  • 1. Data: 2008-05-12 12:34:41
    Temat: Przechowywanie e-faktur
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    Witam,

    Szukając w sieci informacji dot. faktur elektronicznych, ogarnęła mnie
    wątpliwość - w jaki sposób należy przechowywać zarówno faktury
    WYSTAWIANE, jak i faktury OTRZYMYWANE, tak aby spełnić wymogi
    rozporządzenia?

    Że przytoczę:

    #v+
    par. 6:
    Faktury wystawione lub otrzymane w formie elektronicznej przechowuje się
    na terytorium kraju w sposób umożliwiający, na żądanie, zgodnie z
    odrębnymi przepisami, organów podatkowych lub organów kontroli
    skarbowej, natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym
    organom do tych faktur, w szczególności zapewnienie możliwości
    udokumentowanego poboru i wykorzystania tych faktur przez te organy, w
    tym ich wydruku, jak również zapewnienie czytelności tych faktur, z
    zastrzeżeniem ust. 2.
    #v-

    I teraz pytania jakie mam:

    Czy interpretować to, że jeżeli chciałbym wystawiać faktury elektroniczne,
    muszę udostępnić US dostęp on-line do nich? Czy są jakieś informacje jak
    takowy dostęp ma wyglądać?

    W sytuacji gdy sam otrzymuję takie faktury: czy wystarczy że na żądanie
    przekażę urzędnikowi (gdy tego zażąda) moje dane pozwalające na zalogowanie
    się do systemu kontrahenta? Czy też muszę budować osobny system dostępu
    i przechowywać kopie faktur na takim serwerze?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 2. Data: 2008-05-12 22:34:49
    Temat: Re: Przechowywanie e-faktur
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 May 2008, Wojciech Bancer wrote:

> [...]
    > wątpliwość - w jaki sposób należy przechowywać zarówno faktury
    > WYSTAWIANE, jak i faktury OTRZYMYWANE, tak aby spełnić wymogi

    W jaki sposób się nie wypowiadam.
    Ale IMO z podanej treści wynika jedno: że ma być *jednakowo* u wystawcy
    i przechowujacego f-ry otrzymane.

> [...]
    > przekażę urzędnikowi (gdy tego zażąda) moje dane pozwalające na zalogowanie

    IMO - nie.
    Jeśli podatnik ma zapewnić, to ON ma zapewnić, więc nie może to być
    powierzone wystawcy.
    No chyba, że rozpatrujemy odrębną umowę, w której wystawca zobowiązuje
    się do przechowywania f-r na rzecz otrzymującego (ze standardowym
    pytaniem jaka jest rynkowa wartość takiej usługi i ile VATu od niej
    wziąć ;))

    > Czy też muszę budować osobny system dostępu
    > i przechowywać kopie faktur na takim serwerze?

    IMVHO: jeśli wystawca musi, to kupujący też. Jeśli zaakceptuje
    "elektroniczne" oczywiście.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-05-13 10:43:23
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-05-12, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

    > W jaki sposób się nie wypowiadam.
    > Ale IMO z podanej treści wynika jedno: że ma być *jednakowo* u wystawcy
    > i przechowujacego f-ry otrzymane.

    W sensie, że dane muszą być identyczne? No to chyba jasne.
    Bo interfejs dostępu do danych chyba nie musi (i nawet nie może być
    jednakowy, bo przecież wystawca mi swojego własnego oprogramowania
    nie da)?

> [...]
    > się do przechowywania f-r na rzecz otrzymującego (ze standardowym
    > pytaniem jaka jest rynkowa wartość takiej usługi i ile VATu od niej

    Nie no. Generalnie zbudowanie systemu przechowującego pliki
    i udostępniającego je na żądanie to kwestia (w moim przypadku)
    kilku h pracy, więc to żaden problem.

    Tylko nigdzie nie widzę uregulowań dotyczących interfejsu takiego
    dostępu. Przecież nie wrzuci się takich danych jawnie, wiec pewne
    zabezpieczenia trzeba wprowadzić. Ciekawi mnie co jest dozwolone. :)

    > IMVHO: jeśli wystawca musi, to kupujący też. Jeśli zaakceptuje
    > "elektroniczne" oczywiście.

    Mi z różnych względów właśnie zaczyna się opłacać tworzenie takiego
    systemu do przechowywania, stąd zaczynam się tematem interesuję. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2008-05-13 13:12:20
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > się do przechowywania f-r na rzecz otrzymującego (ze standardowym
    > pytaniem jaka jest rynkowa wartość takiej usługi i ile VATu od niej

    A dlaczego ta umowa ma być odrębna a nie może być np. częścią regulaminu
    świadczenia usług (gdzie byłaby też i zgoda na wystawianie faktur
    elektronicznych).

    > IMVHO: jeśli wystawca musi, to kupujący też. Jeśli zaakceptuje
    > "elektroniczne" oczywiście.

    BTW i OT: jest jakaś taka dziwna logika w przepisach związanych z podpisem
    elektronicznym - podpis ma być tylko ciekawostką technologiczno-prawną, ale
    nie ma być w praktyce używalny.

    Bo przecież przechowywanie faktur przez klienta na powiedzmy CDromach
    wpiętych w księgi, to jakiś absurd. Znowu posiadanie kont do serwisów
    sprzedawców/usługodawców powoduje że musimy pamiętać mnóstwo haseł i każda
    faktura gdzie indziej.

    Dlatego też sądzę że nieprawdziwymi są pogłoski o tym że obecny kształt
    przepisów jest spowodowany przez silny lobbing wystawców certyfikatów.
    Przecież w ich interesie powinno być żeby te certyfikaty komukolwiek do
    czegokolwiek się przydały ...

    p. m.

  • 5. Data: 2008-05-13 13:13:40
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Wojciech Bancer wrote:
    [...]
    > Nie no. Generalnie zbudowanie systemu przechowującego pliki
    > i udostępniającego je na żądanie to kwestia (w moim przypadku)
    > kilku h pracy, więc to żaden problem.

    Dorzuć do tego obowiązek doglądania tego serwisu przez 7 lat albo i dłużej.

    > Tylko nigdzie nie widzę uregulowań dotyczących interfejsu takiego
    > dostępu. Przecież nie wrzuci się takich danych jawnie, wiec pewne
    > zabezpieczenia trzeba wprowadzić. Ciekawi mnie co jest dozwolone. :)

    Myślę że proste user/hasło + ssl powinno być wystarczające.

    p. m.

  • 6. Data: 2008-05-13 14:57:46
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-05-13, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    > A dlaczego ta umowa ma być odrębna a nie może być np. częścią regulaminu
    > świadczenia usług (gdzie byłaby też i zgoda na wystawianie faktur
    > elektronicznych).

    No to pod dyskusję wyciąg z regulaminu Dostawcy :)

    "Abonent wyraża zgodę na archiwizowanie przez Dostawcę usług faktur
    elektronicznych. Faktury elektroniczne będą archiwizowane w systemie
    <...> zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W przypadku rezygnacji
    z korzystania z kanału <...> Abonent zobowiązany będzie we własnym
    zakresie do przechowywania wszystkich wystawionych przez Dostawcę
    usług faktur. [...]"

    Z tego mi wynika, że konieczność archiwizacji spada na abonenta dopiero
    po rezygnacji z dostępu. :)

    [...]

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2008-05-13 15:21:29
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Wojciech Bancer wrote:

> [...]
    > usług faktur. [...]"
    >
    > Z tego mi wynika, że konieczność archiwizacji spada na abonenta dopiero

    Mi tam z przepisów wynika że koniecznośc archiwizacji spada na abonenta
    przed i po rezygnacji z dostępu, a czy nagrywa na CD i wkłada w skoroszyty,
    czy trzyma na serwerach Dostawcy, to jest kwestia umowy między nim a
    Dostawcą. Tak czy inaczej, odpowiedzialny za archiwizację jest odbiorca
    faktury.

    p. m.

  • 8. Data: 2008-05-13 16:02:31
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-05-12, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > IMVHO: jeśli wystawca musi, to kupujący też. Jeśli zaakceptuje
    > "elektroniczne" oczywiście.

    Odn. udostępniania (bo ten temat mnie chyba najbardziej interesuje).
    Wygrzebałem dwie różne interpretacje :)

    http://prawo.vagla.pl/node/6717
    http://prawo.vagla.pl/node/6718

    Wg jednego, prawidłowe stanowisko to:
    "Faktury w formie elektronicznej będą udostępniane organom podatkowym w
    formie elektronicznej na płycie CD, gdzie zamieszczone będzie archiwum
    tych dokumentów."

    a wg drugiego:

    "Mamy stanowisko dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr
    IPB_1/4407-0002/06/I), z którego wynika, że dostęp może być
    zapewniony tylko na zasadzie pracy w czasie rzeczywistym czyli
    "on-line"."

    :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 9. Data: 2008-05-13 16:14:01
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    mvoicem wrote:
> [...]
    > przepisów jest spowodowany przez silny lobbing wystawców certyfikatów.
    > Przecież w ich interesie powinno być żeby te certyfikaty komukolwiek do

    IMHO, gdyby nie ten lobbing to można byłoby podpisywać certyfikatem
    niekwalifikowanym (prawo wspólnotowe nie wymaga kwalifikowanych).

    Piotrek

  • 10. Data: 2008-05-13 16:21:44
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Wojciech Bancer wrote:

> [...]
    > IPB_1/4407-0002/06/I), z którego wynika, że dostęp może być
    > zapewniony tylko na zasadzie pracy w czasie rzeczywistym czyli

    To drugie stanowisko jest jakby nieco nierozsądne, bo zgodnie z nim
    można udostępnić archiwum faktur poprzez system czasu rzeczywistego z
    gwarantowanym czasem odpowiedzi np. 100 lat
    Jednocześnie - jak ktoś ma zły charakter - można zadbać, żeby czas
    odpowiedzi był nie krótszy niż np. 20 lat.

    Rozumiem, że to nie o to chodziło dyrektorowi IS.

    Piotrek