  • 1. Data: 2008-05-13 11:17:13
    Temat: Wynajmowane mieszkanie a DG
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    Następująca sytuacja:
    - wynajmuję mieszkanie (mieszkam w nim wraz z żoną) na cele mieszkalne
    - wynajmuję też biuro (tu głównie prowadzę DG)

    Chciałbym móc od czasu do czasu przynosić robotę do domu. Czy podanie
    w EDG/GUS/US informacji, że jako dodatkowe miejsce prowadzenia DG,
    to moje miejsce zamieszkania, skutkuje jakimiś wyższymi opłatami,
    czy obowiązkami u właściciela?

    Nie będę nic sobie odliczać w miejscu zamieszkania, czy bawić się
    w proporcjonalne odliczanie. Po prostu chciałbym móc czasem legalnie
    przynieść robotę do domu i w razie kontroli móc legalnie posiadać część
    sprzętu (zazwyczaj laptop z którym się wożę) tam.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 2. Data: 2008-05-13 12:28:20
    Temat: Re: Wynajmowane mieszkanie a DG
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Wojciech Bancer wrote:
> [...]
    > przynieść robotę do domu i w razie kontroli móc legalnie posiadać część
    > sprzętu (zazwyczaj laptop z którym się wożę) tam.

    Zazwyczaj podatek od nieruchomości jest wyższy, jeśli jest prowadzona
    DG. W moim przypadku podatek jest wyższy tak z 10 razy.

    Jeśli mieszkanie należy do spółdzielni / kwaterunku to może być wymagana
    zgoda właściciela (czyli tejże spółdzielni / kwaterunku).

    Jeśli chodzi Ci tylko o przenoszenie laptopa to IMHO niepotrzebnie się
    aż tak zabezpieczasz.

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-05-13 12:36:24
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-05-13, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:

    [...]

    > Zazwyczaj podatek od nieruchomości jest wyższy, jeśli jest prowadzona
    > DG. W moim przypadku podatek jest wyższy tak z 10 razy.

    Przecież wyższy podatek dotyczy lokali użytkowych. A to będzie nadal
    mieszkanie i nadal będą to cele mieszkaniowe?

    [...]

    > Jeśli chodzi Ci tylko o przenoszenie laptopa to IMHO niepotrzebnie się
    > aż tak zabezpieczasz.

    Laptop, wydzielenie internetu (nie odliczanie, ale np. router będzie
    firmowy) itp.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2008-05-13 13:59:22
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Wojciech Bancer wrote:

    > Przecież wyższy podatek dotyczy lokali użytkowych. A to będzie nadal
    > mieszkanie i nadal będą to cele mieszkaniowe?

    No to może zdecyduj się, czy (oficjalnie) będziesz tam tylko mieszkał,
    czy też będziesz tam prowadził DG.

    Jeśli będziesz tam prowadził DG to IMHO musi być zgłoszone w urzędzie
    gminy.

    Od zadeklarowanej powierzchni, na której prowadzisz DG, płacisz większy
    podatek. Oczywiście możesz zgłosić np. 3 m2 (bo tyle ma np. Twoje biurko
    przy którym prowadzisz DG).

    Tak to zadziałało u mnie, gdzie część nieruchomości została zgłoszona do
    prowadzenia DG.

    Zapomniałem jeszcze napisać, że wynajem na cele DG nie łapie się na
    zwolnienie przedmiotowe z VAT (ale oczywiście wynajmujący może się łapac
    na zwolnienie podmiotowe).

    Piotrek

  • 5. Data: 2008-05-13 15:05:23
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Od zadeklarowanej powierzchni, na której prowadzisz DG, płacisz większy
    > podatek. Oczywiście możesz zgłosić np. 3 m2 (bo tyle ma np. Twoje biurko

    Mi pani w gminie uprzejmie wyjasnila, ze jezeli siedze sobie przy biurku w
    normalnym pokoju i czasami pracuje na komputerze, a czasami popijam piwko i
    ogladam pornole to nie musze tego zglaszac jako powierzchnie pod
    dzialalnosc.

    Jednak zglosilem, bo mi sie to bardziej oplaca przez wzglad na prowadzony
    remont ;-)

    sz.

  • 6. Data: 2008-05-13 15:21:44
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    szomiz wrote:

> [...]
    > normalnym pokoju i czasami pracuje na komputerze, a czasami popijam piwko i
    > ogladam pornole to nie musze tego zglaszac jako powierzchnie pod

    Być może Panią, w kontekście Twojej osoby, zainteresował ten wątek z
    piwem i pornolami?

    Gdyby opierała się wyłącznie na obowiązującym prawie (Ustawa o podatkach
    i opłatach lokalnych), to nie doradzałaby Ci działań niezgodnych z tymże
    prawem ;-)

    Piotrek

  • 7. Data: 2008-05-13 15:51:23
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    > Gdyby opierała się wyłącznie na obowiązującym prawie (Ustawa o podatkach i
    > opłatach lokalnych), to nie doradzałaby Ci działań niezgodnych z tymże
    > prawem ;-)

    No to byla by trzecia pania reprezentujaca drugi urzad, bo w poprzednim
    (miejskim) bylo tak samo. Z tego za drugim razem, jak sie przemeldowywalem,
    a miejsce prowadzenia dzialalnosci zostawilem pod poprzednim adresem.

    Co nie zmienia faktu, ze jak sie chce czasami przynosic prace do
    wynajmowanego (w celu mieszkania) mieszkania i _nie_ wrzucac w koszty jego
    remontow czy eksploatacji, to nie ma sensu zglaszac dodatkowego miejsca
    prowadzenia dzialalnosci. A nawet jest bezsens, bo sie legalnie kontrol czy
    kontrachent moze wryc w niezascielone wyro i niepozmywane gary i nie ma jak
    wyprosic.

    sz.

  • 8. Data: 2008-05-13 21:09:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 May 2008, Piotrek wrote:

    > No to może zdecyduj się, czy (oficjalnie) będziesz tam tylko mieszkał, czy
    > też będziesz tam prowadził DG.

    IMHO & AFAIK: bez znaczenia.
    Powód: podatek naliczany jest od przeznaczenia pomieszczenia, a to
    pomieszczenie będzie miało przeznaczenie mieszkalne :)
    Jeśli w jakiś sposób spowoduje, że owo mieszkanie przestanie nadawać się
    do zamieszkania (choćby przejściowo) z tego powodu, że "jest tam DG",
    to oczywiście się zgadzam.

    > Jeśli będziesz tam prowadził DG to IMHO musi być zgłoszone w urzędzie gminy.

    AFAIK nie.
    FYI: tak, dokumentację i sprzęta związane z DG mam w mieszkaniu.
    Też na wszelki wypadek weryfikowałem poglądy na ten temat w UM, a co do
    US to sobie sami zweryfikowali bo byli na kontroli.
    Z UM mnie wyrzucili żebym głowy nie zawracał, tak dla porządku :)

    > Od zadeklarowanej powierzchni, na której prowadzisz DG, płacisz większy
    > podatek. Oczywiście możesz zgłosić np. 3 m2 (bo tyle ma np. Twoje biurko przy
    > którym prowadzisz DG).

    Mam pytanie, czysto prawne, z ktorego jak mi się wydaje wynikają wnioski
    co do rzeczonego podatku: co to jest "częśc budynku"?
    Bo mi się wydaje, że jest to to cóś co zwyczajowo nazywa się
    "pomieszczeniem". I po prostu nie przewiduje się opodatkowania
    *udziału* w pomieszczeniu (np. pomieszczenia w 2/3 mieszkalnego
    a w 1/3 DG).

    > Tak to zadziałało u mnie, gdzie część nieruchomości została zgłoszona do
    > prowadzenia DG.

    Czy to była *wydzielona* część (jakieś ścianki, przegrody itp), coś co
    znajduje się na planie nieruchomości?

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-05-13 21:11:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    [...]
    > Gdyby opierała się wyłącznie na obowiązującym prawie (Ustawa o podatkach i
    > opłatach lokalnych), to nie doradzałaby Ci działań niezgodnych z tymże prawem
    > ;-)

    Mi się zaś wydaje, że nadinterpretujesz tę ustawę :)
    Musi być (co najmniej) "część budynku".
    Czy 2 m^2 (nie oddzielone jakimiś ściankami albo przegrodami) to "część
    budynku"?

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-05-13 22:34:51
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Mi się zaś wydaje, że nadinterpretujesz tę ustawę :)
    > Musi być (co najmniej) "część budynku".
    > Czy 2 m^2 (nie oddzielone jakimiś ściankami albo przegrodami) to "część
    > budynku"?

    A dlaczego uważasz , że nie :-)

    Podatek od nieruchomości w przypadku budynków jest płacony od m2
    powierzchni użytkowej. Jeśli część tej powierzchni jest przeznaczona na
    DG, to od tej części płacisz inną stawkę.

    W ustawie (o podatkach i opłatach lokalnych), nie ma żadnych dodatkowych
    wymogów które trzeba spełnić, ażeby naliczać podatek według wyższej stawki.

    Z tym oddzieleniem / wydzieleniem to być może pomyliło Ci się z samą
    definicją budynku (z prawa budowlanego):
    "obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z
    przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach".

    Piotrek