  • 1. Data: 2006-04-01 14:16:28
    Temat: Niewpłacona zaliczka na podatek dochodowy (PIT-5)
    Od: "Jarek" <j...@p...onet.pl>

    Witam,
    Jednosobowa DG
    KPiR
    VAT-7K
    PIT-5 (wybrałem już w zeszłym roku wariant uproszczony, bez składania
    deklaracji comięsiecznych PIT-5, tylko wpłata comiesiecznych zaliczek w
    wysokości 1/12 .... itd.)

    No i zdrzyło się pierwszy raz, że zapomiałem przelać podatek (czyli tą
    comiesięczną zaliczkę) z tytułu PIT-5 za marzec, dzisiaj dopiero to zauważyłem.
    Kwota tej zaliczki nie jest wysoka bo 78 zł 34 gr. Rzumiem że jak najszybciej
    włacić do US tą kwotę plus odsetki. Poniżej moje wyliczenie odsetek:

    Rodzaj odsetek: podatkowe
    Odsetki od zaległości podatkowych (od 01 marca 2006 r) w stosunku rocznym: 11%
    Podstawa naliczania odsetek: 78 zł 34 gr
    Liczba dni w roku: 365
    Data powstania zaległości (chyba następny dzień po 20 marca ?): 21 marzec 2006 r
    Data zapłaty zaległości (tego dnia zrobie przelew z mabnku): 03 kwietnia 2006 r
    Liczba dni zaległości: 14
    Naliczone odsetki: 0 zł 33 gr

    a tak wyliczyłem: 78,34 zł x 14 dni x (0,11 : 365 dni) = 0,3305 czyli 0 zł 33 gr
    więc nawet poniżej 50 gr więc do 1 złotówki zaokrąglić nie mogę
    Tak więc zaległości podatkowej NIE MA :) czyli przelewam samą kwotę zaległości
    78 zł 34 gr ????
    Czy coś jeszcze muszę pisać do US ?? (jak pisałem nie składam comiesiecznego
    PIT-5)...wyjaśniać ??? coś mi grozi ?
    Zdarzyło się to pierwszy raz, w natłoku zdarzeń i chorobowego :-(

    Dzięki z góry za odpowiedź

    Jarek

  • 2. Data: 2006-04-01 19:00:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Apr 2006, Jarek wrote:

    > Naliczone odsetki: 0 zł 33 gr

    A weź ty i przeczytaj wątek "FISKUS" - tam jest cytat z Ordynacji!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-04-01 20:04:32
    Od: "Jarek" <j...@p...onet.pl>

    >  A weź ty i przeczytaj wątek "FISKUS" - tam jest cytat z Ordynacji!
    >
    > --
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

    No i przeczytałem :-) a dla kompletności mojego wątku i ku pomocy innym,
    przytoczę stosowny cytat:
    ---------------------------------
    +++ Ordynacja +++
    Art. 54.
    § 1. Odsetek za zwłokę nie nalicza się:
    [...]
    5) od zaległości z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu
    państwa, jeżeli wysokość odsetek nie przekraczałaby trzykrotności
    wartości opłaty dodatkowej pobieranej przez "Pocztę Polską" za
    polecenie przesyłki listowej,
    [...]
    ---------------------------------
    na stronie
    http://www.cennik.poczta.lublin.pl/krajowe/service/o
    bs_k_polecony.php
    mamy
    --------------------
    Przesyłka listowa polecona ekonomiczna
    Masa: do 50g
    Opłata zasadnicza 1.30 zł
    Traktowanie przesyłki listowej jako poleconej 2.20 zł
    Suma 3.50 zł
    --------------------
    Ordynacja mówi o "wartości opłaty dodatkowej (...) za polecenie przesyłki
    listowej" czyli IMO bierzemy 2,20 zł no i razy 3 a to daje 6,60 zł. A ponieważ
    od 1.06.2006 r przy obliczaniu zaległości podatkowej obowiązuje zaokrąglanie do
    pełnych złotych więc owa kwota graniczna to 6,0 zł.

    THX i pozdr.

  • 4. Data: 2006-04-01 20:21:17
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Jarek wrote:

    > a to daje 6,60 zł. A ponieważ
    > od 1.06.2006 r przy obliczaniu zaległości podatkowej obowiązuje zaokrąglanie do
    > pełnych złotych więc owa kwota graniczna to 6,0 zł.

    Mnie w szkole uczyli ze zaokraglenie do pelnych zlotych to jednak 7 z
    6,60...

    ________________
    Gore, gore, gore!!! Horrory mniamusne, krwia ociakajace i oplywajace
    w bezsensownej sadystycznej nieraz przemocy. Dlaczego i co nas kreci
    w takich filmach, brutalnych, wrecz chorych? ... http://tiny.pl/md2f

  • 5. Data: 2006-04-01 21:19:41
    Od: "Jarek" <j...@p...onet.pl>

    > Mnie w szkole uczyli ze zaokraglenie do pelnych zlotych to jednak 7 z
    > 6,60...

    I chyba dobrze Cię uczyli ;-) a u mnie zadziałał chyba vat'owski
    mechanizm "zaokrąglania"
    BTW, stosowny artykuł OP brzmi tak:
    ------------------------------
    Art. 63.
    § 1. Podstawy opodatkowania, kwoty podatków, z zastrzeżeniem § 2, odsetki za
    zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia
    przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych
    w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się,
    a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych
    złotych.
    § 2. Zaokrąglania podstaw opodatkowania i kwot podatków nie stosuje się do
    opłaty skarbowej oraz opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i
    opłatach lokalnych.
    -----------------------------
    a poza tym znalazłem że w piśmie SP1/694/8012-132/2334/05/AA Podsekretarza
    Stanu z 7 października 2005 r. do ministerstw i urzędów centralnych (do
    wiadomości departamentów Ministerstwa Finansów) dodatkowo wyjaśnia się że:
    ------------------------------
    (...) nowe zasady zaokrąglania powinny
    być stosowane:
    1) do wszystkich deklaracji (korekt deklaracji) składanych
    po dniu 1 stycznia 2006 r., dotyczących zobowiązań,
    których termin płatności upływa po tym dniu,
    2) w decyzjach/postanowieniach, które zostaną wydane
    po dniu 1 stycznia 2006 r., niezależnie od tego
    czy będą dotyczyły zobowiązań, których termin płatności
    upłynął przed czy po dniu 1 stycznia 2006 r.
    Natomiast dotychczasowe zasady zaokrąglania powinny
    być stosowane:
    1) w korektach deklaracji za 2005 r. i lata wcześniejsze,
    2) w decyzjach/postanowieniach, które zostaną wydane
    przed dniem 1 stycznia 2006 r.

  • 6. Data: 2006-04-01 21:42:14
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Jarek wrote:

> [...]
    > w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się,
    > a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych

    No i wreszcie czlowiek jak zaokragla nie musi si ezastanawiac czy chodzi
    o obciecie koncowek czy o zaokraglenie po bozemu... :)

    ________________

  • 7. Data: 2006-04-04 22:01:44
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Jarek napisał(a):

> [...]
    > ponieważ od 1.06.2006 r przy obliczaniu zaległości podatkowej obowiązuje
    > zaokrąglanie do pełnych złotych więc owa kwota graniczna to 6,0 zł.

    Nieprawda!

    Zgodnie z Ordynacją podatkową Art. 54. § 1. nalicza się odsetki *powyżej*
    6,60pln.

    A *następnie* zaokrągla się:

    "Art. 63. § 1. [...] odsetki za zwłokę, [...] zaokrągla się do pełnych
    złotych[...]"

    Czyli w przypadku odsetek wynoszących 6,61pln odsetki do zapłaty po
    zaokrągleniu wyniosą 7,00pln.

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 8. Data: 2006-04-04 22:54:42
    Od: "Jarek" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > złotych[...]"
    >

    > Czyli w przypadku odsetek wynoszących 6,61pln odsetki do zapłaty po

    Bardzo jasne.
    Czyli nie pobiera się odsetek w kwocie 6 zł (kwota graniczna) a dopiero w
    kwocie 7 zł ;)

  • 9. Data: 2006-04-05 10:32:33
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Jarek" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > No i zdrzyło się pierwszy raz, że zapomiałem przelać podatek (czyli tą
    > comiesięczną zaliczkę) z tytułu PIT-5 za marzec, dzisiaj dopiero to

    O, to Ty już za marzec płacisz? A nie za wcześnie? Może wcale nie
    zapomniałeś, tylko się pospieszyłeś?
    Pozdr. Graszka.

  • 10. Data: 2006-04-05 13:32:41
    Od: "Jarek" <j...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Jarek" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > O, to Ty już za marzec płacisz? A nie za wcześnie? Może wcale nie
    > zapomniałeś, tylko się pospieszyłeś?
    > Pozdr. Graszka.

    No niestety Graszka ale to "przejęzycznenie", nie puściłem przelewu W MARCU (w
    terminie do 20.03.06) za luty.
    pozdr.