, wodociągami i kimś tam jeszcze... które to
    nośniki wykorzystywał na twój rachunek ale własną rzecz...
    (BTW: to ostatnie rozróżnienie było już powodem dziwnych efektów
    ubocznych, z IMO nie trzymającą się przepisów acz 'na rozum' logiczną
    interpretacją MF w zakresie ryczałtu)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)