  • 1. Data: 2006-04-02 07:29:04
    Temat: Wytworzenie środka trwałego
    Od: "Jerzy" <j...@w...pl>

    Witam

    Od 2005 r. prowadze KPiR + VAT

    W 2004 r. nabylem prywatnie notebooka (dysponuje paragonem) w ktorym
    uszkodzeniu ulegla pamiec.
    W marcu br kupilem pamiec (faktura na firme)

    Czy takie zaksiegowanie jest prawidlowe ?

    Na protokole wytworzenia ST wyszczegolniam:
    - notebook - wartosc brutto
    - pamiec - wartosc netto

    Jako ze suma nie przekracza 3500 - dokonuje amortyzacji jednorazowej ktora
    idzie w kup.

    Czy oprocz protokolu wytworzenia ST powinienem stworzyc jakies inne
    dokumenty ?

    Czy sama fakture z zakupu pamieci musze gdzies ksiegowac ?

    Czy moge jakos odliczyc zaplacony vat z zakupu tej pamieci (faktura na
    firme) ?

    Pozdrawiam

    Jerzy

  • 2. Data: 2006-04-03 12:22:02
    Temat: Re: Wytworzenie środka trwałego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 Apr 2006, Jerzy wrote:

> [...]
    > W marcu br kupilem pamiec (faktura na firme)
    >
    > Czy takie zaksiegowanie jest prawidlowe ?
    >
    > Na protokole wytworzenia ST wyszczegolniam:

    IMHO widzę problem - ST powinien być "kompletny i sprawny", zaś
    wymiana pamięci nie jest ulepszeniem.
    Naprawa czegoś co dopiero ma być ST IMO stanowi wątpliwy koszt,
    bo wynikałoby z tego że komputer jest więcej wart niż jest wart...
    Naprawiony notebook chyba nie jest wiecej wart niż nowy, a tak
    by wynikało z twojego wywodu :)
    IMVHO - jeśli ST był używany wcześniej dla celów DG i wskutek
    uszkodzenia przy tym używaniu trzeba było go naprawić, to chyba
    przeciwwskazań do uznania kosztu naprawy za koszt DG nie ma
    przeciwwskazań.
    Ale zbieżność terminu przyjęcia ST i naprawy wygląda źle - bo
    wygląda jakby został przyjęty do ST aby pokryć koszta naprawy
    a nie dlatego ze "potrzebny" :]

    > Czy sama fakture z zakupu pamieci musze gdzies ksiegowac ?

    Ja bym poprosił o dyskusję nad tym punktem.
    Bo IMO nie ma podstaw do zaliczania wydatku na *wymianę*
    pamięci do WP ST.
    Żeby jasność była to raz jeszcze i po kolei - widzę dwie
    możliwości które mogą uwzględniać wydatek na pamięć:
    - uznanie że to część wydatku na ST. Remont nowo nabytego ST
    konkretnie, jako używanego komputera. Elegancko i perfekcyjnie,
    tyle że jakoś nie podoba mi się iż WP byłaby *wyższa* niż
    cena nabycia! A przepis jest jasny: jak podatnik ST uzyskał
    przez zakup to cena nabycia stanowi WP i już.
    - uznanie że to naprawa. Ale wtedy ST nie można przyjąć zepsutego
    do ewidencji, bo... no nie jest "sprawny" i już.

    IMHO błędem było nie przyjęcie go do używania jak był sprawny...

    > Czy moge jakos odliczyc zaplacony vat z zakupu tej pamieci (faktura na
    > firme) ?

    Jeśliby nie kwestionować wydatku na pamięć jako wydatku na
    naprawę albo WP ST > wartości nabycia to IMO innych przeciwwskazań
    nie ma :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)